Počasí dnes8 °C, zítra6 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

SERIÁL: Budějcké zastupitelstvo v poločase - 8. díl

Krátce po Novém roce vám přinášíme poslední část seriálu, ve kterém měli zastupitelé jihočeského krajského města možnost zhodnotit vlastní zastupitelskou činnost i celkové působení budějcké samosprávy ve druhém roce od komunálních voleb. Toho však využila jen třetina z nich.

Poslední patnácté a zároveň nejobsáhlejší vyjádření jsme do redakčního mailu obdrželi v závěru listopadu od Milana Brabce, člena hnutí Občané pro Budějovice.

Milan Brabec (HOPB)

Kterou budějckou událost v uplynulých dvanácti měsících považujete za nejvýznamnější?

„Omlouvám se, ale nemohu si vybrat z následujících tří, která je pro mne ´nej´...
1. Dokončení části zanádražní komunikace mezi Rudolfovskou a Pekárenskou třídou. Některými občany zpochybňovaná a odmítaná zanádražní komunikace ukázala svou užitečnost a funkčnost. Postupně budou dokončovány další etapy, které v konečném důsledku významně pomohou prostoru Nádražní třídy a navazujících ulic. Svůj význam pak zanádražní komunikace znovu plně ukáže po dokončení dálničního obchvatu města, protože bude sloužit jako dálniční přivaděč. Tento příklad navíc považuji za důležitý pro budoucnost: to, že se mi nestaví zrovna před nosem, neznamená, že se ´v budějovické dopravě nic neděje´ - a pokud se mi před tím nosem staví, tak to neznamená konec světa provázený desítkami přejetých dětí, zmrzačených seniorů a znehodnocených majetků, s nimiž dramaticky straší mnozí odpůrci takových staveb ve svých peticích. Výstavba těchto páteřních dopravních tras je náročný běh na dlouhou trať, ale my ho nevzdáváme.

2. Koridor MHD - sice kontroverzní, ale odvážný projekt, jak pomoci městské hromadné dopravě, která má podle mého názoru mít v centru města přednost před individuální automobilovou. (Koridor ale ve skutečnosti pomůže i řidičům osobních aut, kteří se skutečně potřebují do centra dostat.) Jsem rád, že se díky HOPB dostala MHD do popředí zájmu a že do ní přinášíme větší změny, než jen kosmetické. Stojím si za tím, že jiné strany by takovou odvahu zkusit něco tak převratného neměly.

3. Zákaz hazardu, který jsme loni v prosinci prosadili a který nyní ´dojíždí´ (postupně končí platnost předtím udělených povolení na provozování výherních hracích přístrojů).“

Jaké byly vaše konkrétní zastupitelské aktivity v období říjen 2011 až říjen 2012?

1. „Samozřejmě účast na zasedání zastupitelstva. Jako koaliční zastupitel nemám potřebu exhibovat pomocí rádobyvtipných invektiv jako kolegové z předních opozičních lavic napravo (například František ´Za všechno může Popelová´ Jelen). Proto většinou při hlasování respektuji doporučení rady nebo hlasuji podle toho, jak se s kolegy domluvíme na zastupitelském klubu. Každopádně vždy se rozhoduji podle svého svědomí a přesvědčení - v HOPB tenhle ´luxus´ máme a rozdílné názory v rámci klubu respektujeme; jsme uskupení svobodných lidí s vlastním rozumem, ne vykonavatelé vůle stranického sekretariátu či nějakého loutkovodiče v pozadí.

Přímo ze zasedání zastupitelstva bych zdůraznil jen svůj odpor proti přidělení pětimilionové dotace pro HC Mountfield, a. s., protože z peněz daňových poplatníků se profesionální sport podle mého názoru prostě podporovat nemá. (Většina zastupitelů však nakonec měla jiný názor a dotace ´prošla´.) Město profesionální sport podle mne podporuje dostatečně už tím, že provozuje hlavní sportoviště - městu patří nejen Budvar Aréna, ale i fotbalový stadion na Střeleckém ostrově nebo Sportovní hala. Hokejový stadion nebo sportovní hala slouží i pro jiné účely než pro potřeby profesionálních sportovců. Ale třeba na prvoligový fotbalový trávník nesmí šlápnout nikdo jiný než profesionální fotbalisté. Kdybych šel ve svém názoru ještě dále, měly by si profesionální kluby provozovat i ta sportoviště samy. Ale to je opravdu pouze můj osobní názor.

