Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Výhružky kvůli provozu žlutých autobusů. Hejtman Zimola podal trestní oznámení na Jančuru

 
úterý, 4. října 2016, 13:31

Necelý týden před otevřením volebních místností se na jihu Čech rozhořel spor mezi hejtmanem Jihočeského kraje Jiřím Zimolou a majitelem žlutých autobusů Student Agency Radimem Jančurou. Ten prostřednictvím textových zpráv vyhrožuje Zimolovi, protože mu odmítl povolit provoz linky z Prahy do Českých Budějovic a následně Českého Krumlova. Hejtman nařčení odmítá a na Jančuru podal trestní oznámení.

Rozhodnutí o umožnění přepravy cestujících na zmíněné trase uděluje pražský magistrát, jelikož linka začíná v Praze. Jihočeský krajský úřad k tomuto podává jen své stanovisko v rámci přeneseného výkonu státní správy. Zimola proto nemá pravomoci zasáhnout do rozhodnutí. „V případě, kdy je na dopravním spojení platná smlouva, tak my s tím nemůžeme souhlasit. Řízení ale nadále běží, my jsme jenom vydali stanovisko,“ doplňuje k provozu žlutých autobusů vedoucí Odboru dopravy a silničního hospodářství Jihočeského kraje Jiří Klása.

Laicky řečeno, v případě, kdy stát, kraj nebo obec platí závazek veřejné služby, nemůže rozhodnutí vydat někomu jinému. V případě dalších spojů mezi Prahou a Českými Budějovicemi, potažmo Českým Krumlovem by pak musel stát, kraj nebo obec hradit větší protarifovací ztrátu. „Je to obecné pravidlo, které je nejenom v České republice, ale i v Evropě. Jakmile je něco placeno z veřejných rozpočtů, neměla by být ztráta prohlubována,“ doplnil Klása.

Zatím sice Student Agency na trase jezdit může, ale rezervační systém nabízí nákup jízdenek pouze do 10. prosince včetně. Od 12. června navíc platí dodatky smluv mezi ČSAD Autobusy České Budějovice a GW BUS, jejichž linky jsou na stejné trase provozovány. Tyto dodatky byly vloženy do základní dopravní obslužnosti Jihočeského kraje. „Tak, aby byly obsluhovány všechny zastávky, které jsou na cestě nebo mimo. Zároveň je to příprava pro integrovaný dopravní systém od 1. 1. 2017, aby se na trase dalo jet na jeden jízdní doklad,“ řekl vedoucí odboru.

Jenže to se nelíbí podnikateli a majiteli Student Agency Radimu Jančurovi, který začal tlačit na hejtmana Jihočeského kraje Jiřího Zimolu. Přes sdělení Zimoly, že nemůže se stanoviskem nic dělat, psal SMS zprávy, ve kterých ho obviňoval z politické odpovědnosti. „Když jsem ho znovu upozornil na to, že mě navádí k trestnému činu, odpověděl mi, že jde proti mně připravit kampaň, jestliže, jak jsem pochopil, rozhodnutí našeho krajského úřadu nezvrátím. Protože jsem nevěděl, zda jde o vážně míněnou výhružku, či jen provokaci, věc jsem až do dnešního dne neřešil,“ uvedl na úterní tiskové konferenci Zimola.

Všechno dokládají níže zveřejněné SMS zprávy, které má Budějcká Drbna k dispozici. Ale až poté, co Jančura zahájil informační kampaň a distribuoval letáky do domácností na jihu Čech, se rozhodl Zimola podat na majitele Student Agency trestní oznámení. „Možná tyto praktiky fungují v bitvách mezi pražskými taxikáři, které pan Jančura vede, zde v Jihočeském kraji však s přístupem pražského taxikáře neuspěje!“ zdůraznil hejtman.

Zároveň potvrdil slova Klásy, proč se dopravní odbor vyjádřil ke žlutým autobusům negativně. „Na stejné lince kraj posílil spoje, které na rozdíl od žlutých autobusů pana Jančury dopravně obslouží cely spádový region, tedy svezou i cestující z menších sídel a obcí. Naším zájmem je poskytovat veřejnou službu všem cestujícím, i těm, kteří nejsou pro žluté autobusy pana Jančury zajímaví. Žluté autobusy totiž lidi do práce a k lékaři nedovezou. Navíc chceme kvalitu těchto služeb a komfort přepravy cestujících i nadále zvyšovat,“ vysvětlil Zimola.

Nákladný systém veřejné dopravy, který je zároveň logisticky velmi náročný, je strategicky dobře plánovaným mechanismem. Podle hejtmana by jej Jančura se svými žlutými autobusy mohl významně narušit. „Nedovolím, aby jeden vyděrač, který chce jen ten lukrativní byznys, tento fungující systém zničil,“ zlobí se hejtman.

Vyjádření Radima Jančury:

Před 14 dny jsem se panu Zimolovi ozval, že jeho odbor dopravy nám zakázal možnost vozit cestující z Českých Budějovic do Českého Krumlova v rámci linky do Prahy. Na to má ze zákona právo. Co je však podivné, je to, že doposud dopravce mezi těmito dvěma městy neomezoval. Kraj má právo omezit přepravní spojení komerčního dopravce, kde hrozí přesun cestujících z dotovaných linek. Komunikoval jsem, proč kraj u dopravců tuto možnost nevyžaduje a povoluje jim to. Nám naopak. To je hlavní problém.

