Počasí dnes10 °C, zítra15 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

GLOSA: Samsonovi jsem se do očí nepodíval. Vnímání je zklamání, potenciál ale výstava měla

Znáte ten pocit, když se na něco těšíte, před proudem většiny, která to kritizuje, to hájíte a najednou, v onu hodinu H, minutu M přijde neuvěřitelné zklamání? Co vám budu povídat, pane Šépko, přesně takový pocit se u mě dostavil ve středu před polednem, když jsem scházel schody k Samsonově kašně ve vaší výstavě Vnímání.

Nuda, nuda, nuda... Teď se možná zdá, že moje slovní zásoba pokulhává, ale mám pro to celkem pádný důvod. Zpátky na začátek. Na přelomu dubna a května jsem se poprvé dozvěděl o chystaném projektu, který by měl zahalit dominantu budějckého náměstí Přemysla Otakara II. Moje první slova byla pozitivní. Vždyť proč ne, výstava Vnímání má trvat necelý měsíc a ukáže kašnu zase trochu jinak.

Už tehdy jsem si však vzpomněl na kauzu dresu Motoru, do kterého byl Samson v loňském roce oblečen. Vlna nevole byla očekávatelná, je naprosto přirozené, že každá akce vyvolá reakci, a to pozitivní i negativní. Přestože bylo dokola uváděno v médiích, že město na výstavu nedá ani korunu navíc z rozpočtu Domu umění, kritika mířila především tímto směrem. „Ty peníze by se daly využít úplně jinak,“ zněly hlasy, které nebraly v potaz to, že na Vnímání jdou peníze už z dopředu přidělené částky galerii.

Pořád jsem byl na straně Jana Šépky. Stále jsem za výstavu bojoval, i napříč mou redakcí. Připadalo mi správné, že někdo upozorňuje na všednost dnešní doby. Na to, že valnou většinu věcí kolem nás bereme jako samozřejmost. Podobně jako kašnu, jejíž historické a společenské hodnoty si nevážíme a pravidelně se stává terčem vandalů.

ČTĚTE TAKÉ: DRBNA Z MÍSTA: Na konci tunelu na nás nečekalo světlo, nýbrž Samsonova kašna

Od výstavy tohoto typu ale čekám nějakou přidanou hodnotu. Něco, co si s sebou při odchodu z Domu umění odnesu navíc. Něco, o čem budu mluvit se svými kolegy, kamarády a ptát se jich, jak to vnímají oni. A právě tady narážíme na tření tektonických desek. Já jsem si prostě z výstavy nic neodnesl. Zhola nic. Význam Samsonovy kašny pro Budějce moc dobře chápu a vážím si jí možná daleko víc než Černé věže. Proto jsem možná doufal, že ji uvidím z úplně jiného pohledu.

Nevím, proč jsem měl pod spojením „z jiné perspektivy“ zafixováno, že se na Samsona podívám ze stejné výšky a budeme si hledět takřka do očí. Hodně jsem se na to těšil a mrzí mě, že první schod instalace na náměstí směrem ke kašně vedl dolů. Neumíte si představit mé zklamání... Třeba to tak mělo být, abych se nad tím zamyslel, ale já bych z možností takové výstavy chtěl vyždímat daleko víc.

Instalace mi v zásadě nevadí. Ano, štve mě absence bezbariérového přístupu, vadí mi, že si nikdo nepohrál s úklidem okolo kašny před samotnou vernisáží pro média... Ale most spojující galerii a kašnu na náměstí mě neomezuje, na výstavu není navíc z mých peněz vynaložena ani koruna, a tak si myslím, že je minimálně dobře, že Vnímání vyvolalo diskusi a různé pohledy na věc.

Ale pane Šépko, při takových uměleckých dílech se moc dalších šancí nedává. A vy jste tu svou promrhal obyčejným „dřevěným lešením“. Potenciál byl však daleko větší...

Foto Jan Luxík

Štítky výstava, kašna, peníze, Přemysl Otakar II., Dům umění

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Miroslav Novotný

Kašna obestavěná jak kdyby dělníci dělali rekonstrukci kašny a ty zrezlý hnusy jako kdyby byla železná sobota a lidi vyhazovali ven věci, co chtějí vyhodit.. Tomu neříkám umění.. A stydím se za takovéto náměstí! Nechť si tito umělci pronajmou nevyužitou halu v ČB a mohou se tam angažovat a nenutit to lidem, co o to nestojí..

Pondělí, 12. září 2016, 07:08Odpovědět

Jáchym Homola

Frodo kocour sice poněkud vulgárně, ale naprosto přesně vystihl zvrácenost tohoto "uměleckého" počinu. Ale čemu se vlastně divit? Když údajně předními umělci jsou takoví lumeni jako Knížák nebo Černý. Ač se tito trotlové nesnáší, mohli by si podat ruku, a to i s tímto nezvaným pražským architektem.

