Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Parkování zadarmo bude v Budějcích brzy minulostí

 
čtvrtek, 30. ledna 2014, 17:32

„Pokud nezačneme situaci urychleně řešit, systém parkování zkolabuje!“ varuje většina radních, která v závěru loňského roku schválila záměr rozšíření zón placeného stání do širšího okolí centra krajské metropole. Současně by mělo vzniknout pět záchytných parkovišť Park & Go.

Do aktualizace analýzy stavu parkování v Českých Budějovicích z roku 2006 se vloni na jaře pustily specializované pražské společnosti, zabývající se projektováním a návrhy řešení problematiky takzvané dopravy v klidu, neboli parkováním a odstavováním vozidel. Nepříjemným zjištěním byla skutečnost, že po šesti letech parkuje přes den v ulicích Budějc o neuvěřitelných 15 procent aut víc.

„Pokud vím, tak tento nárůst nemá v Čechách obdoby! Hlavní problém v tuto chvíli způsobují auta, která ráno přijedou, zaparkují na místních komunikacích a jejich řidiči odchází do zaměstnání v centru. Tato vozidla zabírají přibližně pětinu parkovacího prostoru na veřejných komunikacích. Zbytek místních řidičů mířících například na nákupy, do restaurací nebo na úřady pak nemá kde zaparkovat,“ uvedl Petr Horský, jednatel společnosti M.O.Z. Consult, která studii pro město zpracovala.

Ulice plné aut

Na území města od Strakonické na severu až po Papírenskou na jihu v úseku mezi Vltavou a vlakovým nádražím parkuje ve všední den téměř 10 tisíc aut. Některé z nich (údajně až 15 procent) ale v rozporu s platnou legislativou - v křižovatkách, na zelených plochách a v úzkých ulicích, kde nezůstává dostatečný průjezdný profil. Hlavním cílem tedy je eliminace dlouhodobého parkování, kterého chce radnice docílit právě rozšířením zóny placeného stání a vybudováním záchytných parkovišť Park & Go (zaparkuj a jdi pěšky). Jakákoliv jiná varianta je pro rozpočet města nedosažitelná.

„V případě, že dojde k rozšíření zóny placeného stání, povede se z tohoto území vytěsnit řádově kolem dvou tisíc vozidel. Část řidičů změní své dopravní chování a už ráno sedne na městskou hromadnou dopravu, část by měla být pomocí informačního systému nasměrována na plochy Park & Go, kde bude mít velice výhodné podmínky pro celodenní parkování, a část vozidel se přesune do různých dvorů nebo vnitrobloků mimo veřejný prostor. Tímto opatřením bychom se mohli dostat na úroveň zhruba osmdesátiprocentní obsazenosti, při které je systém dopravy v klidu funkční,“ nastínil základní vizi Horský.

Pomůžou jednosměrky

Nejjednodušším způsobem, jak v ulicích města navýšit parkovací kapacity, je úprava organizace dopravy u obousměrných komunikací o šířce sedm metrů. Pokud dojde k jejich zjednosměrnění, po obou stranách pak bude možné vyznačit parkovací místa pro podélné stání. „Dalšími variantami je vymezení zón Tempo 30 či obytných zón, kde můžeme zúžit průjezdný profil,“ nabídl další možnosti zástupce zpracovatele studie.

Rozšíření zón placeného stání se připravuje ve dvou etapách. První, ke které by mělo dojít ještě letos, bude realizována mezi ulicemi Mánesova a Pekárenská, druhá etapa by měla zasáhnout po ulice U Trojice a L. B. Schneidera. „My jsme spíš byli těmi, kdo město brzdil v rozsahu zón placeného stání. Původně jsme je doporučovali pouze na úroveň Pekárenské a až poté je rozšířit k ulici U Trojice. Není to jenom o tom zóny vymezit. Všechno stojí nějaké peníze a vyhánět auta dál a dál nemá smysl,“ řekl Petr Horský.

„Komunikace by měly být od toho, aby se tam jezdilo, ne parkovalo. Každý, kdo si koupí auto, už neuvažuje o tom, jestli ho má kam uklidit. Jestli má někdo na to, aby denně jezdil autem a kupoval si benzin, tak pro něj určitě nebude problém si koupit parkovací lístek za deset korun,“ podělila se o svůj názor náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Záchytné parkoviště Park & Go

Souběžně se zpoplatněním dalších lokalit v okolí centra se ale město musí bezpodmínečně zaměřit na fungování odstavných ploch, které by měli využívat zejména dojíždějící řidiči. Ty budou rovněž placené, cena však bude uzpůsobena dlouhodobému parkování, aby každého motivovala odstavit auto právě na těchto záchytných parkovištích.

