Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Mikrospánek za volantem je příčinou až dvaceti procent nehod

 
neděle, 23. července 2017, 08:38

Mikrospánek. Fenomén trvající zhruba tři až patnáct sekund, během nichž člověk nevnímá žádné vnější podněty, není zdaleka tak řídký, jak se všeobecně soudí. Podle britského ministerstva dopravy je příčinou až dvaceti procent dopravních nehod, ke kterým dojde při jednotvárné jízdě na hlavních silničních tazích. Ostatně není divu. Alarmujících 45 procent řidičů a 22 procent řidiček přiznalo, že někdy za volantem usnuli.

Mikrospánek zpravidla neudeří z čistého nebe. Před jeho nástupem řidiči pociťují zvýšenou únavu a dokonce ospalost, mají problémy s koncentrací pozornosti. Jejich oční víčka klesají, šoféři začínají ztrácet kontakt s realitou. Na vnější podněty reagují zpomaleně, hůře zpracovávají potřebné informace, hůře se orientují ve složitějších dopravních situacích. Bohužel však tyto varovné příznaky řadu řidičů neodradí od další jízdy. Podle německé Rady pro bezpečnost silničního provozu je 45 procent řidičů přesvědčeno, že jsou schopni se s příznaky únavy během jízdy vypořádat, 43 procent si je jisto, že bezpečně rozeznají okamžik, kdy by mohl udeřit spánek. A celých 17 procent pokračuje v jízdě navzdory pociťované silné únavě.  

Kdy a na koho číhá zvýšená hrozba mikrospánku?

Nadprůměrné riziko vzniku mikrospánku z únavy hrozí od druhé do páté hodiny ranní. Usnutí za volantem však může překvapit i během dne, nejčastěji mezi třináctou až patnáctou hodinou. Na pozoru by se měli mít hlavně mladí lidé ve věku do 25 let, dále pak osoby trpící poruchami spánku či jedinci pracující na směny. Únava ovšem číhá i na zkušené řidiče profesionály. Varovat je třeba i dovolenkové řidiče, kteří se vydávají na mnohasetkilometrovou cestu. A na pozoru se musí mít i ti, kdo trpí nespavostí či chorobou zvanou chronická spánková apnoe.

Dlouhé hodiny strávené za volantem jsou opravdu únavné. „Podle německé společnosti Dekra čtyřhodinová jízda bez přestávky prodlužuje reakční časy řidičů o plných 50 procent, současně se dvakrát zvyšuje riziko účasti na dopravní nehodě. Ovšem po šestihodinovém řidičském maratonu je toto riziko vyšší až osmkrát. Pocit absolutního bezpečí pro unavené řidiče je falešný především na dálnicích. Dle francouzské Association Prévention Routière tam právě oni způsobí každou třetí tragickou nehodu,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Během mikrospánku může neřízené vozidlo ujet stovky metrů

„Zdřímnutí si za volantem po dobu tří sekund při rychlosti 90 kilometrů za hodinu znamená, že vozidlo jede bez řidiče celých 75 metrů. Během nich může vybočit do protisměru, kde protijedoucí šofér nebude mít příliš šancí těžkému střetu zabránit. Rovněž tak si to může neřízený automobil namířit doprava, vyjetí ze silnice v plné rychlosti rozhodně nezůstane pro posádku bez závažných následků,“ varuje Petr Vomáčka z ÚAMK. Nemluvě o riziku střetu se stromem či jinou pevnou překážkou. Ovšem spánek může být smrtelně nebezpečný i na dálnici. Během 15 sekund při rychlosti 130 kilometrů za hodinu projede neřízený vůz ohromujících 540 metrů. 

Prevence vzniku mikrospánku

„Motoristé by měli po celou dobu jízdy sledovat sami sebe. Důvod je zcela prozaický – včas zaregistrovat výše uvedené varovné příznaky. Základem je však usedat za volant duševně i tělesně fit, dělat pravidelné přestávky a podle možností se při řízení vozidla střídat,“ říká Petr Vomáčka. „Rozhodně se nevyplatí doufat v to, že mikrospánek bude brán v případě zavinění nehody jako polehčující okolnost. Ba právě naopak. Soudy vycházejí ze správného předpokladu, že nastupující únavu je schopen každý řidič včas rozpoznat a podle toho se i zachovat. Problém by měli i ti, kteří trpí nespavostí či u kterých byla diagnostikována chronická spánková apnoe,“ uzavírá Roman Budský.   

Tisková zpráva | Foto pexels.com
 


 

Kam dál?

K moři do Chorvatska? Cesta na Jadran zažívá peklo

sobota, 22. července 2017, 09:43

Vyrážíte na dovolenou do Chorvatska? Pevné nervy! Aktuální situace na cestě k Jaderskému moři nepřeje. V Chorvatsku doprava...

Jak „přežít“ cestu v letním horku

sobota, 22. července 2017, 07:05

Značka ideál? Řídit naboso nebo v žabkách, do půl těla, s ventilátorem v ruce a chladicím boxem plným zmrzliny místo spolujezdce...

Obchvat Českých Budějovic chtějí stavět firmy ze Španělska i Itálie

pátek, 21. července 2017, 06:50

Mezi Českými Budějovicemi a Veselí nad Lužnicí pokračuje výstavba dálnice D3. Ředitelství silnic a dálnic připravuje stavbu...

VIDEO: Hlavní tah z Budějc na Prahu je uzavřený. Důvodem je výstavba...

čtvrtek, 20. července 2017, 08:45

Silnice je uzavřena od ranní osmé hodiny a průjezdná bude až odpoledne od 16:00. Doprava se komplikuje především ve směru do...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Některé budovy v centru Prahy přes noc pokryly graffiti

Některé budovy v centru Prahy, například Tančící dům, Obchodní dům Kotva a Dům módy na Václavském náměstí pokrylo přes noc graffiti. Akce má upozornit na nedostatek legálních ploch pro street art. Zhruba 20 streetartovým umělcům dala k dispozici přes 190 metrů čtverečních plochy svých domů společnost Pražská správa nemovitostí (PSN). Většina maleb je dočasná, trvalý zásah do podoby historických či památkově chráněných budov je totiž omezený. Novinářům to v tiskové zprávě sdělila za PSN Tereza Pavézková.

Zadlužená britská cestovní kancelář Thomas Cook zkrachovala

Jedna z největších cestovních kanceláří na světě, britská firma Thomas Cook kvůli finančním potížím zkrachovala, informovala o tom dnes agentura Reuters. Společnost Thomas Cook patřila mezi nejstarší cestovní kanceláře na světě a jejích služeb využívalo asi 19 milionů klientů ročně. Podle agentury Reuters je nyní na dovolené v zahraničí s touto firmou asi 600 tisíc lidí a bude tak proto nutná velká společná operace vlád i pojišťoven.

Babiš uvedl, že by nepřijal abolici, debata o tom je nesmyslná

Premiér Andrej Babiš (ANO) zopakoval, že by nepřijal abolici, tedy prezidentské zastavení svého trestního stíhání. Prezident Miloš Zeman tento týden uvedl, že by premiérovi abolici udělil v případě, že by nejvyšší státní zástupce rozhodl o obnovení Babišova trestního stíhání kvůli farmě Čapí hnízdo. Babiš pokládá nastolování úvah o abolici za nesmyslné v situaci, kdy pražské městské státní zastupitelství pravomocně rozhodlo o zastavení jeho stíhání.