Počasí dnes16 °C, zítra21 °C
Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa
Bez reklam

Vláda schválila výstavbu části D3 pomocí PPP projektu

Ministři v úterý odsouhlasili projektový záměr postavit téměř 20 kilometrů dálnice D3 mezi Bošilcem a Borkem na jihu Čech formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Agentuře Mediafax, s níž Budějcká Drbna intenzivně spolupracuje, to sdělil zdroj obeznámený s jednáním.

Investiční náklady na 18,8 kilometru dlouhý úsek ministerstvo dopravy odhadlo na pět miliard korun, v případě souhlasu kabinetu by mohla být stavba hotová v roce 2016.

„Věřím, že realizace PPP projektu na D3 je vzhledem k nejistotám spjatým s prognózami tuzemské i evropské ekonomiky správnou cestou pro další rozvoj kvalitní dopravní infrastruktury,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). Podle něj novinka může podpořit zaměstnanost ve stavebním průmyslu.

Nyní začne rezort připravovat podklady pro zadávací řízení na výběr koncesionáře. To by mohlo konat v druhé polovině letošního roku. Řízení bude muset znovu odsouhlasit vládní kabinet, jak požaduje zákon o veřejných zakázkách. Zahájení stavby ministerstvo odhaduje na jaro 2014.

Předseda vlády Petr Nečas před týdnem, po prvním projednávání návrhu, varoval před přehnaným optimismem. „Do značné míry přistupuji k tomuto kroku, k zavedení PPP projektů, s velkou opatrností. Někdy v nich bývá spatřován takový jednoduchý způsob, jak urychlit investiční výstavbu v oblasti infrastruktury. Ale ono to má i celou řadu záporných stránek, komplikované právní procedury. Vzniká tím mimo jiné kvazimandatorní výdaj,“ uvedl Nečas.

„Spuštění tohoto projektu je potřeba připravit velmi pečlivě. Není to ani žádný zázračný šém, který najednou spustí investiční výstavbu, ale současně bychom se neměli zříkat pokusu vytvořit kvalitní projekt a spustit ho,“ dodal předseda vlády.

Nečas si přitom dobře pamatuje, s jakou blamáží skončil jiný pokus o PPP projekt na český způsob. Za pomoci soukromých zdrojů chtělo ministerstvo obrany rozšířit areál Ústřední vojenské nemocnice například o hotel a ubytovnu pro personál. Od původně velkolepého projektu ale postupně ustupovalo a nakonec ho vláda v srpnu 2011 zrušila úplně.

Daňové poplatníky ovšem toto ´dobrodružství´ stálo 186 milionů korun. Většinu částky, 143 milionů, dostalo konsorcium, které mělo mít projekt na starosti, aby stát zabránil riziku arbitráže. Další peníze šly přímo z ministerstva na právní a poradenské služby.

V případě D3 na jihu Čech by měla být cena stavby podle ministerstva dopravy podobná jako v Polsku nebo v Maďarsku, tedy pět miliard korun. „V této souvislosti je důležité zmínit, že zahájení plateb koncesionáři započne až v okamžiku zprovoznění daného úseku dálnice,“ uvedl Dobeš. Peníze stát nebude platit během výstavby.

Stát má platit za dostupnost – v závislosti na tom, jaká bude kvalita provozování tohoto úseku. „Konečná cena roční platby za dostupnost, která bude jediným zásadním hodnotícím kritériem podaných nabídek, bude známá v okamžiku podání závazných nabídek,“ dodal Dobeš. Od momentu zprovoznění počítá stát s 30letým provozem.

Pokud se tento typ financování osvědčí, chce ho ministerstvo zavést i na další projekty.

Napsali Jan Drahorád a Jan Kálal, Mediafax

Štítky projekt, stavba, Dálnice D3, Mediafax, Česko, Pavel Dobeš, Petr Nečas, Bošilec, Drbna.cz, LIDEM - liberální demokraté

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vláda schválila výstavbu části D3 pomocí PPP projektu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.