Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Řidiči si na Lidické zvykají, že přednost má MHD

 
čtvrtek, 22. listopadu 2012, 11:40

Uplynul již měsíc ode dne, kdy na nově zrekonstruovanou Lidickou třídu znovu vyjely automobily. Frekventovaná ulice dostala nejen nový povrch, ale všichni řidiči si také musí zvykat na nový preferenční pruh pro vozidla městské hromadné dopravy a omezení s ním související.

Vyhrazené jízdní pruhy MHD byly zřízeny od zastávky Samson až po křižovatku Lidické třídy s ulicí U Malše, a to ve směru do centra. V tomto úseku tak v době dopravní špičky mezi šestou a devátou hodinou ranní a také od 14 do 18 hodin smí preferenční pruh využívat k jízdě jen trolejbusy a autobusy, žádné jiné auto jim tam nesmí ani zastavit.

„Otázku efektivity či vhodnosti preferenčních opatření pro veřejnou dopravu si můžeme klást v jakékoliv lokalitě. Na Lidické třídě považujeme vyhrazený jízdní pruh za vhodný z hlediska intenzity provozu i z hlediska prostorových dispozic,“ odpověděl Radek Filip, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy Dopravního podniku města České Budějovice, na otázku Budějcké Drbny, zda právě na Lidické bylo nutné preferenční pruh zřídit.

„Provoz na Lidické je i nadále bezproblémový, stejně jako byl v minulosti. Podle mého názoru to městské hromadné dopravě nijak nepomohlo. Nevšiml jsem si, že by tam někdy doprava nějak zvlášť kolabovala,“ řekl jeden z budějckých řidičů, jenž tuto dopravní tepnu využívá prakticky denně. „Za nejpřínosnější považuji posunutí zastávky Poliklinika Jih ve směru do Rožnova o několik metrů dál. Teď aspoň není hned za přechodem,“ připomněl další novinku.

Ne všichni obchodníci se bojí poklesu tržeb

Zřízení preferenčních pruhů se na Lidické třídě jistě dotkne také majitelů přilehlých obchodů. Ti, které Budějcká Drbna oslovila, si však těsně po rekonstrukci nestěžovali.

„Zatím mi změny, které se tu odehrály, vůbec nevadily. Naopak. V průběhu rekonstrukce se před naším obchodem dalo zastavit, a tak byly tržby mnohem příznivější. Akorát nevím, jak mi budou dodavatelé dovážet květiny v době, kdy se tady nebude smět zastavit. To pak budu muset řešit, možná i na radnici,“ nechala se koncem října slyšet Hana Trojáková, majitelka květinářství. „Co se týká zákazníků, když budou chtít přijít, tak prostě přijdou. Na parkování před obchody až tak nezáleží,“ myslí si.

„Musím říct, že o změnách a rekonstrukcích skoro nevím. Lidi chodí stále a myslím, že to tržby nijak neohrozí. Dá se zaparkovat tady i za rohem u polikliniky. To samé platí s dodavateli, kteří si tam rovněž můžou v klidu zastavit,“ konstatovala prodavačka v obchodu s kabelkami a botami, Marie Kovaříková.

Co smíte a nesmíte ve vyhrazeném pruhu pro MHD?

Pravidla preferenčních pruhů pro vozidla městské hromadné dopravy vychází ze zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. Jedná se tedy o klasický vyhrazený jízdní pruh, který můžou řidiči osobních aut na Lidické třídě užívat pouze mimo stanovenou dobu dopravní špičky, tedy od 18. hodiny večerní do šesté ranní, poté zase až o devíti ráno do dvou odpoledne.

„Na Lidické je režim vyhrazeného jízdního pruhu specifický v tom, že jeho užívání vozidly MHD je omezeno časově. Řidiči jsou o tom informováni dodatkovou tabulkou na svislém dopravním značení,“ sdělil Radek Filip z dopravního podniku. „Ostatní preferenční pruhy ve městě ale mají trvalou platnost. Jsou to kratší úseky, například na Senovážném náměstí u nově zřízené zastávky Senovážné náměstí - pošta, nebo v ulici Oskara Nedbala poblíž křižovatky s Husovou třídou,“ upřesnil.

Jak dodala mluvčí magistrátu Jitka Welzlová, pro řidiče ostatních vozidel platí, že do vyhrazeného jízdního pruhu smí vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování a otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo vyžadují-li to zvláštní okolnosti.

A jak se mají řidiči zachovat před křižovatkou Lidické s Mánesovou, kde preferenční pruh končí, při odbočování doprava směrem na nádraží? „Řidiči ostatních aut musí autobusu nebo trolejbusu umožnit vyjetí z pruhu, takže platí podobný princip, jako při vyjíždění vozu MHD ze zastávky. V žádném případě však řidič vozidla, které jede ve vyhrazeném jízdním pruhu, nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu,“ vysvětlil Radek Filip.

