Počasí dnes16 °C, zítra21 °C
Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa
Bez reklam

SVOBODA ZVÍŘAT: Jak zjistit, která kosmetická značka testuje na zvířatech?

Mýdla, šampony, krémy, barvy na vlasy nebo dekorativní kosmetika, která slibuje například nekonečně dlouhé řasy. Firmy se předhání v představování kosmetických novinek, díky kterým údajně budeme mladší a krásnější, lifestylové časopisy nás zasypávají radami, jak a který krém na co použít. O tom, že značná část kosmetických výrobků je testována na zvířatech, se však mluví minimálně. Jak tedy zjistit, že právě vaše oblíbená kosmetická značka ne/testuje na zvířatech?

Od roku 2009 platí v Evropské unii zákaz testování kosmetických výrobků a jednotlivých složek na zvířatech, od března 2013 i zákaz dovozu a prodeje kosmetiky testované na zvířatech mimo země Evropské unie. Ale v zákazu zůstává mnoho nejasností, které mohou způsobit, že kosmetické výrobky budou nadále obsahovat složky otestované na zvířatech, protože zákaz nezahrnuje žádné kontrolní mechanismy a záleží na každé zemi, jak jeho dodržování kontroluje. Kromě toho mohou firmy na zvířatech testovat a prodávat kosmetiku v jiných částech světa. Je proto stále dobré upřednostňovat kosmetické výrobky s certifikátem HCS (Humánní kosmetický standard – Humane Cosmetics Standard). Firmy schválené v rámci HCS nesmí testovat na zvířatech nikde na světě.

Humánní kosmetický standard (HCS) pro kosmetiku plně netestovanou na zvířatech má tedy svůj význam. HCS je jediným celosvětovým certifikátem a schváleným společnostem neumožňuje testování na zvířatech nikde na světě a pro jakýkoli trh. Pro získání certifikátu HCS musí výrobce kosmetiky zajistit, že nepodporuje testování na zvířatech v žádném článku svého dodavatelského řetězce, aby tak spotřebitelům umožnil vybrat si výrobky skutečně eticky přijatelné. Společnosti s HCS tak splňují přísnější požadavky, než je legislativní minimum, které platí pro všechny. Například firmy, které prodávají své výrobky v Číně, se v současné době testování na zvířatech nevyhnou, protože čínské úřady testy na zvířatech vyžadují. Společnosti, které chtějí mít HCS, se proto musí tohoto významného trhu vzdát.

Existuje mnoho úspěšných společností, které se nechtějí podílet na krutém, nebezpečném a zbytečném testování na zvířatech a etika u nich má přednost před trápením zvířat v laboratořích. Bohužel ne všechny společnosti vidí situaci stejně, přestože označují své výrobky hesly jako „netestováno na zvířatech“, i když nemají certifikát HCS/HHPS – jediný celosvětově platný certifikát udělovaný kosmetickým společnostem, jejichž výrobky nejsou testovány na zvířatech. Proč by ale takové tvrzení uváděly, kdyby to nebyla pravda? Otázka plného netestování výrobků na zvířatech se pro spotřebitele stává čím dál důležitější a mnoho společností si uvědomuje marketingovou výhodu podobného označení. Jejich výrobky sice nemusí být testované na zvířatech, takže tvrzení o netestování na zvířatech může být pravdivé, ale pouze pro finální výrobky (ne pro jednotlivé složky), což spotřebitele často zmate. Firmy také často zamlčují, že na zvířatech testují v jiných částech světa (například v Číně, kde je testování kosmetiky na zvířatech povinné). Logo hopsajícího králíčka na obalu je proto jedinou zárukou, že pleťový krém, rtěnka, šampon, tužka na oči, mýdlo, tělové mléko a další kosmetické výrobky ve vaší koupelně nejsou testované na zvířatech.

Spotřebitelé, kteří si budou chtít být jisti, že nákupem kosmetiky, kterou používají, skutečně nepodporují utrpení zvířat, by proto měli nadále vybírat značky s HCS. Také je třeba připomenout, že evropský zákaz se vztahuje pouze na kosmetiku. Další výrobky, jako například čisticí prostředky, tak mohou být nadále na zvířatech testovány, protože pro testování prostředků pro domácnost v Evropské unii neplatí vůbec žádný zákaz. V tomto případě je proto ještě důležitější vybírat výrobky s HHPS – Humánním standardem pro prostředky pro domácnost. Problematice testování čisticích prostředků na zvířatech byl věnován jeden z minulých příspěvků.

To, že kosmetický výrobek není testován na zvířatech, neznamená, že není nijak otestován a že se jedná o výrobek nebezpečný! Testován je, ale alternativní metodou, takže při testech nedochází k využívání zvířat. Mezi alternativní metody patří například: buněčné a tkáňové kultury, počítačové a matematické modely, mikroorganismy, rekonstruovaná lidská pokožka, rohovkové buněčné linie či studie na lidských dobrovolnících. Doposud bylo schváleno přes 20 tisíc jednotlivých kosmetických složek jako bezpečných pro užívání člověkem. Není tedy pochyb o tom, že existuje celá řada spolehlivých metod, které některé společnosti běžně využívají, jen přitom netrpí žádná zvířata. Pokud by všechny kosmetické společnosti opravdu chtěly, mohly by okamžitě přestat provádět pokusy na zvířatech, jelikož mají možnost kombinovat složky, které jsou již dostupné, s řadou alternativních metod.

Chcete už používat pouze kosmetiku a prostředky pro domácnost s HCS/HHPS (tedy netestované na zvířatech)? Nabídku dostupných produktů v České republice nebo ze zahraničních e-shopů, ale s doručením do České republiky, najdete zde.

Více informací a často kladené otázky najdete na stránkách www.netestovanonazviratech.cz.

A nechcete-li propásnout žádnou novinku ze světa pokusných, cirkusových nebo kožešinových zvířat, sledujte Svobodu zvířat na facebookových stránkách nebo na www.svobodazvirat.cz.

Autoři

Štítky kosmetika, Evropská unie, spotřebitel, Čína, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

SVOBODA ZVÍŘAT: Jak zjistit, která kosmetická značka testuje na zvířatech?  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.