Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Quo vadis, jihočeská dopravo?

 
úterý, 26. února 2013, 14:08

Silnice po zimě (která ještě neskončila) samý výmol, výtluk, díra, dálnice D3 víc v nedohlednu, než na dosah, rychlostní komunikace R4 ve stejné situaci, oprava Žďákovského mostu rovněž v nedohlednu, naděje na obchvat Lišova ještě dál než v nedohlednu...

Nabízí se otázka Quo vadis? Kam kráčí v Jihočeském kraji doprava? Doleva, doprava, dopředu nebo zpátky?

Je v odpovědi na tuto otázku na místě pesimismus nebo si můžeme dovolit mírný, téměř nesmělý optimismus? Směr a tempo rozvoje dopravy bude i v roce 2013 významně určovat Jihočeský kraj, a to nejen jeho zastupitelstvo a krajská rada, ale také dopravní výbor, který byl ve 4. volebním období nově zřízen.

V kompetenci třináctičlenného výboru, jehož předsedou je Miroslav Joch (ČSSD), člen Rady kraje, je projednávání koncepční, investiční a realizační činnosti v oblasti dopravní infrastruktury ve vlastnictví Jihočeského kraje (silnice II. a III. třídy a Letiště České Budějovice), ale také ve vlastnictví státu (dálnice, rychlostní komunikace, silnice I. třídy, železnice atd.), spolupráce v oblasti zajištění dopravní obslužnosti v Jihočeském kraji a v neposlední řadě také komunikace se zástupci vlastníků dopravní infrastruktury na území kraje (Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty, Ředitelství vodních cest, města a obce).

Závěry a stanoviska Dopravního výboru (DV) mohou významným způsobem ovlivnit rozvoj dopravní infrastruktury v kraji. Proto vám přinášíme informace o průběhu už druhého jednání DV, které se konalo minulou středu 20. února.

Prostřednictvím prezentací, připravených odborem dopravy Jihočeského krajského úřadu a zástupci společnosti JIKORD, byli členové seznámeni s materiály o rozvoji silniční a železniční sítě a dopravní obslužnosti.

Přítomní členové výboru je zhodnotili jako objektivní a ocenili i jejich podrobnost a vysokou kvalitu, která je v kontextu jiných krajů, respektive celé České republiky výjimečná.

Výbor se zabýval otázkou, proč se i přes velmi dobrou koncepci nedaří na území Jihočeského kraje perspektivní a přínosné projekty realizovat. Mimo jiné byl diskutován i přímý vliv činnosti nebo nečinnosti státních orgánů na realizaci klíčových dopravních staveb. Byla zdůrazněna významná role Jihočeského kraje, který by měl iniciovat systematické kroky například k dostavbě D3.

Dopravní výbor se dále zabýval konkrétními záležitostmi, které budou definovány jak do výstupů pro jednání Zastupitelstva kraje, tak pro příští jednání DV.

Předseda Dopravního výboru Miroslav Joch nechá do Programu rozvoje kraje zapracovat myšlenku na železniční přepravu co největšího množství stavebního materiálu na dostavbu JETE. Václav Král (ODS), bývalý krajský radní pro oblast dopravy a v současnosti člen DV, informoval členy výboru o již proběhlém zakotvení této podmínky do EIA (tj. vyhodnocení vlivů na životní prostředí) dostavby JETE a předchozích jednáních s železničním přepravcem ČD Cargo.

V této souvislosti Václav Král také doporučil, aby členové DV byli seznámeni i s rozsahem a průběhem výstavby dopravních opatření na silničních trasách návozu materiálu pro plánovanou dostavbu JETE. Jedná se o více než miliardový soubor akcí realizovaných společností ČEZ a Jihočeským krajem. Upozornil, že v rámci těchto opatření by měly být rozšířeny a narovnány úseky vybraných krajských silnic a vybudovány obchvaty Albrechtic, Temelína, Slap, Dolního Bukovska a tak dále.

V kontextu s tímto námětem Václav Král vyzval (prostřednictvím předsedy Miroslava Jocha) radního Antonína Kráka (ČSSD), aby do příštího jednání DV připravil popis aktuálního stavu a harmonogram dalších jednání s ŘSD, Ministerstvem dopravy, ČEZem, místní samosprávou vedoucích k překategorizaci (tedy fakticky převodu majetku) krajské silnice II/105 a navazujících komunikací na státní silnici I. třídy.

