Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Elektrokola a jejich využití? Pozor na rychlost

 
čtvrtek, 13. června 2019, 11:32

Elektrokola se u nás i ve světě stávají více a více populárnější pro všechny kategorie cyklistů. Co víme o bezpečnosti při jízdě na elektrokole? Jak postupují v Holandsku, známém jako „Mekka cyklistiky“? Na kole vždy s přilbou.

„Za větší oblíbeností cyklistické dopravy stojí také stále se zvyšující zájem o elektrokola, což s sebou přináší i negativní důsledky v podobě mírného nárůstu dopravních nehod s účastí cyklistů. Tragické následky dopravních nehod cyklistů se však v posledních letech snižují (ze 107 usmrcených v roce 2007 na 39 usmrcených v roce 2018). Přesná čísla o nehodách elektrokol nemá Policie ČR zatím k dispozici. Protože jsou elektrokola oblíbená u všech generací cyklistů včetně seniorů, zaměřuje se policie na tuto problematiku zejména v rámci preventivních aktivit, při kterých se snaží cyklistům vysvětlovat rozdíly, které s sebou při jízdě elektrokola přinášejí,“ říká Jan Straka z Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR. Ze statistik dopravních nehod se tedy neukáže, ani přesný počet dopravních nehod elektrokol ani následky na zdraví.

Toto ale není jen český problém, celá Evropa řeší oříšek, jak se dostávat k pravdivým číslům. „Proveďte sběr dat o vážně zraněných osobách přímo v nemocnicích.“ Bylo jedno z doporučení loňské dubnové diskuse u kulatého stolu, které organizovalo Mezinárodní dopravní fórum v Lipsku. Čísla vyjadřující počty usmrcených osob dostatečně nevypovídají o situaci v oblasti bezpečnosti cyklistů – dalším důležitým indikátorem jsou údaje o počtu vážně zraněných osob. A protože policejní zprávy tyto údaje systematicky neuvádějí, je třeba vytvořit přesnější obraz ze spolehlivějších zdrojů, konkrétně z urgentních oddělení nemocnic.

Jak postupují v Holandsku, známém jako „Mekka cyklistiky“?

Holandský výzkum provedený SWOV Institutem pro výzkum bezpečnosti silničního provozu zjistil, že zatímco elektrická kola nemusí být náchylnější k havárii, závažnost zranění je větší, zejména u starších lidí. SWOV poukazuje na to, že starší lidé, kteří se mohou vrátit k cyklistice po několika letech přestávky, mohou mít nižší svalovou sílu a horší rovnováhu a rizika vážného zranění a smrti jsou u této skupiny významně vyšší. Holandská policie proto doporučuje, aby si lidé před jízdou na e-kole absolvovali bezpečnostní kurz.

Jak se k této skutečnosti postaví ČR, zatím není zcela jasné.  Jak Ministerstvo dopravy ČR, tak Centrum dopravního výzkumu v.v.i., se však jednoznačně staví proti takzvanému „tuningu“ elektrokol. Jedná se o fenomén, který řada „úpravců“ podporuje bez ohledu na bezpečí samotných cyklistů ale i dalších účastníků provozu.

Základní rady pro jízdu na elektrokole

  • Tento typ dopravního prostředku oceňují především starší osoby a cyklisté v kopcovitém terénu nebo na delších cestách. Zároveň hrozí, že někteří z nich zvolí nevhodnou rychlost, proto by jim měli prodejci poskytnout alespoň základní informace a varování.
  • Vždy použijte přilbu, i při krátké jízdě do práce.
  • Pravidla pro výběr správného oblečení, výbavy a doplňků jsou stejná, jak si je pamatujete z klasických jízdních kol.

A závěrem jedna rada pro výrobce „Uvažujte o regulaci ergonomie elektrokol a uspořádání elektrického pohonu. Elektrokola jsou populární především mezi staršími cyklisty, u kterých ale častěji hrozí riziko pádu při nasedání na kolo a sesedání z kola. Možné úpravy na konstrukci rámu, umístění baterie a poloze sedla by mohly zajistit větší stabilitu elektrokola a zabránit tak potížím, se kterými se starší cyklisté běžně potýkají,“ říká Stanislava Jakešová z Týmu silniční bezpečnosti.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Darujte krevní plazmu, zachráníte životy

čtvrtek, 13. června 2019, 10:00

O tom, nakolik je zásadní darovat krev, zejména v letních měsících, asi všichni základní povědomí máme. Ale věděli jste, že je...

Prověrka krizových štábů, integrovaného záchranného systému i měst...

čtvrtek, 13. června 2019, 08:54

Splněno. A úspěšně. Tímto konstatováním uzavřela vedoucí Oddělení krizového řízení Jihočeského kraje Marta Spálenková cvičení...

České Budějovice objektivem Milana Bindera a perem Martina Maršíka:...

čtvrtek, 13. června 2019, 07:02

Milí přátelé, jsem rád, že mne Milan řadí mezi své kamarády. Díky němu se totiž dovídám zajímavé věci, ke kterým bych se jinak...

Ročně zemřou při sečení desítky tisíc srnčat. Dobrovolníci je...

středa, 12. června 2019, 19:04

Budíček ve čtyři hodiny ráno a šup do terénu. To je denní chléb dobrovolníků, kteří se vydávají na prohledávání polí a...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Hospodářská zvířata v těchto dnech nesmí cestovat více než 600 kilometrů, rozhodli veterináři

Státní veterinární správa rozhodla, že v následujících dnech (s platností od dnešního dne) nesmí být odbavovány zásilky hospodářských zvířat na větší vzdálenost než 600 kilometrů. Důvod je více než zřejmý, očekávaná vedra.

Sedm let po zadržení se sedmi miliony dostal Rath sedmiletý trest

Jako lékař dnes třiapadesátiletý David Rath úspěšně rozjel kariéru, nepřehlédnutelný byl také v roli politika. Stihl být ministrem zdravotnictví, zasedal ve Sněmovně, zastával i funkci středočeského hejtmana. Právě působení v čele kraje se mu ale stalo osudným. Za korupční kauzu, spojenou s Rathovým působením v hejtmanské funkci, dnes u pražského vrchního soudu dostal někdejší vysoce postavený politik sedmiletý trest vězení.

Devátý ročník kampaně Na kole jen s přilbou osloví celou Českou republiku

V roce 2018 zemřelo při dopravních nehodách 565 osob. Z celkového počtu usmrcených při nehodách bylo 38 cyklistů, 30 z nich nemělo přilbu, což představuje 79 procent všech usmrcených cyklistů na našich silnicích.