Počasí dnes19 °C, zítra20 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Při kolapsu dopravy musí mít vždy MHD přednost, zdůrazňuje ředitel Ďuriš

Od letošního dubna vede Dopravní podnik města České Budějovice nový ředitel. Jaroslav Ďuriš, který přišel z pražského dopravního podniku, se tak ve své nové funkci už pár měsíců rozkoukává. Proto jsem se rozhodla, že ho pro vás vyzpovídám. Abychom zjistlili, jaké má plány s budějckou městskou hromadnou dopravou.

 

Už jste se tedy stačil v Budějcích rozkoukat, jak se lidově říká?
Já myslím, že ano. Týká se to všech směrů, ať už osobního života anebo mého zaměstnání.

A líbí se vám zde v Budějcích?
Líbí se mi tu moc. Těžko například mohu říkat, co je oproti Praze jiné. Ale Budějce jsou městem, které má atmosféru, kouzlo, svou historii a jižní Čechy jsou obecně hrozně hezké, Takže jakékoliv působení zde na jihu, je příjemné, ať je to pracovní nebo soukromé.

Pamatuji si, jak jste si ze začátku letmo projel trasy zdejší městské hromadné dopravy. Už jste to stihl projet pořádně?
Věnuji se tomu intenzivně. Ať už místopis nebo linkové vedení, to je to, co musím vstřebávat pořád dál a dál. Samozřejmě využívám znalosti svých kolegů, jako je například Radek Filip a ostatní, kteří se v tom orientují perfektně. Dělám tedy, co mohu, ale chce to samozřejmě nějaký čas. Večer se ale zastávky doma nazpaměť nebifluji :-) .

Dostal jste ke své funkci k využívání služební auto? Vím, že například pan Slavoj Dolejš (předseda představenstva DP) má také auto, ale využívá ho i k soukromým účelům. To jde?
Ano, já mám služební auto. Ale záleží, na co se ptáte. Protože služební auta, z pohledu referentského řízení, těch je tady několik a využívá je celá řada lidí. Včetně celého managementu, když to řeknu takto. Ne, že by je měli vozy přidělené natrvalo, ale využívají se formou půjčovny.
Druhá věc je pak využítí referentských vozidel pro soukromé účely. To má samozřejmě svá pravidla, daná zákonem. Je to smluvní vztah zaměstnance a zaměstnavatele, odvod jednoho procenta z vozu, platba ujetých kilometrů. Tyto smlouvy jsou ve firmě dvě, mám je já a pan Dolejš. A ostatní náměstci, což je pan Matouš a pan Maršálek, by je také mohli využívat, ale s díky využívají svá vlastní vozidla.

Jak jste zmínil odvod procenta z částky vozu, to se měsíčně odečítá z výplaty nebo se celá částka vybírá na konci roku? Jak je to?
Standardní záležitost, která jde přes mzdovou účtárnu firmy a pak je to strženo z výplatní pásky.

Také jsem slyšela, že na místo pana Václava Štěpky, ředitele divize autobusy, byl bez výběrového řízení dosazený Slavoj Dolejš, je to tak?
Ano, na pozici pana Štěpky je od prvního května pan Dolejš. Nebylo tam výběrové řízení, o obsazení tohoto postu jsem se rozhodl sám, protože pana Dolejše považuji za svého nejbližšího spolupracovníka. A obsazení do manažerské funkce divize autobusy jsem se prostě rozhodl sám. Tento ředitel divize má na starosti vše. Provoz areálu, provoz vozidel, rozpis směn pro řidiče, údržba areálu, veškeré zázemí a dílny, prostě vše.

Víte o tom, že Slavoj Dolejš ještě před vámi rozhodl o nákupu levných čínských pneumatik na vaše vozy, ale ty moc dlouho nevydžely. Pak se tedy musely zanedlouho nakoupit klasické a kvalitnější pneu, čím se tedy nic neušetřilo. Víte o tom?
To je samozřejmě nějaká historie. Pokud vím, tak čínské pneumatiky se kupovaly čtyři. Koupili se na zkoušku, protože tam byla cena na polovině, než za co je dodávají renomovaní dodavatelé. Výsledek byl ale ten, že se dříve sjeli, takže úspora, která nám vznikla nákupem těchto gum, se v podstatě vymazala. Pokud vím, tak se ty čínské gumy protektorují, tak uvidíme, jak protektor vydrží. Z mého pohledu to ale není cesta. Zastávám názor, že jsme tak zásadní partner pro naše dodavatele, že musíme požadovat kvalitní, ale levné věci.

Jak to vypadá s nákupem nafty, to byla také jedna z věcí, kde byste chtěl ušetřit náklady ve společnosti. Už se vám to nějak daří dávat dohromady?
Na té tiskové konferenci jsem nákup nafty uvedl jako jeden z příkladů nákupů, týká se to ale všech komodit, kde by se mělo ušetřit. Zadal jsem už úkoly, aby se tento krok mohl legislativně či technicky zajistit. Jde například o centrální nakupování náhradních dílů. Předpokládám, že po prázdninách by se tento útvar mohl už rozběhnout. Také už ale tlačíme na dodavatele, aby nám dodávali levněji. To je to, co jsem si říkal, chceme levnější služby, ale kvalitnější.

