Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Doba betonová

úterý, 24. října 2017, 22:12

Ačkoliv by se podle nadpisu mohlo zdát, že zde budu referovat o panelákách, není tomu tak. Nápovědu, o čem pojednává tento text, lze hledat na fotografii.


Takzvané city bloky se postupně stávají součástí našich životů. Oficiálně se tento segment z vibračního betonu nazývá městská vodící zábrana, průběžná či koncová typu jersey. Při běžné řeči si však osobně vystačím s označením „ty betonový blbiny".

Původní záměr, se kterým se začala tato betonová stavebnice na silnicích objevovat, bylo zvýšení bezpečnosti provozu. Jó, ono je to dobrý. Segmenty jsou stavěny mezi protisměry na dálnicích, aby se daly v případě potřeby odstranit a aby mohla vozidla přejíždět v případě uzavírky jednoho směru. Také nelze opominout další z výhod můžeme najít v dopravním stavebnictví. Pokud je opravováno například mostní zábradlí, nahradí se dočasně průběžnými svodidly, která mají tu výhodu, že prý dokáží při vhodné konfiguraci zadržet i autobus. Že to ani klasická svodidla nedokáží, se můžeme přesvědčit na tomto videu (https://www.youtube.com/watch?v=wND…). A do třetice. Když bloky můžou například zamezit pádu autobusu z mostu, můžou zadržet také teroristickou dodávku, jejíž cíl je projet se davem nevěřících.

Jako každé téma, má i toto své stinné stránky, které bych chtěl vypíchnout. Taková řada nebo skupinka betonových stěn na historickém náměstí může být shledána bezpečnostní, ale nikoliv esteticky hodnotnou a to ani po zásahu pouličních umělců, kteří se pomocí spreje zvěční nečitelným podpisem. (Naopak pořádný grafity se mi líbí).

Jenže vzhled není to nejdůležitější. Takový terorista si cestu stejně najde a pokud má být zachován dostatečný přístup k veřejným plochám pro chodce a cyklisty, auto se takovým přístupem protáhne.

Začal jsem s největšími výhodami, končím s nejzásadnějšími nevýhodami. City bloky jsou snad nejvíce nadužívané prvky provizorní architektury. Obyvatelstvo hustě zalidněných čtvrtí mívají problémy s parkováním. Stejně je tomu i na českobudějovickém sídlišti Šumava, na ulici J. Opletala.

Po opravě školky v této ulici nejenže ubyla parkovací místa vytvořením předimenzovaného rozhledového trojúhelníku, což by se dalo ještě uznat jako podstatný důvod rušení parkovišť, ale také usazením betonových segmentů na místa zbylá. Zvláště nyní, v době, kdy se předělávají parkovací stání jižně od zmíněného místa, je patrný nedostatek míst pro parkování. O to absurdnější je umístění těchto obludností na parkoviště.

Nyní je snad již každému čtenáři jasné, proč se vůbec kusem betonu zabývám. Pokud ne, musím ještě připomenout, že za tyto segmenty na parkovišti drží vodu. Poslední důvod je také ten, že pokud nemůže obyvatel svůj vůz odstavit na regulérním parkovišti, hledá si alternativy, které můžou vytvářet nebezpeční dopravní situace. Fotografie dokládá, jak absurdní je situace na Šumavě je. Nebýt bloků, vešla by se sem další tři vozidla.

Je možné namítnout, ať lid nepoužívá svá auta, ale o tom tento výplodek není.

Co nebo kdo za přehnané umisťování „těch šedivých hrůz” může? Pole jistých zdrojů je možné, že stát chce zajistit odbyt betonových výrobků, jejichž nadvýroba a tedy jejich nedostatečná konzumace na trhu je zřejmá několik let. Z tohoto hlediska by bylo jasné, že beton pomáhá otáčet ekonomikou.

Další teorie, která téměř hraničí s konspirací a obviněním z klientelismu, je, že někdo na radnici má kontakty na někoho z betonárek. Jak se již ukázalo, takto je napojen například jeden nejmenovaný radní na firmu, která se zabývá semafory.

Co snad napsat na závěr? City blok na každé náměstí a parkoviště a ať žije betonový lobysmus.

Tě párek.

Zdroje: http://www.svodidla.cz/svodidlo_cit… https://en.wikipedia.org/wiki/Traff… Fotografie vlastní. 

Komentáře

Lukáš Beťák
Lukáš Beťák

Z fotografií je zřejmé, že toto umístění zadržuje vodu a spadané listí a tím zajišťuje příznivé mikroklima v ekosystému sídliště. Jedná se tedy nikoliv o zdánlivě zbytečnou betonovou zábranu, nýbrž o užitečný krajinotvorný prvek, který navíc omezuje zbytečné množství stojících automobilů v už tak dopravou přetížené ulici,.

pátek, 10. listopadu 2017, 11:59
 
 
 

Napište nám

Nejčtenější

  • VIDEO: Spor o Krajinskou ulici: Doprava do...

  • Zraněný muž schytal v baru ještě pár ran...

  • Řidička dostala na namrzlé silnici smyk a s...

  • Notně opilý jedenatřicetiletý muž budil...

Reklama