Nakonec ještě dodal, že dodržování pravidel silničního provozu je i v tomto případě v gesci Policie České republiky nebo městské policie. „Pokud bude nějaké auto v preferenčním pruhu parkovat, může to policistům nahlásit náš traťový dispečer nebo sám řidič.“

Do ulice Matice školské lze odbočit jen ve směru z centra

Vlnu negativních emocí vyvolal zákaz odbočení z Lidické třídy do ulice Matice školské. „Toto opatření nijak zásadně možnost dopravního obsloužení ulice Matice školské neomezuje, tudíž nějaké mimořádné projednání s místními občany nebo rodiči dětí, co dochází do tamní školy, nebylo na místě. Vzhledem k parkování v ulici je naopak i zmírnění provozu v jednom směru jen prospěšné a zvyšuje to bezpečnost provozu nejen před školou,“ řekla na konci října náměstkyně primátora pro dopravu Ivana Popelová.

„Myslím si, že situace bude nepřehledná a komplikovaná jak pro rodiče, tak nebezpečná pro děti. Navíc nastanou potíže se zásobováním jídelny. Bude to prostě problém. Ale vše se ukáže časem. Doufám, že se mýlím,“ uvedla tehdy ředitelka Základní školy Matice školské Jana Rychlíková.

Její obavy se ale naštěstí nepotvrdily. Nakonec totiž bylo odbočení do této ulice alespoň ve směru z centra na pokyn primátora Juraje Thomy povoleno. „Vyhovělo se tak hlavně rodičům, kteří své děti vozí do tamní  školy. Řidiče přijíždějící ze směru od Rožnova tato změna nějak výrazně neovlivní,“ uvedla mluvčí města Jitka Welzlová.

Na textu spolupracovala Šárka Kotzinová
Foto: Patrik Marholt

 


 

Kam dál?

Zastávka MHD na Dobrovodské dostala nový kabát

úterý, 20. listopadu 2012, 12:02

Nový přístřešek na zastávce městské hromadné dopravy Pod lékárnou na Dobrovodské v Budějcích za 137 520 korun nahradil původní...

S dopravním omezením počítejte nejen o víkendu

pátek, 9. listopadu 2012, 18:20

S omezením v dopravě by měli počítat českobudějovičtí řidiči o nadcházejícím víkendu ale také na začátku příštího týdne. Od...

FOTO: Žižka by měl radost, na jeho třídě to zase žije

čtvrtek, 1. listopadu 2012, 13:40

Nečekaně už ve středu 31. října večer vjela na nově zrekonstruovanou Žižkovu třídu v Českých Budějovicích první vozidla. Z jejího...

Oprava silnice na Branišovské omezí dopravu do soboty

čtvrtek, 1. listopadu 2012, 09:35

S dopravním omezením musí počítat všichni řidiči, kteří v následujících třech dnech plánují jet Branišovskou ulicí. Ode dneška do...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Nerad odmítám lidi, ale den má bohužel jen 24 hodin, říká budějcký trenér Dominik Kodras

Na trénování "obyčejných lidí" už mu nezbývá čas. Spolu se svým týmem se plně věnuje profesionálním sportovcům. Pod rukama už mu prošla taková jména jako Jirka Novotný, Milan Gulaš, Tomáš Sivok nebo Roman Will. I když je budějčák Dominik Kodras na první pohled sympaťák, v posilovně z něj jde strach. Výsledky se pak ale zaručeně dostaví.

Varování před nebezpečnými dětskými cyklovozíky

Převážení malého dítěte v přívěsném vozíku za jízdním kolem by měla být jedna z nejbezpečnějších variant, jak ho brát na cyklotúru. Jaká je realita? Spotřebitelská organizace dTest otestovala 11 modelů cyklovozíků, pět z nich v testu propadlo. Nedostatky se týkaly praktických zkoušek v terénu, složitého sestavování, nepohodlí, bezpečnostních rizik a obsahu nežádoucích chemikálií.

Potíže s hraním hazardu a závislostí může mít 164 tisíc lidí

Kolem 164 tisíc lidí nad 15 let v Česku může mít podle odborných odhadů problémy s hraním hazardních her a se závislostí na něm. Patologických hráčů je pak bezmála 60 tisíc. Sázení a hraní nemá pod kontrolou asi 13 tisíc mladých do 18 let. Vyplývá to z výroční zprávy o hazardním hraní za loňský rok, s níž by se měla v pondělí seznámit vláda. V posledních letech počty klesly. Češi loni za hazard utratili 249,5 miliardy korun, prohráli 31,3 miliardy.