Pátek, 9. září 2016, 10:44Odpovědět

Tomáš Fuk

Byly doby, byly, kdy umělec musel vytvořit dílo - namalovat obraz, vytesat sochu, postavit katedrálu, napsat knihu, zkomponovat skladbu, aby se stal známým. Ale takoví umělci byli vzácní, an není každému dáno. Ale doba se změnila. Dnes je umělcem každý, kdo se jím prohlásí. (Ne každý absolvent nějaké umělecké škoy je umělcem, stejně jako ne každý, co umí psát je spisovatelem.) Pamatuji doby, ne tak vzdálené, kdy bylo děsně "IN", prezentovat ve svých výtvorech co nejvíce vulgarizmů. - Čím více sprosťáren, tím více umění. Ale pokrok nezastavíš. Dnes se pokouší proslavit mnozí tím, že místo, aby vytvořili dílo vlastní, zakryjí či přebarví či ukradnou dílo cizí a vydávají to za umění. Jen se bojím, abych se nedožil toho, že nějaký "umělec" odpálí na náměstí nálož a označí to za perfonmanci na téma zmar moderní doby a najdou se lidé, co mu budou tleskat... Hezký den všem!

Pátek, 9. září 2016, 10:41Odpovědět

Jan Řehoř Husinecký

Všichni odsuzujete dílo, ale nikdo už jste si nevšiml v jak krátkem čase vše vzniklo. Smekám ................. Máte pravdu pane Marečku. Jako každá špatnost. Třeba takové nepovolené kácení stromů. Ráno strom stojí a odpoledne je fuč i pařez. Když je to legální, trvá to i týden, neřkuli měsíc. :-)

Pátek, 9. září 2016, 00:05Odpovědět

Jan Řehoř Husinecký

„Ty peníze by se daly využít úplně jinak,“ zněly hlasy, které nebraly v potaz to, že na Vnímání jdou peníze už z dopředu přidělené částky galerii..... Takže jdou vlastně z kapes nás všech. Nebo se pletu? .......kašnu, jejíž historické a společenské hodnoty si nevážíme a pravidelně se stává terčem vandalů. Domnívám se, že tímto činem si historické a společenské hodnoty neváží především vedení radnice a společně s tím "umělcem" se spolupodílí na vandalismu i když nedošlo k hmotné škodě. Ukazuje se, že galerie má peněz nazbyt když si může dovolit financovat takovou zrůdnost v centru historického jádra města. Ještě k tomu náměstí. Taky máte takový dojem, že se jedná o největší kruhový objezd, možná v EU ?

Čtvrtek, 8. září 2016, 10:55Odpovědět

Frodo kocour

A jen tak mimochodem, proč si to ta pražská buzna nepostaví u něj doma v práglu? Proč si neobestaví třeba Václava a neudělá k němu most od Muzea? Tam by asi dostal na držku až by mu zuby prdelí vylítlli, jenže u nás dementi na radnici mu to dovolí.

Středa, 7. září 2016, 21:26Odpovědět

Frodo kocour

Presstitute, mluv za sebe "kašnu, jejíž historické a společenské hodnoty si nevážíme
". Myslím že většina budějčáků si naopak svého města a jeho krás váží. Moýná na rozdíl od tebe. A celkem logicky pak nechápou, proč nějaký tatrman z práglu jim jde ukazovat "nové perspektivy" na které ses pisálku tak těšil a teď si zklamaně vyléváš ledví. To že město dovolilo takovouhle hnusárnu, je alarmující. Alespoň vím, koho nemám volit, protože ti co tohle povolili mohou táhnout do řiti.

Středa, 7. září 2016, 20:42Odpovědět

Blanka Špírková

Pane redaktore, mne mrzi proc pisete: kasnu, jejiz hodnoty si nevazime. Jak to vite a proc nam to, Budejcakum, vsichni porad podsouvate? Uz jen z polemik nad touto instalaci je zrejme, ze kasna neni lidem lhostejna a ja si naopak myslim, ze vetsina si jeji estetickou i historickou hodnotu uvedomuje. A to, ze se na ni obcas, stejne jako na necem jinem, predvede vandal, nevypovida nic o vetsinove spolecnosti. V kazde skupine lidi se nejaky hlupak najde, projevy vandalismu je treba potirat a trestat a ne podle nich posuzovat celou spolecnost.

Středa, 7. září 2016, 19:33Odpovědět

GLOSA: Samsonovi jsem se do očí nepodíval. Vnímání je zklamání, potenciál ale výstava měla  |  Kultura  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.