Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Řidiči věnují minimálně třetinu času aktivitám nesouvisejícím s bezpečnou jízdou

 
pondělí, 13. listopadu 2017, 11:48

Roztržitost při řízení v roce 2015 stála v České republice život 87 osob. V roce 2016 to bylo 57 lidí. Řidiči se 30 až 50 procent doby pobytu za volantem dostatečně nevěnují bezpečnému řízení. Nejčastěji je rozptyluje rozhovor se spolucestujícími a manipulace s mobilem. Nejnebezpečnější je volení čísla na mobilu – zvyšuje riziko nehody více než 12x. Noví řidiči by měli být na nebezpečí vyplývající z rozptýleného řízení připravováni již v autoškolách.

V letech 2006-2015 zemřelo při nehodách, při kterých se řidič dostatečně nevěnoval řízení, celkem 890 osob – 11,2 procenta všech obětí dopravních nehod. V roce 2015 to bylo ovšem 13,2 procenta, nejvíce za posledních deset let. V roce 2016 přišlo o život při těchto nehodách celkově 57 lidí, tedy 10,5 procenta všech usmrcených. Došlo sice ke snížení podílu, celosvětově se však odborníci shodují, že rozptýlenost nejen řidičů bude stále větším nebezpečím pro bezpečnost na silnicích. „Naše preventivní minikampaň Člověk vs. silnice se zaměřuje na čtyři dlouhodobě nebezpečné fenomény, které jsou příčinou vážných nehod. Jedním z nich je právě i takzvané rozptýlené řízení. Apelativní a současně humorně pojatý videospot dostupný na webových stránkách http://www.nebezpecnesilnice.cz poukazuje na nebezpečí, kterému se sami řidiči vystavují každodenně na našich silnicích,“ uvádí Jan Polák, ředitel obecně prospěšné společnosti Bezpečně na silnicích.  

Rozptýlené řízení není nepozorné řízení

Rozptýlené řízení není synonymem pro nepozorné řízení, jak se často nepřesně uvádí. „Zatímco nepozorní řidiči mají snížen práh pozornosti únavou, či požitím alkoholu, či drog, rozptýlení řidiči mají problém s tím, že pozornost věnují něčemu, co nesouvisí s bezpečným řízením vozidla. Pozornost věnují například displeji telefonu, či venkovní reklamě, rozhovoru se spolucestujícími, snaží se dosáhnout na nějaký předmět, či přemýšlejí o obsahu telefonického rozhovoru, případně se věnují dennímu snění,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.  

30 až 50 procent času se řidiči dostatečně nevěnují řízení

Celosvětově se odhaduje, že roztržitost řidičů je hlavní příčinou až čtvrtiny dopravních nehod. Ostatně není divu. Podle zjištění nizozemského Institutu pro dopravně bezpečnostní výzkum SWOV  až v 68 procentech případů se těsně před nehodou řidiči zabývali aktivitami, které snižovaly jejich koncentraci na dění na silnici. „Při delší bezproblémové jízdě má řidič nejednou nutkání přepnout na autopilota, náhle vzniklé nebezpečí na silnici pak nemusí včas zaregistrovat. A zdaleka ne vždy pak je zavinění nehody připsáno roztržitému řidiči,“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Čím se vlastně řidiči za jízdy rozptylují?

SWOV uvádí, že 30 až 50 procent času věnují šoféři aktivitám, které nesouvisejí s bezpečným řízením. Nejčastěji se hovoří o manipulaci s mobilními telefony. Jak by to mohlo vypadat v reálném životě, naznačují zjištění americké Virginia Tech Transportation Institute. Nejčastěji se řidiči rozptylují rozhovorem se spolucestujícími (14,6 procenta celkové doby řízení). Následuje manipulace s mobilním telefonem (6,4 %). S velkým odstupem pak jde o jídlo při řízení (1,9 %), provádění osobní hygieny a úpravu řidičova zevnějšku (1,7 %), konzumaci nealko nápojů (1,2 %), pohupování a vrtění se v sedačce či natahování se po různých předmětech (shodně po 1,1 %). Řidiči se věnují i pozorování objektů vně vozidla (0,9 %), dětem sedícím na zadních sedačkách (0,8 %), případně čtou či píší (0,1 %). 

Vytáčení čísla na mobilu zvyšuje riziko vzniku nehody 12x, nebezpečný je i křik či vztek

Řada rozptylujících aktivit je skutečně nebezpečná. Nakolik konkrétně, to uvádějí závěry průzkumu výše uvedené americké instituce. Za nejnebezpečnější je považováno provádění volby čísla na mobilu, zvyšuje riziko havárie 12x. Čtení či psaní, podobně jako vztek či křik, zvyšují riziko zhruba 10x. Nebezpečná je i snaha dosáhnout za jízdy na nějaký předmět ve vozidle. Během této doby musí šofér počítat s 9x vyšším rizikem nehody. Pozorování objektů mimo vozidlo s sebou nese sedminásobné zvýšení rizika havárie. Psaní textové zprávy na mobilu šestinásobné. „Přesto podle mezinárodního průzkumu provedeného nizozemskou výzkumnou institucí SWOV až 35 % šoférů za jízdy často čte došlé zprávy na mobilu a 30 procent je dokonce posílá,“ uvádí Roman Budský. Bez nebezpečí není ani ovládání navigace během řízení. To s sebou nese téměř 5x vyšší nebezpečí havárie. Telefonický rozhovor navyšuje pravděpodobnost nehody více než 2x. Téměř stejné nebezpečí hrozí v případě, že řidič za jízdy jí, pije nealko nápoje či se věnuje ovládání autorádia.

