Počasí dnes15 °C, zítra17 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

GW Jihotrans nechápe Babišův záměr snížit minimální mzdu řidičů

Vedení společnosti GW Jihotrans, která v jižních Čechách zajišťuje většinu linkových autobusů, nechápe záměr vlády zrušit loňské nařízení kabinetu, díky němuž stoupla minimální mzda řidičů. Z vlastních zdrojů jim chybějící peníze nahradit nemůže. To řekl generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar. Náměstek jihočeské hejtmanky Josef Knot uvedl, že se bojí, že dopravci budou chtít od krajů a obcí vyšší příspěvky.

Premiér Andrej Babiš chce zrušit nařízení, kterým vláda k začátku roku 2017 zvedla minimální mzdy řidičů linkových autobusů. Zvyšování mezd bylo podle něj akcí bývalého premiéra Bohuslava Sobotky před krajskými volbami. Babiš uvedl, že hnutí ANO v minulém koaličním kabinetu hlasovalo proti opatření a považuje ho za nesmysl.

„Řidiči to budou chtít. Do vlastních prostředků není kam sáhnout, rentabilita v osobní dopravě je kolem dvou tří procent. Není to věc naše, je to vysloveně věc politická, jak na úrovni státu, tak krajů, jestli chtějí zabezpečit osobní dopravu, nebo ne. My nemáme na to řidičům mzdy v této výši udržet, kdyby to nařízení padlo. Nechápu, že to přichází v dnešní době, když v Praze nemá kdo jezdit, na Liberecku nemá kdo jezdit, nechápu, kde chtějí ty lidi sehnat," řekl Krigar.

Skupina GW Jihotrans, jejíž loňský obrat přesáhne 3,5 miliardy korun, má 1100 zaměstnanců, 320 nákladních aut, 220 autobusů a 40 motorových vlakových jednotek. Náměstek jihočeské hejtmanky Knot se bojí, že platy řidičů zůstanou stejné, ale dopravci se budou snažit přenášet odpovědnost na kraj a chtít po nich zvyšovat příspěvky.

„Řidičům dnes platy nikdo nesníží, dopravce se bude snažit přenést finanční břímě na kraj, v případě městské hromadné dopravy na obce a zatíží tím krajské rozpočty. Rezervy budeme muset někde hledat, ale Jihočeský kraj žádné nemá," zdůraznil Knot. Podle něj by kraj musel zrušit některou z investic nebo zvýšit schodek. „Jiné řešení není," dodal.

Ředitel divize MHD táborské firmy Comett Plus Petr Pistulka upozornil na zodpovědnost, kterou řidiči mají za cestující. „Všude shánějí řidiče, řidičů je málo, tak jestliže jich chtějí ještě méně... Za mě osobně, když už se jednou něco prosadilo, tak by aspoň to, na co už se většina firem připravuje, mělo zůstat. Protože to bude zase proti řidičům a zase z toho budou ty problémy, stávkové pohotovosti. Je jasné, že jestliže se budou šoférům držet peníze, tak tržby z pravidelné dopravy jako služby veřejnosti to v žádném případě nepokryjí," uvedl Pistulka.

Nařízení Sobotkovy vlády vnímal Knot jako nesystémové řešení, kdy se z jedné skupiny lidí udělala mírně privilegovaná vrstva. Knot zároveň řekl, že zvýšení platů přeje řidičům a víceméně komukoli ve státní správě. „Ale je třeba na to hledat zdroje, a ta forma mi přišla krajně nesystémová. Z pohledu krajů nám to činilo poměrně velké problémy," řekl náměstek Knot.

Vláda v roce 2016 rozhodla, že od následujícího ledna stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 korun. Zvýšily se i další příplatky.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky autobus, řidič, mzda, nařízení, vláda, GW JIHOTRANS a.s., minimální mzda, Andrej Babiš, Josef Knot, Jihočeský kraj, Bohuslav Sobotka, ANO 2011, COMETT PLUS, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

GW Jihotrans nechápe Babišův záměr snížit minimální mzdu řidičů  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.