2. Studentský parlament. Dlouhodobě se prostřednictvím časopisu Vedneměsíčník věnuji práci se středoškolskými studenty, a proto jsem rád, že zahájil činnost také studentský parlament, poradní orgán rady města, který měli Občané pro Budějovice ve volebním programu. Podílel jsem se na jeho vzniku a dosud jsem se zúčastnil každého zasedání - a je pro mne radost sledovat ty mladé lidi se spoustou nápadů při práci. Čím vším se studentský parlament zabýval, najdou lidé v jeho sekci na webových stránkách města.“

Daří se podle vás plnit volební sliby z roku 2010?

„Ano - v koaličním kompromisu, tzn. průniku programů HOPB, ČSSD a TOP 09. Jak byl koaliční program plněn v roce 2011, mohou občané najít zde. Na přelomu do nového roku bude tento dokument opět aktualizován o to, co se podařilo letos (zcela neskromně zdůrazňuji, že toto každoroční ´skládání účtů´, jež na radnicích či krajích nebývá zvykem, vychází z iniciativy Občanů pro Budějovice). Osobně vnímám v poslední době jako pozitivum pokrok v reorganizaci magistrátu a jeho odborů, kterou jsme konkrétně my, Občané pro Budějovice, měli v plánu, ale které se koaliční partneři až donedávna bránili.“

Výstavba koncertní haly Rejnok - ano nebo ne?

„Ano, ale nikoli za městské peníze. A bez městských peněz na provoz. Je to nesmírně zajímavá stavba a Budějovice na ní budou moci být určitě pyšné, jen mám trochu obavu, zda není na regionální i nadregionální poměry poněkud naddimenzovaná. Proto nechci, aby za ni přebíralo zodpovědnost město.“

Výstavba nové Sportovní haly - ano nebo ne?

„Ano, pokud nebude mít městský rozpočet důležitější priority.“

Výstavba multifunkčního domu Diamant v lokalitě u Mánesovy ulice - ano nebo ne?

„Myslíte Modrou hvězdu? Bohužel jsou tam problémy s dopravním napojením, ale navzdory těmto výhradám ano. Obecně výstavbu takovýchto multifunkčních či obchodních domů v rámci širšího centra města podporuji, zvláště využijí-li nějakou mrtvou nevyužívanou plochu, brownfield (plocha na rohu Lidické a Mánesovy tedy z definice brownfield úplně není, ale ´mrtvá´ a zbytečně prázdná už dlouho je).

Města jsou historicky střediskem obchodu, průmyslu, řemesel a služeb, takže považuji za lepší stavět takové budovy na plochách uvnitř města, jehož se stanou integrální součástí, než na periferii, na loukách a polích za městem, kam se lidé dopravují převážně automobily a zatěžují tak dopravní síť i životní prostředí.

Máme snad nakonec žít v satelitech, postavených na zelených loukách a roztroušených po krajině, a auty jezdit do stejně neukotvených mamutích obchodních středisek? Ne. Jsem liberální konzervativec a nemám rád fanatismus ekologistů, kteří oponují čemukoliv, co zavání rozvojem, růstem či prosperitou, ale i ve výstavbě nových multifunkčních a obchodních center je třeba znát nějakou míru.

Mám rád města, městský život. A proto také budu vždy hájit roli Českých Budějovic jako města, ne jako vyprázdněné historické rezervace s Černou věží čnící nad popraškem satelitů a obchodních center rozesetých po krásné jihočeské krajině.“

Rozšiřování sítě cyklostezek - ano nebo ne?

