Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA NA CESTÁCH: Nejmalebnější silnice na světe zaujala i Jeremyho Clarksona

 
úterý, 14. května 2019, 17:51

Pokud vás přesvědčil minulý díl seriálu Drbna na cestách k tomu, abyste vyrazili na výlet do turistickým ruchem nepříliš poskvrněného Rumunska, nezapomeňte si do seznamu míst, která stojí za návštěvu, přidat také Transfăgărășan. Právě tohle místo je často nazýváno nejmalebnější silnicí na světe. Jeden z takovýchto názorů vyslovil i Jeremy Clarkson, který silnici navštívil při natáčení jednoho z dílů známého motoristického pořadu Top Gear. A něco na tom bude.

Skoro 170 kilometrů dlouhá silnice spojuje rumunská města Sibiu a Pitești. Samotný úsek horského přechodu Transfăgărășan je dlouhý zhruba 90 kilometrů. V zimním období, obvykle od 1. listopadu do 30. června je úsek silnice Transfăgărășan uzavřen pro silnou sněhovou pokrývku. I během zimních měsíců je ale možné k jezeru Balea a chatě „Balea Waterfall“ dojet zmíněnou lanovkou.

Slavnostnímu otevření byl přítomen i sám Ceausescu

Plány na vybudování silnice přes pohoří Fagaraš pocházejí ze šedesátých let 20. století a vznikly při budování přehrady Vidraru, které se budeme také v jednom z dílů Drbny na cestách věnovat. S výstavbou silnice ale nebylo započato, jelikož si Rumunsko v době výstavby přehrady nemohlo dovolit další podobně výrazný finanční výdaj. Po okupaci Československa v roce 1968 se Nicolae Ceausescu rozhodl postavit strategickou jednoproudovou silnici přes pohoří Fagaraš, na což použil plány z dob výstavby přehrady.


Transfagarasan je dle mnoha názorů jednou z nejmalebnějších silnic na světě, v Rumunsku nazývána jako „Cesta světa“.

Práce na výstavbě jednoproudové silnice počaly v prosinci roku 1969. V roce 1971 ale Nicolae Causescu nechal původní plány pozměnit a rozhodl se na místo jednoproudové silnice, která měla sloužit hlavně pro dopravu dřeva z jihu do středu země, zde vybudovat silnici dvouproudou, kdy v obou údolích chtěl následně vybudovat zimní střediska s hotely. Takovýto projekt byl ale pro nedostatek finančních prostředků brzy zastaven a bylo pokračováno ve výstavbě projektu původního.

Vůz Dacia Duster pro expedici zapůjčilo AUTA BOREK a.s.. Autorizovaný prodejce značek Renault a Dacia. Kompletní nabídku společnosti najdete zde

Stavba jednoproudové silnice se proti původním plánům o jeden rok opozdila a tak byla silnice slavnostně otevřena až 20. září 1974. Slavnostnímu otevření byl přítomen i sám Ceausescu a silnice přes pohoří byla pojmenována Transfăgărășan. Asi po dvou letech po slavnostním otevření jednoproudové silnice se začalo s její přestavbou a silnice, jak ji známe dnes, byla dokončena v roce 1980.


O sníh není nouze ani na přelomu dubna a května.

Tragédie spojené s výstavou

Stavba silnice Transfăgărășan a přehrady Vidraru jsou ale spojeny se smrtí mnoha lidí. Oficiální statistiky hovoří o úmrtí 40 lidí, kteří při stavbách zemřeli, ale neoficiální statistiky hovoří o tom, že jen při stavbě přehrady zemřelo až 400 lidí. Na silnici Transfăgărășan se nachází 833 mostů, 28 viaduktů a 5 tunelů a při její stavbě bylo nutno přesunout několik miliónů tun horniny. Pro toto bylo například použito 6520 tun výbušnin, z čehož 20 tun bylo spotřebováno pro proražení tunelu Capra–Balea.

PSALI JSME:
1. DÍL: Nejúžasnější podzemní místo na Zemi najdete tisíc kilometrů od hranic
RECENZE: Duster obstál na jihočeských silnicích i v rumunských horách

Napsal Michael Daněk | Foto Jan Luxík | Zdroj wikipedia.cz
 


 

Kam dál?

Na stavbě D3 u Třebonína nasadilo ŘSD drony, je to výjimečné

úterý, 14. května 2019, 15:16

Firmy, které staví úseky dálnice D3 v jižních Čechách, zatím drží termíny. Ředitelství silnic a dálnic více kontroluje část...

Do schránek poputují hlasovací lístky k volbám do Evropského...

úterý, 14. května 2019, 12:47

Do schránek pomalu putují hlasovací lístky v rámci voleb do Evropského parlamentu, které proběhnou od 23. do 26. května. Pokud...

Kraj s městem o letišti nekomunikuje, jsme nerovnocenými partnery,...

úterý, 14. května 2019, 10:35

Podle městských zastupitelů kraj s městem téměř nekomunikuje ve věcech ohledně letiště v Plané. Město je přitom...

Do výběrového řízení na Perlu se přihlásili jen dva zájemci. Jeden...

úterý, 14. května 2019, 07:54

Kvůli kavárně v Perle se od dubna hýřily emoce ve městě všemi směry. Jedni kavárnu kvitují, druzí – především obyvatelé Koldomu –...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Arch Enemy, Amon Amarth, Powerwolf… Metalfest Open Air vsadil na ověřená jména a hlásí: Vyprodáno!

Na konci května zažije Plzeň invazi metalových fanoušků ze všech možný koutů Evropy. V pátek 31. května odstartuje na Lochotíně tradiční třídenní Metalfest Open Air a už nyní je jisté, že atmosféra bude opět elektrizující. Je vyprodáno, a tak kapely mohou počítat s maximální možnou podporou.

KOMENTÁŘ: Vyberte si 21 volených

Dvojí kvalita potravin. Nelegální migrace. Bezpečnost. Zdanění velkých nadnárodních firem. Čtyři věci, jejichž řešení považují Češi za klíčové. Ale také záležitosti, se kterými Česká republika sama nepohne. Premiér těžko přijde za Markem Zuckerbergem a neoznámí mu, že odteď bude Facebook platit vyšší daně. Stejně tak zcela určitě sám holýma rukama nevyřeší nelegální migraci. Vždycky k tomu budeme potřebovat ostatní státy, se kterými můžeme společně prosadit to, na co sami nemáme.

Život v Česku se za posledních sto let protáhl o tři desetiletí

Život v Česku se za poslední století výrazně prodloužil. Muži mají šanci žít o 29 let déle než jejich předci, ženy o 32 let. V roce 1920 naděje dožití Čechů činila 47 let a Češek 49,8 roku, předloni u mužů byla na 76 letech a u žen na 81,8 roku. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Na proměny stáří a stárnutí se zaměřuje dvoudenní konference, která dnes začala v Praze. Podle expertů přístup institucí a politiků ke stáří výrazně zaostává za demografickými změnami a v Česku by opatření k aktivnímu stárnutí měla cílit hlavně na početnou generaci 70. let, takzvané Husákovy děti.