Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Cyklogenerel? Nemalá naděje budějckých cyklistů

 
pátek, 24. října 2014, 14:10

Že jsou Budějce městem s velkou hustotou cyklistů, není žádné tajemství. Lidé jezdí na kole do práce, do škol, za sporty a samozřejmě také rekreačně. Otázkou je, zda je jim město jako takové nakloněno. Mnoho cyklistů cítí, že nikoliv.

Jak ale ukázala první veřejná prezentace cyklogenerelu, která se uskutečnila tento týden ve čtvrtek, řešení, jak situaci zlepšit, je hned několik.

Cyklogenerel zpracovává alternativní dopravní studio z Brna - ADOS, které má s touto prací bohaté zkušenosti z celé republiky. Zpracovatel Adolf Jebavý, který cyklogenerel prezentoval, zmínil, že jedním z cílů projektu je, aby lidé více jezdili na kolech, čímž by vzniklo více prostoru pro auta a stejně tak více prostoru pro lidi, kteří zde žijí. Aby k tomu mohlo dojít, musí se vytvořit takové podmínky, aby se cyklista cítil bezpečně a jízda po městě pro něj nebyla noční můrou.

I když jízdní kolo využívá v Budějcích velké procento lidí, jejich navýšení není nereálné. Adolf Jebavý pro srovnání zmínil město Basilej, kde se osobními automobily dopravuje 23 procent lidí a na kolech 20 procent lidí. Není se ani čemu divit, Basilej je pro cyklisty vytouženým rájem. „České Budějovice mají potenciál se mu vyrovnat,“ věří Adolf Jebavý.

Většina hlavních komunikací v Basileji je vybavena samostatnými cyklistickými pruhy, funguje zde cykloobousměrka, dánské pásy či třeba regulované parkování pro cyklisty.

Právě parkování pro cyklisty je jedním z největších problémů, který je třeba v Budějcích řešit. „Absence stojanů ve městě je fatální. Například v Hradišti jsou stojany před každým domem, tady takřka nikde,“ řekl Adolf Jebavý.

Samostatným tématem jsou pak samozřejmě úpravy jednotlivých komunikací. Zpracovatel představil některé návrhy na úpravy například Pražské třídy či Novohradské ulice. Jak již bylo řečeno, možností je plno, svůj názor mohou vyjádřit i samotní cyklisté.

Náměstkyně primátora Ivana Popelová zmínila, že se mapy zhruba do týdne objeví na webu města, aby mohli lidé připomínkovat. „Určitě se nebudeme bránit dát některé podněty k řešení,“ řekla.

A jaké úseky cyklisty nejvíce trápí? Mluvilo se například o Dobrovodské ulici a hlavně o sídlišti Máj. „Z Máje se člověk nemá pořádně jak dostat do centra,“ upozornil jeden z cyklistů. Několik se jich shodlo, že jedním z problémů je Dlouhý most.

„Nebyla by možnost nechat jednu lávku pro pěší a druhou pro cyklisty?“ zeptala se jedna z účastnic prezentace cyklogenerelu. Adolf Jebavý tento nápad nevyloučil. „Je to jedna z možností. Možností je plno. Netvrdíme, že vymyslíme něco geniálního, ale pokusíme se,“ řekl.

Mluvilo se také o historickém centru, kterým denně projede několik tisíc aut. I to je zátěž, která mnoho lidí trápí. Jeden z místních obyvatel třeba vypozoroval, že se najdou i řidiči, kteří přijedou, centrum si dvakrát objedou a zase jedou pryč. Zkrátka turismus, ze kterého nohy nebolí...

Cyklogenerel dává cyklistům skutečně velkou naději na jejich integraci do dopravního systému. Mezi návštěvníky prezentace měl velmi slušnou odezvu. Hotový by měl být do konce roku.

 

Jaký způsob přepravy po Budějcích preferujete?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Celkem hlasovalo 161 čtenářů
 
 


 

Kam dál?