Jak je to s rozpočtem? Už jste se zaměřil i na tuto otázku fungování firmy?
Samozřejmě! Penězmi se zabývám až v první řadě, protože to je alfa a omega každé společnosti. MHD je služba jako jakákoliv jiná. Město si může rozhodnout, jestli si na tuto službu udělá výběrové řízení a někoho si najme anebo si pro veřejnou dopravu udělá svůj vlastní podnik. Ve většině případů platí druhá varianta. Fungují zde běžné tržní varianty, tedy náklady a výnosy. Ale počítá se s tím, že pokud chce město nadstandardní služby, což jsou třeba noční spoje, které ale jezdí v devadesáti procentech případů prázdné, tak se počítá s určitou ztrátou v hospodaření. Město pak uhrazuje takzvanou prokazatelnou ztrátu.

Na letošní rok je to již předjednáno a doufám, že bude dohoda dodržena. Do rozpočtu na příští rok jsme na valné hromadě s vedením města diskutovali možnosti úspor. Máme od města úkol vypracovat analýzu, která rozkryje možné rezervy, kde by se dalo ušetřit i mnoho milionů.

Můžete například naznačit nějakou oblast, kde by se mělo nejvíce ušetřit?
V podstatě se to týká všech oblastí. Úhrada prokazatelné ztráty jsou docela velké peníze, zhruba sto osmdesát milionů korun, které nám město hradí. Ve srovnání s jinými městy jsme na tom buď obdobně nebo jsou příklady, které jsou na tom daleko hůře, jak například v Ústí. Jsou i města, která jsou na první pohled lépe, jako je Hradec Králové, kde město dává menší část prokazatelné ztráty. Ale zase víme o tom, že v Hradci byl kompletně vyměněný vozový park. Ale nechci, abychom srovnávali jednotlivá města a dopravní podniky. Je to velice obtížné, skoro až nereálné.

Přejdeme ke koridoru, který vzbuzuje v Budějcích dost vášní. Jednali jste už například s ostatními veřejnými dopravci, aby systém pro MHD pouštěl do pruhů a na křižovatkách i linkové autobusy?
Město, konkrétně paní náměstkyně Ivana Popelová, má sjednanou schůzku na 19. července, kde jsme pozváni my a další regionální dopravci. Zde budeme řešit, jak budeme dál postupovat. Bude ale na regionálních dopravcích, jestli budou chtít zainvestovat do našeho komunikačního zařízení, kterým budou vybaveny naše vozy. Ale pokud se tu za určité peníze buduje koridor, nevidím důvod, proč by ho regionální dopravci neměli využívat spolu s námi.

Už jste zaznamenal ohlasy například na Budějcké Drbně, které v mnoha případech nebyly ke koridoru moc pochvalné?
Zaznamenal jsem celou řadu reakcí. Věnuji se totiž tomu velice pečlivě, protože to je názor veřejného mínění. Z pohledu jednotlivce ale nemusí být jeho názor vždy správný, ale je dobře o tom vědět. Z mého pohledu ale převažují pozitivní ohlasy, dokonce i na veřejném projednání na radnici byly názory v poměru sedmdesáti procent ku třiceti ve prospěch koridoru.

Samozřejmě jsou i negativní ohlasy, ale i kdyby se připravila sebelepší strategie, tak vždy budou negativní ohlasy. Ale vzhledem ke stavu, jak vypadá doprava ve městě, považuji koridor za krok správným směrem. Když dojde ke kolapsu komunikace, pokaždé by měla mít přednost veřejná doprava. Průjezdnost každé trasy je dána průjezdností jejího nejslabšího místa a my tímto krokem řadu těch nejslabších míst odstraníme.

Vy můžete také využít zkušenosti z Prahy, tam preference veřejné dopravy funguje? Byť je Praha daleko větším městem než Budějce.
Už dlouhé roky! Musím říci, že to velmi pomáhá plynulosti provozu MHD. V Budějcích není například tramvajová doprava, ale v Praze se v hojné míře začaly používat dělící obrubníky pro trať tramvají a ostatní dopravu. Byť je to velmi levné řešení, hodně to pomáhá. Někdy úmyslně a někdy neúmyslně auta zajížděla na tramvajové pásy, tím pádem vznikala zpoždění a už se to dále nabalovalo na sebe. Takže jen tento krok nám velice pomohl.

Tady se ale asi řidiči budou muset naučit jezdit s preferenčními BUS pruhy, že?Bude to novinka, ale v Praze funguje velice dobře komunikace mezi řidičem, dispečerem a policií, takže tam, když někdo například parkuje v pruhu, tak policie velice rychle zasahuje. Já určitě budu na podobné věci rozhodně tlačit i tady!

 

Děkuji za rozhovor, ve kterém jste objasnil několik opakovaných dotazů našich čtenářů.
 

Štítky městská hromadná doprava, České Budějovice, Jaroslav Ďuriš, doprava, dopravní společnost, Praha, Hradec Králové, Jihočeský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Při kolapsu dopravy musí mít vždy MHD přednost, zdůrazňuje ředitel Ďuriš  |  Život a styl  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.