Počasí dnes6 °C, zítra7 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Škola pro sluchově postižené funguje již od 19. století

Zaostřeno na školy. Tak se jmenuje seriál Budějcké Drbny, ve kterém se věnujeme mateřským, základním i středním školám v Českých Budějovicích a blízkém okolí.

Jak to ve školách chodí? Jaké jsou jejich specializace a přednosti? Na tyto otázky i mnohé další odpovídají zástupci jednotlivých škol.

Tentokrát jsme se zaměřili na Mateřskou školu, základní školu a střední školu pro sluchově postižené v Českých Budějovicích. Slovo má ředitelka Ivana Macíková.

Kořeny vaší školy sahají až do 19. století. Kolik podobných zařízení tehdy u nás bylo?

„Naše škola byla založena v roce 1871. Tehdy to byl třetí ústav pro hluchoněmé na našem území.“

S minulostí vaší školy je spjata osoba J. V. Jirsíka... Jaký byl jeho podíl na fungování školy?

„J. V. Jirsík stál u zrodu ústavu. Na jeho podnět byl sestaven zvláštní přípravný výbor, který založil Spolek k vydržování ústavu hluchoněmých. Stanovy spolku potvrdilo 4. září 1871 c. k. místodržitelství. Předsedou spolku byl budějovický biskup, členy pak význačné osobnosti města, právníci, lékaři, továrníci, učitelé a církevní hodnostáři. Vedení spolku zajistilo vhodnou budovu a učitelské síly. Jako ředitel ústavu hluchoněmých nastoupil kněz Antonín Picconi.“

Kolik žáků momentálně vaše škola má?

„V letošním školním roce se u nás vzdělává 75 dětí a žáků ve všech typech škol - MŠ, ZŠ, ZŠ praktická, ZŠ speciální, ZŠ speciální s rehabilitačním programem, OU, Praktická škola dvouletá.“

Jaké obory nabízí vaše střední škola? Je o ně zájem?

„Nabízíme učební obor sklenářské práce a Praktickou školu dvouletou, oba pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Učební obor sklenářské práce jsme otevírali jednou za tři roky, nyní plánujeme tento obor otvírat každý rok. Náš učební obor sklenářské práce pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami je v celé České republice jediný. Zájem žáků o tyto obory je nárazový, odpovídá populační křivce.“

V jakém pracovním odvětví nejčastěji nacházejí uplatnění lidé se sluchovým postižením?

„Na tuto otázku se nedá jednoznačně odpovědět. Samozřejmě nejsou vhodné obory, které stojí pouze na komunikaci. Jinak vždy záleží na individuální snaze, dispozicích a na druhu a stupni sluchového postižení této osoby, na rodinném zázemí a v neposlední řadě na ochotě zaměstnavatele osoby se sluchovým postižením zaměstnat a nebát se komunikační bariéry. Naši bývalí žáci se nejčastěji uplatňují ve stavebnictví, školství (jako asistenti pedagoga, popřípadě učitelé), v truhlářské a jiné výrobě, mohou se stát tlumočníky znakového jazyka a tak dále. Vždy záleží na uzpůsobení pracovních podmínek a na zajištění bezpečnosti těchto osob.“

Máte stálý pedagogický sbor? Je těžké najít kvalitní specializované pedagogy?

„Ano, náš pedagogický sbor je kvalitní a stabilní, přestože je práce s dětmi se zdravotním postižením velmi náročná. Pedagogové se neustále vzdělávají a sledují nové trendy ve výuce. V poslední době se zvyšuje počet absolventů oboru speciální pedagogika a není již tak těžké jako dřív najít pedagoga s touto kvalifikací.“

Na internetových stránkách jsem se dočetl, že máte i rekreační zařízení v obci Radostice u Borovan. Co je jeho hlavním cílem?

„Rekreační zařízení slouží k víkendovým a prázdninovým pobytům dětí z našeho dětského domova. Snažíme se přiblížit těmto dětem co nejvíce běžný rodinný život a k tomu rekreační zařízení využíváme. Jeho provoz financujeme pouze ze sponzorských darů, náklady na energie, vytápění a podobně rostou, a proto jsme nuceni v posledních dvou letech vždy v zimním období rekreační zařízení uzavřít.“

Funguje ve vaší škole ještě školní časopis?

„Školní časopis již nefunguje.“

Jak jste zmínila, při škole funguje také dětský domov... Kolik je v něm dětí?

„Do dětského domova jsou přijímány děti z celé republiky ve věku od tří let se zdravotním postižením - sluchovým, mentálním, kombinovaným postižením a s narušenou komunikační schopností. Kapacita je 24 dětí, v současné době je zde 16 dětí. Dětský domov je rodinného typu. Děti jsou ubytovány v rodinných buňkách s ložnicemi a společenskou místností s vybaveným kuchyňským koutem a sociálním zařízením. Budova dětského domova má k dispozici zahradu, která je určena k relaxaci dětí, multifunkční hřiště i pracovní pozemek. Děti vychovávají kvalifikovaní vychovatelé, kteří mají vzdělání ve speciální pedagogice. Výhodou je možnost vzdělávání ve všech typech škol pro děti se sluchovým, mentálním, kombinovaným postižením a s narušenou komunikační schopností, které jsou umístěny ve stejné budově jako dětský domov.“

Na závěr bych se rád zeptal na znakovou řeč... Jak moc je pro dítě těžké se ji naučit?

„Znakový jazyk se dítě se sluchovým postižením učí přirozeně, jako zdravé dítě, které se učí mluvit. Důležitý je správný mluvní (znakující) vzor. Rodič a pedagog, který umí dobře znakový jazyk.“

Už jsme napsali

Štítky Zaostřeno na školy, Mateřská škola, základní škola a střední škola pro sluchově postižené, České Budějovice, střední škola, dětský domov, Drbna.cz, studijní obor, Česká národní banka, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Škola pro sluchově postižené funguje již od 19. století  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.