Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Začal Evropský týden mobility se sloganem Sdílením vpřed. Zapojily se i České Budějovice

 
úterý, 19. září 2017, 12:21

Sdílená mobilita má vysoký dlouhodobý potenciál zkvalitnit život ve městech. Sdílení automobilů – nic pro Čechy. Sdílená mobilita staví na využívání moderních IT technologií. Jak si s nimi rozumíme v Čechách? Do Evropského týdne se doposud zapojilo téměř 2200 měst ze 46 států světa, nechybějí ani města česká. A to včetně Budějc, které připravily na středu 20. září Den čisté mobility a na pátek 22. září Den bez aut.

Více a více obyvatel Evropské unie poukazuje na prohlubující se problémy způsobené stále intenzivnější dopravou ve městech a jejich okolí. Podle údajů Evropské komise si na potíže s cestováním po městských aglomeracích stěžuje 38 procent obyvatel Evropské unie, podobně je tomu v České republice, kde se jedná o 37 procent. Potíže spojené s dojížděním za prací považuje řada rezidentů za větší stres než práci samu. Problém začíná být natolik závažný, že se mu začíná systematicky věnovat i Evropská komise.

Od roku 2002 je pravidelně od 16. do 22. září vyhlašován Evropský týden mobility. Jeho hlavním smyslem je motivovat vedení a obyvatele měst i další relevantní subjekty k zamyšlení, jak uvedenou situaci zásadně změnit k lepšímu. Jedná se o komplexní problematiku zahrnující bezpečnost dopravy, environmentální otázky, dopad kvality dopravy na mezilidské vztahy, dopravní zácpy a s tím vším související celospolečenské ekonomické důsledky.

Sdílením vpřed

Letošní ročník Evropského týdne mobility probíhá pod sloganem „Sdílením vpřed!“ „Sdílením se ovšem nerozumí to, že lidé společně cestují v jednom dopravním prostředku. Podstatou myšlenky je naopak existence zprostředkovací platformy, která zajistí vzájemné propojení subjektů nabízejících službu a jejich uživatelů. Zpravidla bude postavena na moderních informačních a komunikačních technologiích. Sdílet tak bude možné automobily, motocykly, jízdní kola, systém poslouží i pro rezervaci služeb nabízených taxislužbami či pro tzv. car pooling, kdy řidič cestující do určité destinace s předstihem nabízí svezení dalším lidem, zpravidla za úhradu,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Sdílená mobilita sofistikovaným propojením možností pohybovat se po městských aglomeracích pěšky, na kole, prostředky městské a příměstské hromadné dopravy osob, za využití sdílení automobilů apod. umožní redukovat celkový počet ujetých kilometrů. To sníží dopravní zátěž ulic a současně přispěje ke zlepšení kvality životního prostředí. Zvláště když budou využívána moderní vozidla vybavená ekologickým pohonem a rovněž tak za využití moderní informatiky používané pro řízení dopravy ve městech. Dalším benefitem by mělo být snížení výskytu dopravních zácp, které každoročně stojí státy Evropské unie jedno procento HDP.

Sdílení automobilů? Nic pro Čechy…

Hodně se hovoří o sdílení osobních automobilů. Evropská komise uvádí, že jeden sdílený automobil v provozu nahradí zhruba patnáct soukromých osobních vozidel. Osoby zapojené do uvedeného programu navíc ujedou o 40 procent kilometrů méně. Z dat zveřejněných Evropskou komisí vyplývá, že celá čtvrtina obyvatel Evropské unie je přesvědčena, že sdílení míst ve voze (čili car pooling) nebo sdílení osobních vozidel zlepší kvalitu dopravy ve městech.

Největšími optimisty jsou se 49 procenty Francouzi následovaní obyvateli Lucemburska (40 procent) a Švédska (37 procent). „Naopak Češi a Lotyši jsou s devíti procenty kladných odpovědí největšími skeptiky. Osobně si myslím, že u nás je pořád silný kult vlastnictví osobního automobilu a navíc moc nevěříme v pozitivní efekt vzájemné spolupráce či dohody,“ uvádí Roman Budský.

Jak jsme schopni využívat potenciálu moderních informačních technologií?

