RECENZE: Prach, krev a drápy. Předchozí filmy s Wolverinem jsou pasé, Logan nastavuje novou laťku

sobota, 4. března 2017, 11:23

Sedmnáct let. Přesně tolik let uběhlo od té chvíle, kdy Hugh Jackman poprvé ztvárnil mutanta Wolverina a nastartoval tak sérii filmů z X-men univerza. Před premiérou Logana, jeho devátého filmu v kůži Wolverina, prohlásil, že je to jeho poslední štace. Jaká je tedy jeho derniéra postavy, s kterou si Jackmana už navždy budeme spojovat?

Dvě slova – bolestivá a krvavá. James Mangold, režisér, v jednom ze svých rozhovorů prohlásil, že Hugh Jackman se sám vzdal části svého honoráře, aby mohl být film natočen jako mládeži nepřístupný. To u filmů z prostředí Marvel není trendem, výjimkou je jen úspěšný Deadpool.

Zapomeňte na předchozí filmy, ve kterém hrála prim postava Wolverina. Tohle je úplně jiný šálek kávy, až po okraj naplněn krví, bolestí, prachem a smutkem. Logan už není macho týpek, který kosí jednoho borce za druhým, nehledě na zranění, které přitom obdrží. Naopak – je to stárnoucí, psychicky i fyzicky zraněný chlap, který nemá na světě pro co dýchat. Nový impulz mu do něj vnese až mladá Laura, kterou hraje dvanáctiletá (!!!) Dafne Keen. Do toho se musí postarat o další ikonickou postavu X-men univerza, doktora Charlese Xaviera, jehož hlava byla vládou prohlášena jako zbraň hromadného ničení. Aby toho nebylo málo, Xavier je devadesátník (film se odehrává v roce 2029), a trpí demencí. To znamená, že jeho hlava si dělá, co chce. Brnkačka.

Film stojí a padá na vztahu ústřední trojice Wolverine – Laura – Xavier. Po Lauře, mutantovi, totiž jdou zlí padouši, kteří ji chtějí zajmout / zabít / rozčtvrtit / dělat na ní pokusy. A Wolverinovo na cucky roztrhané srdce se vzedme k poslednímu citu a rozhodne se Lauru chránit. Příjemným překvapením je fakt, že Laura není úplně tak bezbranná, jak se na první pohled zdá.

Nový Wolverine rozhodně není pro děti. Není dokonce ani pro teenagery, tak, jako tomu bylo u předchozích filmů. Je to čirý, upřímný film pro dospělé. Právě ti pod tenkou vrstvou krve, násilí a akčních scén (kterých není ve filmu mnoho), uvidí ještě tenkou vztahovou linii k zamyšlení a k pochopení, co se v Loganově hlavě musí odehrávat. A čím blíže se film blíží k vyvrcholení, pochopí, že tohle není klasický zfilmovaný komiksový příběh.

Snímek příjemně odsýpá, i přes dvě hodiny stopáže v něm není jediné hluché místo. Klidnější scény jsou dokonce sem tam proloženy sarkastickými vtipy, který se většinou opírá do žalostného stavu hlavních aktérů.

I přesto atmosféra Logana bolí. A bolí o to víc, pokud jste fanoušek komiksu. Bolí ještě víc, pokud máte rádi X-meny. A bolí úplně nejvíc, pokud jste s Hugh Jackmanem / Wolverinem prožili krásných sedmnáct let.

A je to krásná bolest.

Budějcká Drbna dává filmu Logan: Wolverine 95 %
Napsal(a) Jakub Wittka | Foto 20th Century Fox