Riziko nehody z důvodu roztěkanosti je u mladých řidičů výrazně vyšší než u jejich zkušených kolegů

Na pozoru by se měli mít především mladí řidiči ve věku do 20 let. Odborný časopis The New England Journal of Medicine uvádí, že například při volení čísla na mobilním telefonu jim hrozí 3,3x vyšší riziko účasti na nehodě či přinejmenším kritické situaci než u zkušených šoférů. Ostatně už natahování se po mobilu je pro ně více než 5x nebezpečnější. A pokud se snaží dosáhnout na jiné předměty, zvyšuje se míra jejich rizika téměř 7x. A také pozorování objektů vně vozidla je pro mladé řidiče téměř 6x rizikovější. Jídlo za volantem pak navyšuje riziko mladých šoférů zhruba 2,5x, pití nealko nápojů dokonce 3x. Ovládání ventilace či klimatizace automobilu, podobně jako autorádia, zvyšuje pravděpodobnost vzniku nehody či kritické situace více než 2,5x. Příslušenství moderních automobilů nesporně zvyšuje komfort cestování a bezpečnost silničního provozu. Jejich ovládání prostřednictvím displejů či titěrných tlačítek však bohužel nejednou vyžaduje zvýšenou pozornost řidičů. „Proto by měli být noví řidiči nejen s těmito zdroji rozptylování jejich pozornosti seznamováni již v autoškolách. Nejen teoreticky, ale i prakticky. Podobně by pak měla být při provádění závěrečné řidičské zkoušky věnována zvýšená pozornost i prověření schopnosti řidiče efektivně a bezpečně si poradit například s používáním navigačního systému vozidla,“ uzavírá Roman Budský.   

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Některé šumavské hotely mají silvestr obsazený již od září

pondělí, 13. listopadu 2017, 08:12

Některé hotely na Šumavě mají už pokoje pro silvestrovské pobyty obsazené od září. Z osmadevadesáti procent je obsazeno i v...

Wave Sport připravil na Den boje za svobodu a demokracii speciální...

pondělí, 13. listopadu 2017, 06:34

17. listopad. To je heslo, jež budou potřebovat ti, kteří o svátečním pátku zamíří do Wave Sportu na Rudolfovské třídě v Českých...

Herec Harvey Keitel natáčel v Boleticích film Nabarvené ptáče

neděle, 12. listopadu 2017, 18:16

Scény, kdy jako katolický kněz slouží mši, natáčel v sobotu 11. listopadu americký herec Harvey Keitel do filmu Nabarvené ptáče v...

Z Moravské Amazonie mizí staré stromy a s nimi i přírodní rozmanitost...

neděle, 12. listopadu 2017, 10:12

Zajímavé výsledky nejčastěji vzniknou, když se propojí vědci různých disciplín. Ostravští geografové a českobudějovičtí...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Obyčejné ženy jsou nejkrásnější. Nahá dívka...

  • To je Beny, řekl muž kolemjdoucímu mladíkovi...

  • Do budějckého babyboxu někdo odložil...

  • Archeologové našli u Starých Hodějovic...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Zeman omilostnil handicapovaného muže, který neplatil alimenty

Prezident Miloš Zeman udělil milost postiženému muži, který si měl odpykat rok vězení. Zároveň zastavil mužovo trestní stíhání vedené kvůli opakovanému zanedbání povinné výživy. Zdůraznil, že prezident svým rozhodnutím nijak neomlouvá neplatiče alimentů.

Znáte pravidla užívání parkovišť K+R? Ne každý je respektuje

Zkušenosti strážníků a policistů ukazují, že rodiče pravidla užívání parkovišť K+R před školami v naprosté většině nedodržují. Buď je neznají, nebo se chovají bezohledně k ostatním. V době před začátkem vyučování parkují na chodníku, ve druhých řadách, na přechodech pro chodce a podobně. Místo, aby děti pouze vyložili a odjeli, doprovází je do školy a někteří i čekají, až jim potomek zamává z okna.

Počet černých pasažérů v Praze klesá, pokutu za půlku využily tisíce lidí

Už 4 539 cestujících, kteří cestovali pražskou veřejnou dopravou bez platné jízdenky, využilo možnost snížit si pokutu za jízdu načerno o polovinu. Podmínkou je, že si zároveň koupí roční předplatní kupon za 3 650 korun. Pokuta za půlku funguje už rok, poprvé si o ni mohli říct cestující 23. října. Počet černých pasažérů v Praze podle prvních čísel letošního roku výrazně poklesl. Naopak zájem o roční kupony neustále roste.

 
 
-->
-->