Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

V Temelíně zavezli palivo do reaktoru

 
pondělí, 12. února 2018, 11:19

​Přesně 163 palivových souborů umístili odborníci v Jaderné elektrárně Temelín do reaktoru prvního bloku. O víkendu zavážení paliva po třech dnech ukončili. Aktuálně probíhá zavírání reaktoru.

Zavážení probíhalo tři dny nepřetržitě 24 hodin denně. „Palivo jsme zavezli bez komplikací. Je to pro nás rutinní záležitost, i tak ale musíme být velmi pozorní,“ zhodnotil průběh zavážení temelínský ředitel Jan Kruml. Soubory byly umísťovány sektorově od krajů a na přesně stanovenou pozici. Tu určili reaktoroví fyzici podle složitých výpočtů. Některé souboru jsou nové a jiné budou v reaktoru čtvrtým rokem. Proto je důležité palivo poskládat tak, aby neutronový tok byl rovnoměrně rozmístěn,“ vysvětlil Kruml.

Během přesunu paliva z bazénu do reaktoru ujel zavážecí stroj přibližně pět kilometrů. Jeho maximální rychlost byla necelých 30 centimetrů za vteřinu. Ta se ale v průběhu zavážení liší. Například vlastní palivový soubor se na pozici v reaktoru zasouvá rychlostí tři centimetry za vteřinu. Každý jeho pohyb sleduje obsluha pomocí speciální kamery. „Vše se děje pod vodou, která spolehlivě ochrání pracovníky na reaktorovém sále. Manipulace byly po celou dobu on-line přenášeny do sídla Mezinárodní agentury pro atomovou energii ve Vídni,“ doplnil Marek Sviták, tiskový mluvčí jaderné elektrárny Temelín.

Následovat bude několikadenní montáž rektoru. Poté se přejde do fáze zkoušek a ověřování. Od jejich výsledků se pak bude odvíjet termín připojení bloku k přenosové soustavě. To aktuálně vychází na první polovinu března.

Napsal(a) TZ
 


 

Kam dál?

Město podpoří sociální i pečovatelské služby

pondělí, 12. února 2018, 08:10

Rada města schválila neinvestiční dotace pro poskytovatele osobní asistence. Navržené finanční prostředky ještě musejí schválit...

Oprava vlakového nádraží v Českých Budějovicích by měla začít v lednu...

pondělí, 12. února 2018, 07:07

Oprava nádraží v Českých Budějovicích za 170 milionů korun by měla začít v lednu 2020. Letos v létě chce Správa železniční a...

Navštivte na Valentýna Nákupní centrum Čtyři Dvory. Trefte srdce a...

neděle, 11. února 2018, 19:00

Svátek zamilovaných se kvapem blíží. Přemýšlíte, kam se svou drahou polovičkou ve středu 14. února vyrazit? Máme pro vás tip. Na...

Jihočeští hasiči se vybavili nehodovými clonami

neděle, 11. února 2018, 13:28

Čtrnáct nových nehodových clon nakoupil jihočeský profesionální sbor pro své hasiče. Každý ze sedmi územních odborů dostal dvě.

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Řidič dodávky, která se u Kamenného Újezdu...

  • Při nehodě v Třeboni zemřeli tři lidé,...

  • U Nové Vsi došlo k tragické nehodě....

  • ANKETA: Michal Trpák vytváří v Budějcích...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

„Prodá“ Moskva Sibiř Číně? Zdroje přecházejí do čínských rukou, zůstává jen pustina

Portál Jamestown již několik let prostřednictvím Paula Gobleho monitoruje sílící čínskou přítomnost na Sibiři na ruském Dálném východě, zejména v oblasti kolem Bajkalu, a narůstající protičínské nálady v regionu. Minimálně od roku 2010 zde Číňané využívají „místní pohostinnosti“, aniž by za to regionu cokoli vraceli.

Dovoz ledovců z Antarktidy má zachránit Kapské Město

"Vypadá to jako šílený nápad, ale když si to rozeberete, není to tak bláznivé," tvrdí kapitán Nick Sloane. Proč neodříznout nějaké ty ledovce z Antarktidy, aby Kapské Město mohlo být zásobováno vodou? Sloane mívá nápady, které se vymykají normám. Tento šestapadesátiletý Jihoafričan zambijského původu, zakladatel firmy Sloane Marine Ltd, se již proslavil tím, že uvolnil uvázlou loď Concordia, při jejímž ztroskotání u pobřeží Itálie v roce 2012 zahynulo 32 lidí.

V Čadu je půlmilion uprchlíků, do Evropy míří jen jedno procento

Uprchlický tábor Doholo na jihu afrického Čadu se na první pohled příliš neliší od místních vesnic, které tvoří shluky domů postavených z nepálených cihel s doškovými střechami. Někteří běženci, jako osmatřicetiletý majitel obchodu s fotbalovými dresy a dalším oblečením Alamin Ahmat, zde žijí již deset let. Kvůli pokračujícím bojům mezi povstaleckými skupinami na severu jeho rodné Středoafrické republiky Ahmat v brzký návrat domů nedoufá. Neplánuje ale ani cestu do Evropy.