Počasí dnes19 °C, zítra20 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Lidé zavzpomínali na slavnou koněspřežku, která propojila Budějce s Lincem

Byly to časy... Člověk nasedl do kočáru a po kolejích se vydal z jihu Čech až do Lince. Pohoda, krásná příroda, čas na rozjímání, ostatně z rychlosti maximálně 15 kilometrů nikomu klobouk zajisté neulétl. O čem je řeč? Samozřejmě o koněspřežce, která v sobotu oslavila kulaté výročí - 190 let od zahájení stavby!

Jihočeský unikát sice stárne, ale lidé na něj nezapomínají. Naopak - sobotní akce přilákala stovky návštěvníků, čemuž se ale nelze divit - program byl přitažlivý a přálo i počasí.

A co se dělo? Například ve Výhni proběhla rekonstrukce slavnostního výkopu - nechyběly dobové osobnosti, které za koněspřežnou železnicí stály, a samozřejmě ani kostýmy. Dokonce přijela i parní lokomotiva, které byla jízda povolena 17. srpna.

„Trošku jsem se obával, že parní lokomotivu neuvidíme, protože jsem slyšel, že na některých místech byl jejich provoz, vzhledem k suchu, zakázán. Naštěstí se počasí trošku umoudřilo,“ zmínil jeden z návštěvníků, který čekal se svým synem u plechové vlakové zastávky, až mašina dorazí.

Po chvíli byl v dálce vidět kouř a tátovi svítily oči snad více než synátorovi. „Jestli nehoří, tak už jede,“ usmál se. Nehořelo, netrvalo dlouho a bylo slyšet houkání.

Na zastávce si ale lokomotiva příliš neodpočinula, protože musela takřka hned uvolnit místo dalšímu vlaku, tentokrát podstatně modernějšímu - railjet přivezl zhruba 200 diváků, kteří vytvořili rekonstruovanému zahájení stavby pěknou kulisu.

Výheň ale nebyla jediným místem, kde se kulatiny koněspřežky připomínaly. Hlavním program se konal v obci Bujanov a trval celý den.

„Koněspřežka je naší pýchou. Je třeba se jí chlubit, na svoji dobu to bylo neskutečné dílo. Docela bych chtěl jízdu do Lince zažít, muselo to mít něco do sebe,“ podotkl další z návštěvníků.

Unikát

A měl pravdu... Koněspřežná železnice byla vážně unikátní. Už před několika staletími lidé vymýšleli, jakým způsobem spojit Dunaj a Vltavu. Železniční spojení se nakonec ukázalo jako nejlepší možné řešení. První plány na vybudování koněspřežné železnice se objevily na začátku 19. století, přičemž stavba byla zahájena v roce 1825. Celý úsek byl zprovozněn až o sedm let později. Koněspřežka sloužila takřka 50 let, poté ji nahradil parní provoz.

Čtrnáctihodinová jízda

Na závěr několik zajímavostí. Délka celé trati byla 129 kilometrů. Pokud jste do Lince vyrazili, museli jste počítat s jízdou dlouhou více než půl den. Koně šly totiž rychlostí maximálně 15 kilometrů za hodinu. Ještě pomalejší byla „nákladní doprava“ - maximálně 4,5 kilometrů.

Ptáte se, proč kůň netáhl náklad po silnici? Proč se raději stavěla tak nákladná stavba? Jeden z argumentů mluví za vše - po kolejích kůň utáhl až 30krát těžší náklad!

Pokud jste sobotní připomínkovou akci nestihli, můžete navštívit alespoň Muzeum koněspřežky, které se nachází přímo v Budějcích. Naleznete ho v ulici Mánesova a kromě pondělí je otevřeno denně do 17 hodin!

Štítky Linec, České Budějovice, Česko, železnice, Muzeum koněspřežky, Lázeňská léčebna Mánes, Dunaj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Lidé zavzpomínali na slavnou koněspřežku, která propojila Budějce s Lincem  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.