A pak druhá věc je politická… V tom má možnost prosadit skrz Radu kraje, v případě, že je to v zájmu kraje, zda cestující mezi Krumlovem a Budějovicemi mohou cestovat 25 minut s námi nebo mají jezdit courákem, který trvá možná i 50 minut. Je zde otázka, zda naše autobusy, ač bez dotací, by nadále mezi těmito dvěma městy jezdily. Kraj by na to nemusel přispívat ani korunu a cestující by měly rychlé spojení.

Pak je tady otázka i z pohledu cestovního ruchu. Jihočeský kraj má výhodu, že má perlu v podobě Českého Krumlova, což je druhé nejnavštěvovanější město v Česku. Jak se cestující dostávají do Krumlova? Jen část jezdí zájezdovými autobusy. Tato hromadná turistika je na ústupu. Většina již jezdí raději individuálně. Koupí si let, přiletí a pak hledají dopravce do Krumlova. Přímé spojení, které jezdí často, jsme my. A nás turisté znají z průjezdů, tak nás vyhledávají. Navíc si klidně turisté dělávají půldenní zastávku v Budějovicích, aby poznali i je. To ale od 11. prosince nebude možné, protože v tu chvíli nebudeme mít možnost jezdit mezi Krumlovem a Budějovicemi. Výsledek bude takový, že například Japonec bude stěží hledat dopravu na jih Čech a tudíž nikam nepojede. Když něco najde, tak pojede courákem se 17 zastávkami.

To je můj argument, že jde o politickou věc, protože rada zajišťuje dopravní obslužnost samosprávy. Tím pádem rada může říct, že to je součástí dopravní obslužnosti zejména díky občanům a rychlým spojům pro ně. Jezdíme každou hodinu. Je to tím pádem i věc hejtmana. Zimola v smskách i mailech dokola pořád tvrdí, že s tím nic dělat nemůže a nemá na to právo, že nesmí zasahovat do takzvané přenesené působnosti státní správy. To má pravdu, ale řeší to jeho krajští zaměstnanci pro stát. Ale Rada kraje je ta, která o dopravě rozhoduje. Takže rozhoduje, zda ty autobusy jsou dobré pro občany, turisty… Celou dobu tak Zimola lhal, že se ho to netýká. A já tvrdím opak.

Vizitka autora

 

Lukáš Dvořák

Malý velký muž, často velmi egoistický a zahleděný do sebe. Vždy s posledním slovem. 

Přesto naslouchá novým nápadům a hledá cesty k ještě lepším výsledkům. 

Tvrdohlavý puntíčkář a milovník humoru, nejvíce černého. Liberálně smýšlející, ale s důrazem na dodržování elementárních pravidel.

Milovník sociálních sítí.

Bývalý šéfredaktor, který si nepřipouští, že stárne, ačkoliv mu to tělo dává čím dál více najevo.

 
Foto Hana Brožková

Komentáře

Tomáš Fuk

Ano, systém rozdrobení podniku na výdělečné a neziskové části je se starý nejméně jako privatizace v Čechách. Bohužel, v oblasti veřejných služeb, ke kterým osobní doprava patří, tomu není jinak. Provozovat silně vytížené spoje přináší zisk, který se může zpětně promítnout i do vyšší kvality služeb. Ale zajistit dopravní obslužnost odlehlých obcí nikdy nemůže být atraktivní. Ekonomicky udržitelnou míru obslužnosti může zajistit pouze firma, která je ochotna ziskem z lukrativních tratí hradit ztráty těch nutně ztrátových. Provoz autobusu se vyplatí pouze, vozí-li okolo 30 lidí. Pokud by jich byla polovina, znamenalo by to dvojnásobnou cenu, aby provozovatel netratil. Takže pokud chce kraj udržet spojení i s odlehlými místy za přijatelné jízdné, má dvě možnosti. Najít firmu, která je ochotna nejen vydělávat, ale i sloužit, a chránit ji před dravci, kteří by chtěli okusovat šunku nebo se smířit s tím, že bude stále více doplácet na provoz spojů, které vozí většinou jenom vzduch. Má i další možnost – spoje zrušit. A ať se lidé z malých obcí dopravují do práce, škol, k lékaři nebo na poštu jak chtějí…

pátek, 7. října 2016, 10:23
 
 
 

Napište nám

Nejčtenější

  • Vánoční strom pro Budějce se jmenuje Gigaska...

  • VIDEO: Spor o Krajinskou ulici: Doprava do...

  • Zraněný muž schytal v baru ještě pár ran...

  • Rozšíření placených parkovacích zón v...

Reklama
 
 

Kam dál?

Nejlepší sestřičky studují na Jihočeské univerzitě

pondělí, 3. října 2016, 17:13

Nejlepší budoucí zdravotní sestry studují na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích....

Rád píšeš? Máš povědomí o Budějcích a okolí? Budějcká Drbna hledá právě tebe!

pondělí, 3. října 2016, 16:24

Neustále rostu, a tak je třeba rozšiřovat můj tým! Tentokrát se začínám poohlížet po vhodném redaktorovi, který má...

Horký podzim 1938 v jihočeském pohraničí – 3. část

pondělí, 3. října 2016, 15:39

Pro obranu velmi dlouhých státních hranic s Německem, Polskem, Rakouskem a Maďarskem nemohla mít ČSR nikdy dostatečný...