Rozbor dojezdových a přepravních časů od kvalifikované společnosti doporučil Budějcím orientovat se pouze na parkoviště Park & Go. Čas strávený na cestě z parkoviště Park & Ride na místo určení by totiž byl příliš dlouhý (vytipovány byly plochy na sídlišti Vltava a u hřbitovů v Mladém a sv. Otýlie). Vhodnými lokalitami tedy jsou podle odborníků P+G Dlouhá Louka, P+G Sportovní hala, P+G Dynamo, P+G Nádraží (bývalé seřazovací nádraží) a P+G Jírovcova (bývalá kasárna).

„Jelikož podle občanského zákoníku město za auta zaparkovaná na plochách Park & Go odpovídá, budou muset být oplocené, pod dohledem a s odbavovacím systémem, aby informační systém mohl průběžně ukazovat, zda tam jsou volná místa,“ vysvětlil Horský. Jak doplnila Ivana Popelová, první tři parkoviště již existují, plocha u nádraží není majetkem města a v bývalých kasárnách bude muset dojít ke stavebním úpravám. „Tady plánujeme využití minimálně jedné třetiny celkové plochy,“ řekla náměstkyně primátora.

Kolik to bude stát?

Rozsáhlé území, kde se bude platit za parkování, by mělo fungovat ve třech režimech. V historickém centru města ke změnám nedojde, v částech navazujících na historické jádro by byla oblast smíšeného režimu, tedy parkování rezidentů, abonentů i návštěvníků (se zónami pouze pro rezidenty a abonenty) a v poslední lokalitě, severně nad Pekárenskou, by bylo vyčleněno především parkování pro rezidenty a abonenty s možností vymezení smíšených zón, to znamená i pro návštěvníky.

Systém rezidentních a abonentních karet bude obdobný jako v centru s tím, že ceny by byly výrazně nižší podle jednotlivých tarifních zón. Rezident v centru dnes platí 2000 korun ročně, dále bude možno zakoupit si rezidentní kartu pro celé město České Budějovice s principem parkuji pouze v nejbližším okolí bydliště - nízká cena; parkuji v celé tarifní zóně - střední cena; parkuji v celé zóně placeného stání, kromě historického centra - nejvyšší cena.

„Na konkrétních částkách jsme se však ještě nedohodli. Město rozhodně nechce na tomto systému vydělávat. Cílem regulace je zejména ulehčit místním lidem a těm, kteří tady mají sídlo své firmy,“ uvedla Ivana Popelová (HOPB). „My budeme všem trpělivě vysvětlovat potřebnost těchto opatření. Pokud nebudeme nic dělat, tak doprava v klidu zkolabuje. Když ne za rok, tak za dva nebo za tři,“ doplnil slova své kolegyně radní Tomáš Bouzek (TOP 09).

Za studii dopravy v klidu město zaplatilo zpracovatelské společnosti necelý půlmilion, náklady spojené s realizací celé zóny placeného stání se odhadují na 16 milionů. Investovat se bude muset do vybavení a posílení kontrolních hlídek. Roční výnosy očekává radnice kolem deseti milionů, a to bez pokut.

 


 

Kam dál?

Na Švábův Hrádek bude jezdit nová linka MHD

čtvrtek, 30. ledna 2014, 12:37

Od pondělí 3. února doplní budějcký systém MHD nová linka s číslem 45, která bude jezdit mezi ulicí Na Sádkách a sídlištěm Máj....

SJÍZDNOST: Proměnlivé ráno se sněhem i mrholením

středa, 29. ledna 2014, 07:52

Na jihu Čech ve středu po ránu sněží, na Temelínsku mrholí. Zejména na Šumavě leží na hlavních tazích zbytky rozbředlého sněhu....

Elektrobusy v Budějcích? Jen v případě dotací z EU

úterý, 28. ledna 2014, 16:30

V úterý dopoledne byl na náměstí Přemysla Otakara II. novinářům představen plně elektrický autobus Siemens-Rampini s inovativní...

SJÍZDNOST: Na jihu Čech silnice místy namrzají

úterý, 28. ledna 2014, 08:07

Jihočeské vozovky ve vyšších polohách, lesních úsecích, na mostech a v místech s výskytem mlhy v úterý ráno namrzají. Všechny...

 

Komentáře

Zdeněk Zábranský

Mě tedy radnice vůbec nepřesvědčila, že by toto byla věc, ve které jde o blaho občanů. Záměr se mi zdá nesmyslný a všem lidem, se kterými jsem o tom mluvil, také. Pokud radnici tolik jde o to, aby měli rezidenti kde parkovat, proč raději neřeší situaci třeba na sídlišti Máj a v jiných vybraných lokalitách, kde to skutečný problém je? Nechtěla by Budějovická drbna udělat nějaký namátkový průzkum veřejného mínění občanů Budějovic? Toto mi přijde jako tak závažný zásah do života zdejších obyvatel, že by si radnice podle mého neměla dovolit jej "arogantně" řešit bez ohledu na to co si lidé přejí nebo nepřejí. Pokud se pletu a ukáže-li se, že tento projekt má podporu většiny obyvatel města, pak ok - budu to respektovat. Do té doby je to pro mě "zpupné" chování lidí z radnice, u něhož můžeme přejímat, jestli je zapříčiněné jen špatným úsudkem nebo různými vedlejšími zájmy. Zatím se mi nezdá, že by radnice udělala dostatek kroků pro to, aby veřejné mínění získala na svou stranu.

