Počasí dnes5 °C, zítra7 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

RECENZE: Tanja dává ochutnat z připravované dlouhohrající desky. Její aktuální tvorba zní mile a zároveň dravě

Jsem posedlá, zpívá Tanja v titulní skladbě jejího nového EP. Skladbě, kterou budete milovat, ale možná zároveň i nenávidět. Z hlavy ji totiž jen tak nevyženete. Nakonec budete mít pocit, že Tanja není posedlá, ale že naopak ona posedla vás...

Nutno hned na začátek zmínit, že Jsem posedlá není žádná novinka. Fanoušci Citronu ji znají již z EP Rebelie vol. 1, na kterém zcela možná patřila k absolutnímu vrcholu, což je ale samozřejmě ryze subjektivní dojem. Na aktuálním EP, které nese název podle tohoto hitu, se skladba nachází v novém hávu. Má lepší zvuk, je nadýchanější, obohacená o orchestrace, avšak původní verze se drala pod kůži o něco více (alespoň autorovi těchto řádků), za což nejspíš mohly výrazné akustické kytary. Tak či tak, je to skutečně moc milá pecka, která se bude Tanje na plánované dlouhohrající desce těžce překonávat.

Dalším songem, který na EP prošel resuscitací, je dávný vypalovák Pár přání. V tomto případě to dopadlo dle očekávání podstatně lépe. Tanja neměla na svém debutu z roku 1988 příliš štěstí na kvalitní zvuk, a tak si konečně můžeme tuto skvělou skladbu vychutnat v maximální kvalitě. Ani po letech neztratila nic ze své dravosti, což platí celkově i o vokálu hlavní principálky.

Podstatně větší pozornost je ale věnována trojici nových skladeb, které nastiňují, jak bude Tanji blížící se deska znít. Pokud se udrží laťka tohoto EP, mají se fanoušci bezesporu na co těšit. Úvodní Jen si se mnou hraj je jednoduchá, avšak plně funkční hitovka, která nepostrádá tah na branku. Následující Křížová cesta je pravděpodobně vrcholem tohoto trojlístku. Hymnická záležitost, ve které rezonuje Citron z období alba Vypusťte psy. Skvělý song. Ve třetí Hymna pro štěstí se hraje na baladičtější strunu, avšak v tomto případě jde laťka přece jenom výrazněji dolů. Píseň obsahuje několik pěkných momentů, ale jako celek spíše nefunguje, respektive působí příliš vlezle.

Kromě basové kytary, kterou obsluhuje Radim Pařízek junior, se na desce podíleli muzikanti aktuální sestavy Citronu. Právě klasický Citron z EP chvílemi dýchá poměrně dost, rukopis Radima Pařízka je na tomto materiálu zřejmý.

Potěšující je i perfektní zvuk, který pokračuje v tradici novodobého Citronu. Méně chvály ale pak zaslouží grafika CD, respektive samotný obal, který působí mdle. Škoda, být na titulce třeba fotka ze strany 3, byl by to jiný oheň. Hlavní však je, že oheň má Tanja stále v sobě. V době, kdy již dávno pozice vyklidily zpěvačky jako Zuzana Fenglová či Simona Křtěnová, je takto agresivní ženský metalový vokál na naší scéně opět něčím takřka ojedinělým.

Takže resumé? Příjemné EP, kde se na žádné vysoké umění nehraje, naopak je cílem, aby se posluchač bavil. A to se daří. Určitě fajnová ochutnávka před hlavním chodem.

Budějcká Drbna dává novému EP Tanji 75 %

Autoři | Foto tanja.wbs.cz