„Rozhodně ano. A rozšiřování neustále pokračuje, byť mnozí opět tvrdí, že se pro ´cyklisty nic nedělá´. Dělá. Nová cyklostezka roste podél zanádražní komunikace, podél Vltavy směrem na jih, bohužel se zádrhely i mezi Borkem a Nemanicemi. Zmíním-li centrum, kde by podle cykloaktivistů mohlo být cyklostezek více, tak centrum města podle mne dosáhlo úrovně, kdy se dají už jen zlepšovat jednotlivosti - do centra se musíme vejít všichni, pěší, cyklisté, motoristé i MHD. Takže těmi jednotlivostmi mohou být úpravy povrchů některých ulic (nedávno Biskupská), dopravní značení; osobně doufám ve větší rozšíření přejezdů pro cyklisty na hlavních (cyklistických) dopravních proudech.“

Vybudování ´tunelu´ (podjezdu) z Nádražní do Dobrovodské ulice, v rámci projektu takzvané Zanádražní komunikace - ano nebo ne?

„Rozhodně ano. A pokud nebudou peníze na výstavbu, musí přinejmenším tento podjezd zůstat v územním plánu jako rezerva do budoucna. (Stejně tak jsem hovořil i o nepopulární Jižní spojce - nyní ji nepotřebujeme, ale jednou to možná bude jinak - vyškrtnout ji z územního plánu by bylo jen nerozumným podléhání okamžitým náladám). Navíc si myslím (a místní mne za to ´kacířství´ asi budou kamenovat), že tunel pod kolejištěm paradoxně pomůže i Pětidomí, protože dosavadní hustá doprava v Dobrovodské, kterou mají pod okny, se zanoří pod zem. (Ovšem uvědomuji si, že bude nutné přečkat rok nebo dva stavby - a ty pro tamní lidi nepochybně těžké budou.)“

Omezení průjezdnosti ulice Rudolfovská a Husova v souvislosti s koridorem MHD - ano nebo ne?

„Rozhodně ano. Otázka je bohužel položena velmi jednostranně - z pohledu řidičů osobních aut, kteří se chtějí dovézt kamkoliv, a Koridor MHD tudíž vnímají negativně. Z pohledu druhého - MHD a řidičů osobních automobilů, kteří se OPRAVDU potřebují dostat do centra, ne si přes něj jen zkracovat cestu - půjde o zlepšení průjezdnosti.

Zavedením preferenčních pruhů pro MHD v ulicích Husova, Na Sadech a Lidická a určitým (po dobu dopravní špičky) omezením odbočování doleva na křižovatkách Rudolfovská-Na Sadech a Pražská-Na Sadech/Husova (vždy ze Sadů doleva ven) se ztíží průjezdnost centra pouze pro řidiče, kteří přes centrum ve skutečnosti jet nepotřebují, protože mají jiné, alternativní trasy - třeba po městském okruhu. Představují jen tranzit ve stylu jedno auto/jedna osoba, přičemž pět aut zabere v koloně stejný prostor jako jeden trolejbus či autobus s desetinásobkem cestujících (ve špičce) - a tento tranzit může jet po jiných trasách. Navíc tato regulace bude časově omezená.

Ulice Na Sadech bohužel kvůli nastavení historické uliční sítě Českých Budějovic pro MHD prostě jinou alternativu nemá. Zatímco MHD jinudy než ulicí Na Sadech přes centrum jezdit nemůže, auta mohou. Pokud mám volit, zda centrem města mají projíždět vozy MHD, nebo osobní automobily, které přepraví méně lidí, ale mnohem více centrum zacpávají, tak se jednoznačně kloním k MHD. V centru města má mít přednost hromadná doprava před individuální.

Díky regulaci - a podle mne relativně mírné a značně kompromisní - vyvolané Koridorem MHD se navíc skutečně zlepší průjezdnost centra i pro řidiče osobních aut, kteří do centra potřebují zajet, protože ubude onoho zbytečného ´tranzitu´.

Všem, než se začnou rozčilovat a odsuzovat, doporučuji, aby si nejdříve prostudovali webové stránky www.koridormhd.cz, kde jsou plánované změny podrobně popsány.

Koridor MHD je jeden z nejodvážnějších dopravních projektů za několik posledních volebních období. Nebýt HOPB a podpoře občanů, které naše hnutí získalo, MHD by stále, nadále a napořád jela ve stejných kolejích, potýkala se s úbytkem cestujících, centrum by bylo pořád zacpané, autobusy by měly zpoždění a dopravní podnik by byl ´užitečný´ jen jako zdroj sinekur pro vyvolené. My se to pokoušíme změnit, přijít s něčím novým.