sobota, 22. února 2014, 14:18
 
 
Tomáš Hájíček

Badaxe Kocour: napsáno úplně přesně...Ta banda by nás nejradši narvala do autobusů nebo na kola.

středa, 19. února 2014, 14:39
 
 
Vít Profant

Tak sakra, já myslel, že radnice chce zpoplatněním a vybudováním parkovišť Park&Go auta z centra vyhnat. A ona přitom chce ještě komplikovat dopravu tím, že bude ulice zjednosměrňovat a navyšovat kapacitu míst a tím si nahrabat. Tak jak to je?

neděle, 9. února 2014, 11:04
 
 
Badaxe Kocour

"Park & Go" je v podstatě jen kravina a nikoli řešení. Je to stejná blbost jako "zklidnění dopravy" propagované různými spolky blbů. Obé totiž vede k tomu že dříve normálně žijící centrum města se sice uklidní, leč je to klid hřbitova. On je problém, že pokud chci něco nakoupit, zajít na oběd, případně něco vyřídit, tak se tam musím nějak dostat, celkem logicky to pro dost velkou část lidí (možná většinu) bude prostě auto, pokud se k obchodu nedostanu na nějakou rozumnou vzdálenost kam dojdu třeba za 5 - 10 minut, tak se na něj prostě vykašlu a nakoupím tam, kde to možné je. To je prostě ověřený fakt, řada měst už tohle vyzkoušela a centra jsou dnes místem kde "chcíp pes" Pokud tohle Budějce chtějí, dělají jistě ty správné kroky. Představy různých šílenců jak zaparkuji někde v prdeli světa (ideálně na parkovišti které patří radnímu) a odtud pojedu autobusem MHD který jednou za půl hodiny naloží ty nasrané z toho parkingu a nadšeně a s "dobrým pocitem" jak jsem pomohl matce Gaie se budu trantlovat do centra alespoň půl hodiny a minimálně za cenu jízdenky MHD, je prostě blbost. Upřímně, volby se blíží a kdo bude volit tu Thomovu chátru, je asi duševně méněcenný. Možná by stálo za to, udělat podobnou kampaň jako byla kdysi "vraťme tabák Americe" (ta myslím moc nevyšla, ale třeba by nám to vyšlo) a udělat svou "Vraťme Thomu Nitře" tam se může mizerná archeolog a ještě mizernější primátor realizovat. Osobně budu volit kohokoli, kdo tuhle bandu z radnice vykope.

pátek, 31. ledna 2014, 17:02
 
 
Hawky
Hawky

Milan Burian - naprostý souhlas. Stačí říct, že parkování bude stát 10 Kč, což není moc a hotovo. Ale odůvodňovat parkovné tím, že máme při koupi auta myslet na to, jestli budu mít kde zaparkovat a další nesmysly o autorovi hodně napovídá.....

pátek, 31. ledna 2014, 09:33
 
 
Milan Burian

Když už ta Popelová má potřebu něco říct, ať jí to raděj někdo napíše. Takhle je to pravidelně na přesdržku.

čtvrtek, 30. ledna 2014, 19:06
 
 
 
 

O čem píše Drbna.cz

VIDEO: "Čističi" Facebooku se musejí dívat na zabíjení zvířat i dětí

Nekonečný přísun videí zobrazujících násilí na lidech i na zvířatech, katastrofální pracovní podmínky i trvalý tlak ze strany nadřízených. S tím vším se podle reportáže webu The Verge potýkají pracovníci amerických center pro odstraňování zakázaného obsahu z facebooku. Náplň práce se zjevně podepisuje na psychice "moderátorů", u kterých se objevují deprese nebo post-traumatická stresová porucha (PTSD).

Čaputová chce na Slovensku korespondenční volbu prezidenta

Slovensko by ještě letos mohlo schválit zavedení korespondenční volby prezidenta pro Slováky žijící v zahraničí. Dnes to při návštěvě Prahy řekla slovenská prezidentka Zuzana Čaputová. Slováci nyní mohou korespondenčně hlasovat v parlamentních volbách, hlavu státu dosud mohli vybírat pouze ve volebních místnostech na Slovensku nebo na zastupitelských úřadech.

Češi nevěří institucím, EU není výjimkou

Češi mají obecně malou důvěru v instituce – ať už se jedná o ty národní nebo o Evropskou unii. Plyne to z exkluzivního průzkumu agentury Median pro projekt Moje Evropa.