Základem filozofie takzvaných chytrých měst a také pro efektivní sdílenou mobilitu je sofistikovaná zprostředkovací platforma postavená na moderních informačních technologiích. Jak obyvatelé Evropské unie hodnotí své schopnosti využívat jejich potenciál? Z dat publikovaných Evropskou komisí v květnu letošního roku vyplývá, že pozitivní dopad informačních technologií na ekonomiku vidí 75 procent obyvatel Evropské unie (Čechů 82 procent), na kvalitu života 67 procent (Čechů 66 procent) a na společnost 64 procent (Čechů rovněž 64 procent). Potenciálu informačních technologií tedy v Čechách věříme. Horší to je ovšem se schopnostmi ho využít:

  • Zatímco 71 procent obyvatel EU deklaruje schopnost využívat digitální technologie v každodenním životě, v ČR je to 67 procent. Nejlépe jsou na tom v Nizozemsku (90 procent), nejhůře v Maďarsku (52 procent).
  • 65 procent obyvatel Evropské unie je schopno využívat dostupných veřejných online služeb, v České republice jen 54 procent. Nejlepší jsou Švédi (88 procent), nejhorší Maďaři (45 procent).
  • Rovných 80 procent lidí v Evropské unii je schopno dostatečně využívat potenciálu IT při své práci, Čechů jen 71 procent. Naprostými hvězdami jsou Švédi s 96 procenty, poslední příčku opět obsadilo Maďarsko s 58 procenty.
  • Profitovat z ovládání IT a online kurzů při sebevzdělávání umí 64 procent obyvatel Evropské unie, v České republice jen 54 procent. V nejlepším Švédsku to je však 86, v nejhorším Maďarsku 47 procent občanů.
  • Pokud průměrný občan Evropské unie uvažuje v průběhu nejbližších dvanáct měsíců o změně profese či zaměstnání, věří ve své schopnosti ovládat informační techniku v 73 procentech případů. V Čechách je to jen 66 procent. Švédi jsou s 90 procenty připraveni nejlépe, naopak Řekové s 54 procenty jsou na samém chvostu.

Doposud se do Evropského týdne mobility zapojilo téměř 2200 měst ze 46 zemí z celého světa. Jedná se o všechny členské státy EU28 a dále pak například o Argentinu, Japonsko, Mexiko, Rusko, Jižní Koreu a USA. Nejvíce zapojených měst je v Rakousku (564), Španělsku (428) a Maďarsku (201). „V České republice se zatím účastní 24 měst, mezi nimi například Praha, Brno, Liberec, České Budějovice, Ústí nad Labem či Zlín. Dvaadvacet měst deklaruje, že bude v rámci Týdne provádět různé podpůrné akce, patnáct podpoří dlouhodobější aktivity a konečně třináct měst vyhlásí na pátek 22. září Den bez aut,“ uzavírá Roman Budský. 

V Českých Budějovicích se Den čisté mobility uskuteční ve středu 20. září od 9 do 18 hodin na náplavce u Dlouhého mostu. A v pátek 22. září od 8 do 15 hodin pořádají České Budějovice Den bez aut.

Jak se dopravujeme po městech

V Evropské unii je jednoznačně nejoblíbenější přeprava osobními automobily. Tak odpovědělo 54 procent respondentů. S velkým odstupem následují prostředky městské hromadné dopravy (19 procent), chůze (14 procent) a jízda na bicyklu (8 procent). Na motocyklu (stejně jako vlakem) pravidelně jezdí jen dvě procenta dotázaných. Evropští muži častěji než ženy volí jízdu osobním automobilem (59 vs. 49 procent) a výrazně častěji jezdí na motocyklech (4 vs. 1 procento). To ženy naopak více preferují pěší dopravu (17 vs. 11 procent) a prostředky městské hromadné dopravy (22 vs. 15 procent). Na bicyklu a vlakem jezdí obě pohlaví stejně často. Češi méně jezdí osobními auty (ve 47 procentech), o to častěji však využívají prostředků MHD (28 procent). Ani chůze nám není cizí, volí ji 15 procent dotázaných. Na jízdním kole denně za svými povinnostmi jezdí – stejně jako činí průměr EU28 – každý dvanáctý Čech. Naopak motocykl jako každodenní dopravní prostředek neuvedl nikdo z respondentů. Vlakem dojíždíme stejně často jako průměrný obyvatel Evropské unie.

Co rozhoduje při výběru způsobu přepravy

Jednoznačně poskytované pohodlí (61 procent) a rychlost (31 procent). Dostupnost je důležitým kritériem pro každého šestého a cena jen pro každého osmého dotázaného. Každý dvanáctý uvádí, že není jiná alternativa k aktuálnímu způsobu přepravy. Bezpečnost zajímá jen 5 procent a ochrana životního prostředí téměř nikoho – pouhá čtyři procenta obyvatel EU28. To Češi se rozhodují výrazně jinak. Nejvíce ze všech je zajímá dostupnost konkrétní dopravní služby (39 procent) a rovněž cena (23 procent). Také více preferujeme rychlost přepravy (38 procent), bezpečí a kupodivu i dopad na životní prostředí (shodně po 6 procentech). Pohodlí nás zajímá jen ve čtyřiceti procentech a jen jedno procento uvádí, že není jiná alternativa k aktuálnímu způsobu dopravy.