Král uvedl, že tento krok by uspořil desítky milionů korun, které by Jihočeský kraj mohl využít jinak než na opravy a udržování připravené trasy Třebonín - průtah České Budějovice - Týn nad Vltavou - Tábor.

Navíc by bylo možné v rámci tohoto procesu zrealizovat další akce, například vybudování jižního obchvatu města Tábor, vyprojektování obchvatu Týna nad Vltavou, Sudoměřic a v neposlední řadě vybudování místních dopravních opatření v okolí obce Všemyslice, která by pomohla místním obyvatelům eliminovat negativní dopady těžby kamene v lomu Slavětice. Dalším efektem by bylo také zvýšení bezpečnosti a kapacity na evakuačních trasách JETE.

Jak významně ovlivní rozhodování jihočeských zastupitelů stanoviska Dopravního výboru a jakou odpověď dostaneme na otázku „Quo vadis, jihočeská dopravo?“, to ukáže až čas. Doufejme, že se dočkáme odpovědi pozitivní.

 


 

Kam dál?

Dopravu na jihu Čech ztěžuje ledovka i břečka

pondělí, 25. února 2013, 08:00

Dnes ráno je místy na jihočeských silnicích ledovka, jinde ujetá vrstva sněhu nebo břečka. Dohlednost je snížená vlivem sněžení,...

V ulicích Budějc budou nové přechody pro chodce

pátek, 22. února 2013, 12:14

Město chystá dva nové přechody pro chodce. První z nich bude v Mladém nedaleko Základní a Mateřské školy Vlastimila Rady, druhý v...

Sníh zasypal silnice, řidiči musí být pozorní

pátek, 22. února 2013, 08:35

Téměř všechny jihočeské vozovky jsou dnes ráno sjízdné jen se zvýšenou opatrností. Dopravu v regionu komplikuje sněžení nebo...

Správa a údržba silnic má letos na opravy asi 170 milionů

neděle, 17. února 2013, 15:39

Do oprav a modernizace silnic na jihu Čech poplynou i v letošním roce desítky milionů korun. Po zimě jsou opět ve špatném...

 

Komentáře

Vlastimil Šimek

Jsem optimista a začnu šetřit na Jeep Wrangler :-)

pátek, 1. března 2013, 18:28
 
 
 

Napište nám

Nejčtenější

  • VIDEO: V hlavní roli budějcké náměstí....

  • Inspektoři zadrželi kamion s kebabem....

  • Jihočeská univerzita má nedostatek studentů...

  • Na náměstí Ochutnáme kouzlo Vánoc....

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Andrej Babiš odletěl za svým synem do Švýcarska

Premiér Andrej Babiš v sobotu ráno odletěl za svým synem do Švýcarska. Informoval o tom ve svém videu, které umístil na sociální sítě. Z toho důvodu Babiš položil kytici na Národní třídě už o půlnoci.

Listopad 89 v Praze pohledem přesvědčeného komunisty: „Černé pivo teklo, život šel dál.“

„Kdyby to vydrželo ještě dva tři roky, kapitalismus na Západě by se zhroutil z nadvýroby,“ je přesvědčen dlouholetý člen ÚV KSČ, horník a otec komunistického poslance Zdeňka Ondráčka. Tedy muže, který v roce 1989 sloužil u pohotovostního pluku, a dnes se v KSČM profiluje jako bezpečnostní expert.

PRŮZKUM: Češi jsou tolerantní k sousedům jiného etnika, schvalují i registrovaná partnerství

Češi jsou v mnoha ohledech velice tolerantní. Nevadilo by jim mít za souseda Roma nebo Vietnamce, schvalují instituci registrovaného partnerství. Více jak polovina z nich ale někdy byla svědkem diskriminace. Pojem migrace je v české společnosti vnímán negativně, lidé se bojí teroristického útoku (48 % dotázaných) a nelegální migranty by odmítali i za případného použití násilí (72 % respondentů). Méně tolerantní jsou Češi na trhu práce, 56 % z nich zastává názor, že český občan by měl mít při žádosti o práci přednost před osobou jiného etnika. Vyplývá to z aktuálního průzkumu projektu Absolut Tolerance, který zpracovala agentura Rondo Data.