Počasí dnes19 °C, zítra20 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

RECENZE: Jak dopadla Renčova ambiciózní Lída Baarová?

„Nejočekávanější film roku“ je tady! Hlásají velké poutače a plakáty. Jestli nevíte, o co se jedná, tak by to prý měl být příběh o nejkrásnější star střední Evropy třicátých let v režii Filipa Renče. Že to nebyl váš první tip? Můj taky ne.

Už loni se rozvířily vlny na českém filmovém rybníčku, když dostal ze státního rozpočtu finanční podporu ve výši patnáct milionu korun. Sice to byla jenom pětina celkových nákladů, ale i tak to byla na naše poměry celkem slušná částka. Nechci myslet na to, že jsem pomohla přispět i já, povinnou korunou, která připadne na fond české kinematografie. Jak se říká, koruna ke koruně a Renč má na nový film.

Žánrově tvůrci film označují za životopis a romantiku. Netuším, jak mohli udělat ve dvou slovech tak zásadní chyby a přepsat je z původních, které určitě musely být komedie a parodie. Protože komedie to byla vynikající.

Následovat by měl stručný popis děje. Takže jdeme na to. Lída Baarová versus fašistický režim: dobré, vynikající, špatné. Lída Baarová versus komunismus: špatné, horší, uf, v pohodě. Mezitím nějaká romantika. A to je vlastně všechno. Je to velká škoda, protože kdyby se její příběh trochu více otevřel a prozkoumal z jiné strany, tak by z toho mohl vyjít docela zajímavý film. Místo toho se Renč pustil po vychozené cestičce a nabídl nám pohled na naivní dívku, která svou karieru stavěla na vysoce postaveném muži říše. Proč neříkám, že milovala mocného muže, jak je deklarované na každém plakátu? Protože z hereckého projevu Táňi Pauhofové jsem vycítila všechno, jen ne lásku. Krásná žena se zamiluje do pochroumaného a škaredého chlapíka, který si svou fyzickou nedokonalost kompenzuje mocí. Nechápu, ale pravděpodobně měl „sexy“ mozek, asi jako náš Paroubek.

Mladičká Lída postrádala jakýkoliv sex-appeal a glanc, který jsem v této roli očekávala. Docela se to však vykompenzovalo Zdenou Procházkovou, která hrála herečku před smrtí a která vlastně celý příběh vyprávěla. Stále sršela kouzlem a tajemností. Úvodní a závěrečná scéna byla však velmi patetická a zbytečně si hrála s expresivitou, která se k takovému typu snímku nehodí.

Obsazení německých kolegů bylo značně omezené. Vypadalo to, že na casting dorazili pouze herci ze seriálu Komisař Rex. A jenom díky docházce dostali hlavní role. Hezký herec a škaredý ministr (jména jsou zbytečná, stejně je nikdo nečte) se tak mohli po delší době sejít na place. Jejich herecké schopnosti by se daly shrnout stejně, jako jejich jednoslovné charakteristiky popsané výše. Romantické záběry s hezkým byly procítěné a šlo poznat, že mají mezi sebou napětí. Naopak scény se škaredým postrádaly jakýkoliv náboj, více romantiky jsem snad viděla i v Simpsonech.

Mnohdy jsem musela zamhouřil jedno oko, občas to však nestačilo a zavírala jsem obě. Osudová chyba, protože pouze poslouchat nepovedený dabing ukňouraného Goebbelse je ještě horší. Celkově se mi rozhodnutí, kde všichni Němci mluví naprosto perfektní češtinou, moc nelíbilo. Hitler v podání Pavla Kříže tomu nasadil korunku. Z takové postavy by měl sršet strach a respekt. Jediné co z Kříže však sršelo byly proudy slin.

Nesnažím se zlehčovat dobu, ve kterém se příběh odehrává. Naopak, chovám k ní respekt. Za sebe pevně doufám, že si tvůrci dělali srandu a film byl natočen za účelem pobavit, a nesnažil se ze sebe udělat pevný odraz tehdejší doby. V tom případě by totiž neuspěl.

Budějcká Drbna dává Lídě Baarové 40 %

Autoři | Foto CinemArt

Štítky Filip Renč, Lída Baarová, film, střední Evropa, herec, Adolf Hitler, Joseph Goebbels, Jiří Paroubek, Zdenka Procházková, Pavel Kříž, Simpsonovi, plakát