Hlavně pohodlně, ekologie příliš netáhne

Chtějí-li Evropané cestovat pohodlně, volí jízdu osobním automobilem. Ti spěchající usednou na motocykl. Prostředky městské hromadné dopravy jsou volbou číslo jedna, pokud se jedná o dostupnost, cenu a případně jedinou alternativu přepravy. Chůze je považována za nejbezpečnější, jízda na kole zase za nejekologičtější. Rozdíly mezi pohlavími nejsou příliš markantní. Muži si potrpí spíše na pohodlí (62 vs. 60 procent), rychlost (34 vs. 28 procent) a výhodnou cenu (12 vs. 11 procent), ženy pak na dostupnost (17 vs. 16 procent), bezpečí (6 vs. 5 procent) a přátelskost vůči životnímu prostředí (5 vs. 4 procenta). Také častěji uvádějí, že nemají jinou volbu (9 vs. 7 procent).

Motivace k využívání MHD

Pokud by se měli obyvatelé EU28 rozhodnout přesedlat z osobních automobilů a motocyklů do prostředků MHD, ve 27 procentech je budou motivovat kratší intervaly mezi jednotlivými spoji, ve 26 procentech hustější síť městské hromadné dopravy, ve čtvrtině případů nižší ceny jízdného a pětina dotázaných vyžaduje spolehlivé a přesné služby. Kupodivu jen dvě procenta respondentů nebude motivovat možnost pořídit si jízdenku online. Špatnou zprávou je, že 21 procent dotázaných prostředky MHD používat nebude. Češi by nadprůměrně často vítali kratší intervaly mezi jednotlivými spoji (38 procent) a hustší síť městské hromadné dopravy (33 procent). Průměrně spokojení jsou s výší jízdného a nadprůměrně s dostupností poskytovaných služeb. Nicméně bezmála pětina (19 procent) deklarovala, že prostředky MHD používat nebude.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Nový Renault Koleos strčí do kapsy i tradiční SUV. Za rozumnou cenu

úterý, 19. září 2017, 10:51

Nový Renault Koleos je sice na českém trhu teprve několik měsíců, přesto si už získal obdiv nejednoho řidiče. Nové SUV nejde...

Kvůli rekonstrukci kolejí nabídne letos studentům Jihočeská...

úterý, 19. září 2017, 07:09

Kapacita kolejí Jihočeské univerzity se pro letošní akademický rok o pět set lůžek snížila. Důvodem je zahájení rekonstrukce...

Stavební úpravy frekventované budějcké křižovatky uzavřou Krajinskou...

pondělí, 18. září 2017, 19:52

S další dopravní komplikací musí řidiči počítat od úterý 19. září v Českých Budějovicích. Krajinskou ulici totiž uzavřou...

V rámci Národního týdne kojení se v budějcké nemocnici ženám dostane...

pondělí, 18. září 2017, 18:34

Nemocnice České Budějovice se připojí k Národnímu týdnu kojení. Ve středu 20. září uspořádá od 11 do 14 hodin osvětovou akci....

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Lidé se pohoršují nad fotografií pořízenou u...

  • (NE)OBYČEJNÍ: Díky Beátce máme spokojenější...

  • U Vodňan se srazila dodávka s autem. Čtyři...

  • VIDEO: V Hrdějcích hořel autobus městské...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Jak to bylo? Sovětské politbyro schválilo invazi do ČSSR usnesením z 17. srpna

Tři dny před invazí Varšavské smlouvy udělalo nejvyšší sovětské vedení definitivní tečku za reformním procesem pražských komunistů, když na schůzi politického byra komunistické strany schválilo usnesení o "pomoci a podpoře komunistické straně a lidu Československa ozbrojenými silami". Podle textu usnesení členové politbyra schválili intervenci jednomyslně.

„Už pošel?“ ptali se ruští vojáci nad postřeleným Čechem v srpnu 1968 v okupované Praze

Okupace Československa, jejíž 50. výročí si v těchto dnech připomínáme, představuje klíčovou českou zkušenost. Se společenskými následky normalizačního marasmu se potýkáme dodnes. V rámci Příběhů 20. století přinášíme vzpomínky dalších dvou přímých svědků tehdejších událostí. Třeba slavný herec Pavel Landovský v osudný večer seděl v hospodě s Karlem Gottem. Následující léta se ale jejich životy odvíjely úplně jiným směrem.

Dobrá zpráva. Dálnice D1 u Prahy bude na konci prázdnin průjezdná bez omezení

Tahle zpráva řidiče určitě potěší. Rekonstrukce dálnice D1 u Prahy jde do finále. Za dva týdny bude hotová oprava asfaltového krytu vozovky v obou směrech mezi 12. – 16. kilometrem nejvytíženější české dálnice. V září a říjnu budou také postupně dokončeny tři úseky modernizované D1, celkem tak bude v provozu bezmála 90 kilometrů nové dálnice.