Ovšem cokoliv nového pochopitelně vzbuzuje nedůvěru. Pokud se koridor neosvědčí, prosím, ať nás za to občané ve volbách patřičně ´ocení´. Já jsem přesvědčen o opaku. Až si Budějčáci dopravní změny zažijí, věřím, že je s chladnou hlavou nakonec uznají za užitečné. A pokud ne? Alespoň jsme měli odvahu, kterou nikdo jiný nenašel.“

Kdy a jak bude dořešena kauza ´azbest v májských školách´?

„To je otázka na investičního náměstka pana Caltu z TOP 09, podrobné informace nemám - ne každý zastupitel může obsáhnout všechny problémy města, je přirozené, že se každý věnujeme určité tématice.“

Jak hodnotíte koncepci kultury města?

„Především tu žádná koncepce zatím není a dosud ani nebyla, vše se vždy řešilo ad hoc a kultura také byla vždy na okraji zájmu. Díky Občanům pro Budějovice se však město otevřelo novým myšlenkám, novým možnostem - a každý může vidět (pokud není programově a priori nepřátelský a zaslepený osobní záští), že České Budějovice v posledních dvou letech opravdu kulturně ožily. Prostě konečně dostali příležitost lidé, kteří kulturu dělat chtějí a dělají ji dobře a zajímavě.

Bohužel jsou snahy vytvořit koncepci zcela podle napadány. Na jednu stranu po formální stránce oprávněně. Pokud mají ´bohémští´ umělci s městem spolupracovat, tohle se prostě naučit musí. Dobré úmysly nestačí, je nutné mít v pořádku i ´papíry´. Ale to je problém, který se dá napravit a také napraven byl.

Lacině napadat formální chyby a vyvozovat z nich, že jde o okrádání města, je mimořádně sprosté. Řadu těch lidí osobně znám, jsou to mladí, poctiví a upřímní lidé, kteří se snaží o něco pozitivního a nového. O to, jak rozhýbat toto město, jak ho pozvednout a oživit. A daří se jim to.“

Který z problémů, které se týkaly veřejného života Budějc v uplynulém roce, považujete za nejzávažnější?

„Obvinění primátora Juraje Thomy z údajného zneužití pravomoci úřední osoby a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Ale nepovažuji za problém samotné obvinění primátora, protože vím jako zakládající člen HOPB a dlouholetý spolupracovník primátora, že je zcela nesmyslné. Za závažný problém považuji okolnosti tohoto obvinění, kdy policie pátrá po zcela absurdních souvislostech a do toho deník Právo přichází s anonymními nahrávkami, kdy první má údajně pocházet ze středu HOPB, ale druhá to zcela zjevně popírá, a třetí má prý ještě následovat...

Cíl je zřejmý - diskreditovat primátora Thomu a celé hnutí Občané pro Budějovice. Máme vypadat jako podvodníci a lháři - stejní jako ti, kteří za touhle ´kauzou´ a všemi nahrávkami stojí.

Jako bývalý novinář jsem byl vždycky alergický na prohlášení Miloše Zemana, že jsou novináři žumpa. Nejsou. Novináři jsou strašně důležití a užiteční. Protože bez nadsázky skutečně představují hlas lidu, hlas svědomí. Bohužel jsem musel z tohoto svého přesvědčení částečně ustoupit - protože část novinářů (díkybohu se v Budějovicích počítá jen na jedince) se skutečně stává nástrojem kriminalizace a dehonestace politických oponentů.

Prázdnost argumentů, absenci programu a nulovou důvěryhodnost vlastních reprezentantů a celkové ubožáctví zadavatelů této kauzy má zaštítit údajná objektivita policie a médií.“

Tyto otázky jsme položili všem 45 členkám a členům zastupitelstva Města České Budějovice. Reakci jsme však obdrželi jen od patnácti z nich. Jejich vyjádření je zveřejněno v celém rozsahu.

ČTĚTE TAKÉ

Štítky Budějcké zastupitelstvo v poločase, seriál, zastupitelstvo Města České Budějovice, městská hromadná doprava, Občané pro Budějovice, České Budějovice, automobil, Volby do zastupitelstev obcí v Česku, centrum města, Parlament České republiky, Juraj Thoma, T

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

SERIÁL: Budějcké zastupitelstvo v poločase - 8. díl  |  Krimi  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.