Počasí dnes8 °C, zítra7 °C
Čtvrtek 18. dubna 2024  |  Svátek má Valérie

RECENZE: Nové Star Wars chvílemi připomínají remake. Nejvíce zapůsobí na nostalgiky

Vlna natěšenosti na nové Star Wars byla až nakažlivá. Skalní fanoušci v posledních dnech snad už ani nespali a postupně se nechala strhnout i celá řada diváků, kterým svět Star Wars doposud příliš neříkal. Bylo zkrátka těžké před tou masírkou utéct… Nyní je po bitvě, a tak se nabízí otázka: Stálo to za to?

O sedmičce Star Wars, která má podtitul Síla se probouzí, se až do premiéry příliš nevědělo, respektive o její dějové lince. Právě děj je možná achillovou patou celého filmu. Je prostě příliš jednoduchý. Zatímco každé nové dobrodružství mytologii Star Wars rozšiřovalo, to nové se vrací až kamsi ke kořenům. Ba co víc… Ono svým způsobem vykrádá první díl (epizoda 4), ačkoliv slovo „vykrádá“ v tomto případě není úplně spravedlivé. Spíše se jedná o poctu. A to tak velkou, že máte chvílemi pocit, jako byste sledovali remake. Nemluvě o některých záběrech, které jsou jasně cíleny na nostalgiky.

Nabízí se ale i druhý pohled. Ano, děj je jednoduchý a recyklující, avšak oproti předchozí trilogii je evidentní, že se nebere tak vážně. Že se opět v první řadě vrátila zábava… Neřeší se tolik politika a další nudné záležitosti, které spád předchozích dílů zpomalovaly a nezpřehledňovaly.

Je však třeba přiznat, že pokud se ozývají zklamané hlasy, které kritizují až přílišnou sázku na jistotu a hlavně ukojení skalních fanoušků, musí se jim dát za pravdu. Uzavřel bych to však slovy, že je důležité, jak k novým Star Wars přistupujete a hlavně, k jaké trilogii máte bližší vztah. Mně osobně tato chůze po vyšlapané cestičce tentokrát sedí. Vlastně jsem za ni rád.

Z předešlého vyplývá, že blahem budou mlaskat hlavně ti, kteří nedají dopustit na první tři filmy. Pro ně musí být každá sekunda nových Star Wars hotovým orgasmem. Staré postavy (nejenom herecké), lokace, stroje, prostě absolutní návrat domů… Po filmařské stránce je Síla se probouzí menším zjevením. V době digitálních efektů, ve kterých se předchozí trilogie vyloženě topila, J. J. Abrams natočil film, který vypadá příjemně staromilsky. Samozřejmě, digitál je zde značně zastoupen, ale pracovalo se s ním citlivě. Než aby se věčně sedělo u počítače, povolali se do zbraně maskéři. Pro mě vůbec nejsympatičtější prvek nových Star Wars.

A pak jsou tu samozřejmě herci v čele s Harrisonem Fordem. Klaním se až k zemi, že Han Solo dostal tak velký prostor. Ford, ačkoliv je už v letech, se role ujal opravdu skvěle, až je vám líto, že jste ho po boku Chewbaccy neviděli více než 30 let. Dalšího Indiana Jonese by opravdu ještě zvládl, tak doufejme, že se Disney přece jenom rozhoupe. Samozřejmě nechybí ani Carrie Fisher alias princezna Leia a víceméně hlavní postava, kolem které se děj točí – Luke Skywalker (Mark Hamill). Luke je zde na samostatnou kapitolu, ale nehodlám vám sem vypisovat spoilery, jen si zajděte do kina. Nutno dodat, že se tvůrcům podařil husarský kousek, co se týká nové generace herců, kterým je evidentně předáváno žezlo. Nebýt Forda, tak film s naprostým přehledem táhne Daisy Ridley, která je bezesporu největší hereckým překvapením letošního roku. Úžasný výkon! Stejně tak se ale povedlo obsazení dalšího mladého herce – Johna Boyega, který se postaral o vtipnější element nových Star Wars.

O sedmičce Star Wars by člověk mohl napsat desítky A4, ale já vám raději doporučím si zajít do kina a vytvořit si svůj názor. Samozřejmě film budí různé vášně a bylo by divné, kdyby tomu tak nebylo. Osobně jsem nadšený. Síla se probouzí je přesně tím pokračováním, které jsem čekal na konci 90. let. Skrytá hrozba mě tehdy ohromně zklamala, a ačkoliv byly další dva díly přece jenom lepší, kvalitám původní trilogie se podle mě ani zdaleka nepřiblížily. Síla se probouzí je však jiná káva. Zcela subjektivně - od dob Impérium vrací úder nejlepší Star Wars.

Hodnocení: 90%

Recenzi filmu podpořilo multikino CineStar České Budějovice.

Autoři | Foto Lucasfilm