Počasí dnes19 °C, zítra20 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Správa železnic začne v únoru hledat projektanta opravy budějckého vlakového nádraží

V plném proudu jsou nyní přípravy na dlouho očekávanou rekonstrukci vlakového nádraží v Českých Budějovicích. Do konce letošního února Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která se loni stala novým majitelem, když nádraží převzala od Českých drah, hodlá vyhlásit soutěž na projekční práce. Do března příštího roku by měl být dokončený projekt a také by mohl být vybrán zhotovitel oprav. Pokud vše klapne, mohlo by se na rekonstrukci a modernizaci nádraží začít pracovat už ve druhé polovině příštího roku. A novým kabátem by se mohlo budějcké nádraží pyšnit v roce 2021, kdy by mělo být vše hotovo.

„Uvedené termíny je ale třeba brát jako předpokládané a budou ovlivněny mnoha faktory v úrovni projektové přípravy i realizace stavby. Vzhledem k velikosti budovy teď ještě stále probíhají prověrky současného technického stavu a možného smysluplného budoucího využití prostor,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Budova budějckého vlakového nádraží z roku 1908 je historicky památkově chráněna, a proto její majitel spolupracuje při mapování stavu, zpracovávání všech studií potřebných pro projekt a stavbu také s památkáři. Ovšem ruku k dílu přikládá i město, kterému hodně záleží na tom, aby cestujícím budějovické nádraží nabízelo odpovídající komfort a aby byl objekt reprezentativní bránou krajské metropole. Mnozí lidé omšelé hlavní nádraží označují jako ostudu Budějc. Novorenesanční 109 let stará budova se dočkala většího stavebního zásahu jen v roce 2002 v rámci oprav odjezdové haly. Jen ty nejnutnější úpravy ale nedokázaly zabránit chátrání nádražní haly, jejichž některá místa jsou už v doslova žalostném stavu. Omšelá budova příliš nekoresponduje se zmodernizovaným nástupištěm.

„Musím přiznat, že je sice opadaná omítka nádražní budovy ošklivá, ale mnohem víc mi vadí prostory uvnitř. Vše je tam dost zastaralé, člověk si nemá pomalu kam sednout, když čeká na vlak. Ani úschovna není dostačující. A v budově je zima, a to nejen teď, kdy jsou silné mrazy. Do Českých Budějovic jezdím do školy už několik let a nádraží je rok od roku horší a horší. Chátrá. Je dobře, že už se konečně schyluje k jeho rekonstrukci. Opravu už fakt potřebuje jako sůl,“ okomentovala nádraží Kristýna Jančová, studentka Vysoké školy technické a ekonomické České Budějovické. „Snad se jeho modernizace coby studentka českobudějovické školy dočkám. Doufám, že se opravdu věci dají v tomto směru do pohybu,“ dodala studentka.

Nad posunem směrem k vytouženému cíli – opravě zchátralého nádraží – si mnou ruce i budějovičtí radní. „Jsme velice rádi, že nový majitel budějovické vlakové nádraží, které je ve velice špatném stavu, ze svých investičních plánů nevynechal a hned se pustil do práce. Jednáme s ředitelem Správy železniční dopravní cesty, protože do plánů týkajících se nádraží chce zahrnout své představy i město,“ řekl náměstek českobudějovického primátora František Konečný.

Radnice se zapojuje do konzultací ohledně využití vnitřku nádražní budovy. To je ovšem spíše informativní aktivita, protože věří majiteli, že udělá maximum pro spokojenost cestujících. Ale město po dohodě se SŽDC v současné době intenzivně pracuje na studii prostoru v okolí nádraží. Jedná se o dvě části veřejného prostoru, které jsou po levé i pravé straně nádražní budovy a částečně zasahují až k překladišti České pošty. Jedním z požadavků radních je do projektu zapracovat parkovací místo pro kola, které by bylo bezpečné, například hlídané kamerovým systémem. „Dalším, jakýmsi historickým restem města, jsou parkovací místa pro invalidy, vozíčkáře. Ti potřebují k vystoupení nebo nastoupení do auta přece jen více místa. A takové parkoviště nám u nádraží prostě chybí,“ prozradil náměstek Konečný s tím, že studii, která se promítne do chystaných plánů, pověřený projektant dokončí do konce ledna.

Podle mluvčího SŽDC je ale v případě zmiňovaného požadovaného obojího parkování nutné počítat se skutečností, že tento záměr bude spíše navazovat na hlavní stavbu a bude řešen v další etapě. To znamená mimo vlastní generální opravu budovy, jako součást projektu celkové revitalizace území nádraží a městských ploch.

Náklady na celkovou obnovu budovy českobudějovického vlakového nádraží se odhadují na 200 milionů korun. SŽDC už do svého majetku v Jihočeském kraji investovala několik milionů korun na konci loňského roku. Řešila především akutní opravy střech, výměny oken a dveří v některých výpravních budovách. A to například v železničních stanicích Březnice, Suchdol nad Lužnicí, Třeboň, Křemže. Před topnou sezonou řešila správa vytápění například ve stanicích Písek a Volary.

Pro letošní rok SŽDC počítá se zahájením oprav asi sedmnácti nádraží na jihu Čech. U pěti objektů zahájí kompletní projekční přípravu pro kompletní opravy. Stavby pro realizaci a i projektovou přípravu jsou vybírány především podle objemu cestujících v dané lokalitě. „Ostatní budovy jsou zahrnovány do plánu realizací v rozsahu nutné sanace a stabilizace současného stavu budovy – odstranění havarijního stavu tak, aby zde nedocházelo k jeho dalšímu zhoršení,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Vlakové nádraží v Českých Budějovicích

Vlakové nádraží vzniklo současně s výstavbou železničního spojení s Plzní. Provoz na něm byl zahájen roku 1868. Postupně však přestávalo stačit narůstajícímu objemu dopravy, a proto bylo vybudováno nové nádraží pro osobní přepravu. Nádraží bylo otevřeno 17. prosince 1908 a jeho součástí byla i nová nádražní budova postavená v novorenesančním slohu s prvky secese. Budovu nádraží navrhl architekt Gustav Kulhavý. Od 3. května 1958 je budova památkově chráněna.

Autoři

Štítky Správa železniční dopravní cesty, železniční stanice, oprava, rekonstrukce, České Budějovice, České dráhy, František Konečný, Gustav Kulhavý, Česká pošta, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Správa železnic začne v únoru hledat projektanta opravy budějckého vlakového nádraží  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.