Křižovatka Pražské a Okružní se začala opravovat

sobota, 11. října 2014, 10:46

V noci na dnešek začala oprava frekventované křižovatky Pražské třídy a Okružní ulice. Řidiči musí v následujících dnech počítat...

Ulice Oskara Nedbala se rekonstruuje. Ale jen dočasně

pátek, 10. října 2014, 16:07

Současné teplé podzimní počasí Budějcím přeje. Toho se snaží využít i místní silničáři, kteří se na začátku října pustili do...

Jsou Budějce průjezdné? Mrkněte na stránky města

úterý, 7. října 2014, 17:59

Se zajímavou vychytávkou, která jistě potěší nejenom řidiče, přišlo na svých webových stránkách město České Budějovice....

Lávka přes Vltavu u bývalé sodovkárny uzavřena

sobota, 27. září 2014, 11:27

Babí léto, které se na konci září objevilo v České republice, nabízí možnost vyrazit ven na podzimní procházku nebo projížďku. Od...

 

Komentáře

Jan Řehoř Husinecký
Jan Řehoř Husinecký

Je hezké, že jsou různé pruhy pro cyklisty, ale lidem je to jedno. Cyklisté si stejně jezdí jak se jim to hodí, bez ohledu na chodce a maminky s kočárky jenž se pohybují po chodnících. Vyjdeš z domu a už musíš uskakovat před cyklistou. Zrovna tak u obchodů a v sídlišti. Stezky se smíšeným provozem (cyklista/chodec), to je kapitola sama pro sebe. Cyklisté zde závodí a nejednou jsem musel ze zpevněného povrchu stezky uhnout až na trávu. Nejhorší jsou ti, co se navlečou do kombinéz. Fakt lahůdka, když kolem tebe těsně profrčí tenhle závodník. Vzadu oči nemám, zrovna tak jako cyklista zvonek. Řekl bych, že pro cyklisty se dělá víc jak pro chodce s řidiči mot. vozidel dohromady a ještě je to málo. Takže souhlasím s tím, že dokud nebudou lidé vychovaní a ohleduplní, tak stezky nic moc nevyřeší.

sobota, 25. října 2014, 10:52
 
 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK Fischer

Německá skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje od skupiny KKCG českého miliardáře Karla Komárka Cestovní kancelář Fischer, napsal dnes server iDNES.cz. Výši transakce neuvedl. Zástupci firem se k obchodu odmítli podle serveru vyjádřit. Spojení špiček českého trhu se zájezdy musí ještě schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Zastupitelé Prahy 5 odvolali starostu Mazura i radní

V čele Prahy 5 skončila dosavadní rada v čele se starostou Danielem Mazurem (Piráti). Zastupitelé ODS, ANO, TOP 09, STAN a SNOP 5 schválili její odvolání, nyní se bude volit nové vedení městské části. Koalici dosud tvořili Piráti, ODS, ANO a SNOP 5, tři ze čtyř stran v pondělí vypověděly koaliční spolupráci s Piráty. Podle zástupců dalších stran starosta nezvládal vedení radnice. Podle Pirátů jde o zástupné důvody a ve skutečnosti zastupitelům vadilo, že se začaly řešit problémy s veřejnými zakázkami.

PRŮZKUM: Česká společnost je rozdělena do šesti sociálních tříd

Česká společnost je rozdělena do šesti společenských tříd, které se liší složením svých zdrojů a pozicí ve společnosti. Vyplývá to z průzkumu, na kterém spolupracoval Český rozhlas (ČRo) s několika sociology. Do dvou typů vyšší střední třídy náleží zhruba třetina lidí, tři typy nižší střední třídy podle odborníků zahrnují téměř polovinu respondentů a do nejnižší, takzvané strádající třídy patří 18 procent lidí. Průzkumu se v červnu zúčastnilo 4039 respondentů z 1300 obcí, provedly jej agentury MEDIAN a STEM/MARK. Na dnešní tiskové konferenci ho představili zástupci ČRo a tři sociologové.