Počasí dnes16 °C, zítra21 °C
Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

SOUTĚŽ: Vyhrajte Tuzemák. Tradičním receptům dá šmrnc a uspěje i u velikonočních koledníků

PR článek

Svátky jara klepou na dveře a hospodyňky vymýšlí velikonoční menu. A protože Velikonoce jsou stejně oblíbené, jak u malých hodovníků, tak u jejich tatínků, pro ně je tou nejlepší odměnou za kolednické úsilí jindřichohradecký Tuzemák. Díky soutěži s Budějckou Drbnou budou mít tři z vás postaráno o zásobu alkoholického nápoje, který se uplatní při přímé konzumaci i v kuchyni. V sázce jsou totiž tři třílitrové lahve rumu s plachetnicí.

V Čechách se Velikonoce slaví bujaře již od dob nepaměti. Zdobená vajíčka jsou stejně důležitá jako pestré pohoštění pro koledníky. Každý rok zaklepe na dveře pomalu více hodovníků z řad dospělých, než těch nezletilých. U nás se pečlivě dbá na to, aby něžné pohlaví vzkvétalo a rostlo do krásy. Za tuto péči, kterou dívkám a ženám chlapci a chlapi svými pomlázkami každý rok věnují, si zaslouží řádné pohoštění. A taková velikonoční odměna pro dospělé koledníky v českém kabátě se neobejde bez jindřichohradeckého Tuzemáku, rumu s plachetnicí. Ten patří ke stálicím likérky Fruko-Schulz, která vyrábí rozmanitý sortiment alkoholických nápojů v Jindřichově Hradci již bezmála bezmála sto dvacet let. Původní firma Morizt Schulz byla založena v roce 1898.

Plachetnici vylepil na lahev dědeček dnešních Schulzů

Tuzemák, nebo-li jindřichohradecký rum s plachetnicí, kterou si společnost chrání ochrannou známkou, určitě dospělé koledníky potěší. Je totiž bezpochyby nejznámějším českým rumem. Poctivý nápoj s nezaměnitelnou barvou, vůní a chutí je vyráběn podle staré, tradiční a přísně střežené receptury, která se předává mezi výrobními mistry již po generace. Duch rodinné firmy, pečlivost a péče o zákazníka jsou krédem společnosti Fruko-Schulz, která v Jindřichově Hradci Tuzemák vyrábí. Možná právě proto zájem o tradiční český rum s plachetnicí neustále roste, nehledě na dalších více než pětatřicet druhů lihovin.

Rum jako rum, řeklo by se. Není to tak. Rumoví fandové se klidně po několika panácích do krve pohádají, který je lepší. Jestli ten nebo ten. Ale hlavně, když je s plachetnicí. Tento symbol, jenž měl evokovat exotické dálky, poprvé vylepil na lahev tuzemského rumu dědeček dnešních Schulzů.

A jestli někdo ví o českém rumu hodně, pak je to Josef Nejedlý. Ředitel společnosti Fruko-Schulz, která byla založena už v roce 1897 a stala se nejstarší firmou na výrobu ovocných vín v Rakousku-Uhersku. Nejedlý dýchá za Fruko-Schulz už 29 let. „Zatímco spotřeba některých ostatních lihovin stagnuje, prodej tuzemáku rok od roku roste,"  říká Josef Nejedlý.


Josef Nejedlý, ředitel Fruko-Schulz.

Tuzemák se díky své chuti a univerzálnosti těší značné oblibě

Rum má díky své univerzální chuti patrně ze všech lihovin nejširší využití. Pivnice či bary, nebo jak různě se také nálevny dají pojmenovat, jsou bez rumu nemyslitelné. Nechybí ale ani na lístcích pětihvězdičkových hotelů. Dobře známý je jako součást studených i horkých míchaných nápojů, zmrzlinových pohárů či pudingů a nebo s ním lze ozdobit dort. Rum tradičním receptům dodá šmrnc a dokonale provoní každou kuchyni. Proto je s notnou mírou nadsázky součástí našeho kulturního dědictví. 

Jindřichohradecký Tuzemák chutná i v netradiční podobě. Nebojte se do svého oblíbeného receptu na bábovku přilít trochu jindřichohradeckého Tuzemáku a uvidíte, že výsledek bude stát jistě za to. Tuzemák lze využít i netradičně s masem, na krůtu v rumu. Kuchařka začne tím, že polovinu velkého panáka rumu vypije, aby získala potřebný nadhled, a zbytek vlije do mísy.

Rum je alkoholický nápoj, který se tak skvěle uplatní nejen při pečení, ale i přímé konzumaci a který je s notnou mírou nadsázky součástí našeho kulturního dědictví. Má i svůj svátek, Mezinárodní den rumu je 16. srpna. „Češi mají k rumům a tuzemákům velmi kladný vztah. Díky své chuti a univerzálnosti jak pro pití samotné, tak pro míchání a samozřejmě i pečení se těší kategorie stále velké oblibě,“ potvrzuje Josef Nejedlý.

Jedna z největších značek na trhu, jindřichohradecká likérka Fruko-Schulz, loni vyprodukovala 3 458 128 litrů lihovin, z toho bylo 2 185 515 litrů Tuzemáku. Na export loni šlo více než dvacet procent celkové produkce.

Fruko-Schulz stále prodává hlavně v České republice, jedná se zhruba o 75 procent celkové výroby firmy. Likérka ale statečně dobývá svět. Největším odběratelem je Rusko, kam putuje asi sedmdesát procent vývozního artiklu, zbytek vozí do dalších šestatřiceti zemí. Stoupá export do Číny, má partnery na Tchaj-wanu. Dodává i do Kanady, Srbska, Černé Hory, Ukrajiny. 

Soutěž o tři třílitrové lahve Tuzemáku

Díky soutěži s Budějckou Drbnou získají zdarma tři čtenáři po třílitrové lahvi Tuzemáku z Fruko-Schulz. Stačí jen do pondělí 26. března do 10:00 hodin správně odpovědět na soutěžní otázku a čekat na slosování.

Soutěže se mohou zúčastnit pouze čtenáři starší osmnácti let!

Podmínkou účasti v soutěži je vyplnění jména a kontaktních údajů. Ty budou využity pouze pro potřeby redakce v rámci této soutěže.

Soutěž skončila

Rum je Rozumně Uložená Měna. Správně byla odpověď A. Po třílitrové lahvi Tuzemáku vyhráli Jaroslav Bartl, Ptra Zadáková a Miroslav Vonášek. Gratulujeme!

Autoři | Foto fruko.cz

Štítky gastronomie, Fruko-Schulz, Tuzemák, rum, soutěž, alkoholický nápoj, Česko, Velikonoce, Josef Nejedlý, Drbna.cz, Jindřichův Hradec, Rusko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

SOUTĚŽ: Vyhrajte Tuzemák. Tradičním receptům dá šmrnc a uspěje i u velikonočních koledníků  |  Soutěže  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.