Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Výsledek průzkumu? Víme, že nic nevíme

 
úterý, 29. ledna 2013, 11:02

Jak jsme vás informovali, radnice zveřejnila výsledek průzkumu názorů Budějčáků na kvalitu kultury ve městě. Jeho obsah i výsledky se s nadšením čtenářů nesetkaly, naopak se objevily kritické připomínky. Většina z nich je podobná názoru, o který se s Budějckou Drbnou podělil Petr Lamač.

Udělat kvalitní průzkum veřejného mínění není zrovna snadná záležitost a pro skutečnou kvalitu existují jasně daná kritéria. Patří k nim - mimo jiné - dostatečně velký vzorek lidí z cílové skupiny, dobře zvolené a formulované otázky i profesionálně stanovená metodika výzkumu.

Když jsou tato kritéria splněna, tak se můžeme dozvědět spoustu zajímavých věcí a přínosných informací. Často se však stane, že podmínky dodrženy nejsou a průzkum nemá prakticky žádnou vypovídací hodnotu.

Tohle se bohužel stalo i u průzkumu kulturního chování obyvatel Českých Budějovic. Mnoho lidí i institucí by zajímaly jednoznačné odpovědi na jasně položené, konkrétní otázky, ne obecnosti a mlžení.

Jako hlavní problém celého průzkumu vidím dotazování na případné chování (Šli byste do divadla? Ocenili byste větší nabídku?) a ne na aktuální stav (Kolikrát za rok jdete do divadla?). Je přece rozdíl odpovědět na otázku „Šli byste do divadla“ (čas budoucí) - odpověď: „Ano, šel bych!“ - a na otázku „Kolikrát za rok jdete do divadla?“ (čas přítomný) - odpověď: „Ani jednou“.

Takto určitě položené otázky, v kombinaci s přesnou identifikací kulturních institucí (například Jihočeské divadlo - zájezdová představení jiných divadel - amatérské divadelní soubory), by ale mohly způsobit vážné potíže některým lidem i organizacím, kteří žijí z městského rozpočtu.

Velmi zajímavé by bylo třeba srovnání skutečné obliby jednotlivých souborů Jihočeského divadla - předpokládám, že rozdíly v návštěvnosti i preferencích jsou obrovské. Takovýto průzkum by znovu mohl zažehnout debatu, zda naše město (mimochodem, jako jediné této velikosti a počtu obyvatel v republice) skutečně potřebuje čtyřsouborové divadlo. Princip „vše pro menšinového diváka“, který byl dosud všemožně ve městě preferován, je pro mě nepřijatelný.

Pokud by byl průzkum proveden kvalitně, tak by vůbec nemusel zůstat jen jakousi sondou a zajímavostí. Kdyby se dostal k dostatečnému počtu respondentů (například kampaní na internetu nebo vložením letáku s dotazy do novin) a ptal se na pořádání naprosto konkrétních akcí, o které by občané města i okolí měli zájem, tak by byl velmi užitečný.

Při svém rozhodování o různých akcích a při přidělování dotací by k němu závazně přihlížela i městská Kulturní komise a ve městě by se konaly akce, o které by byl skutečný zájem, a které by do Budějovic mohl přivést i návštěvníky. Dosud se desítky milionů korun vynakládaly na akce, o které byl pouze minimální divácký zájem.

Tento přístup se dá beze zbytku využít i u prostor, jako je KD Slavie, který byl v průzkumu také zmíněn. Pro městské politiky by bylo určitě dobré vědět, co by v něm chtěly tisíce občanů-respondentů: jestli diskotéku, rockový klub nebo sál pro pořádání tanečních čajů. Jenom se trochu obávám, že současné vedení města to vědět ani nechce.

Radši se ani nebudu ptát, na kolik celá tahle legrace přišla. Jestli to bylo víc než 205 000 Kč, které vyplatila radnice za třináctistránkovou studii kamarádovi paní náměstkyně Popelové. Závěr z této studie byl: „Víme, že nic nevíme.“ Aktuálně je na světě další průzkum, který zadarmo určitě nebyl. A jeho výsledek? Víme, že nic nevíme.

Místo zajímavé akce nebo skutečně reprezentativního průzkumu tedy máme dva nic neříkající paskvily. Ale šlo to z městské kasy, takže nevadí. Nebo ano?

Napsal Petr Lamač

 


 

Kam dál?

V Pekárenské ulici chybí chodník, lidé riskují zdraví

úterý, 22. ledna 2013, 15:45

K Budějcké Drbně se od jejího čtenáře donesla stížnost, že v úseku za viaduktem v Pekárenské ulici není žádný chodník a...

Budějcké dopravní tanečky očima čtenáře Drbny

úterý, 15. ledna 2013, 19:04

Doprava, doprava, doprava - námět, který už je pro Budějce zcela typický a zdá se, že zatím i nekonečný a bezvýsledný. Potvrzuje...

Výroba papíru v Budějcích končí po 132 letech

pátek, 21. prosince 2012, 09:52

Zajímavý a zároveň smutný vzkaz přistál Budějcké Drbně dnes ráno v mailu. Stojí v něm, že poslední pracovní den před letošními...

Co říkají Budějčáci na zvýšení poplatku za komunální odpad?

úterý, 18. prosince 2012, 16:41

Schválení vyhlášky o navýšení poplatků za svoz komunálního odpadu ze stávajících 500 korun za osobu na 680 korun vyvolalo u...

 

Komentáře

Libor Vilímek
Libor Vilímek

No jo, kamarádi si asi potřebovali přivydělat...

čtvrtek, 31. ledna 2013, 11:50
 
 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Před 55 lety byla vynalezena populární remoska

Její obsluha i údržba je jednoduchá, spotřeba energie nízká a životnost dlouhá. Remoska je malá přenosná elektrická pečící mísa či pánev, která vaří, peče, smaží, dusí i opéká a připravit se v ní dá téměř cokoli. Remoska je českým vynálezem, její ochranná známka byla zapsána 21. července 1964. A i když s existencí měla už párkrát na kahánku, hospodyňky na ni dodnes nedají dopustit.

Kaspersky: Falešná aplikace FaceApp šíří nevyžádanou reklamu

Na internetu se objevila falešná aplikace, která se vydává za populární nástroj pro úpravu fotografií FaceApp. Mobilní zařízení uživatelů infikuje programem pro nevyžádanou reklamu MobiDash. Uvedla to antivirová firma Kaspersky Lab. Aplikace FaceApp od ruských vývojářů Wireless Lab se stala v posledních týdnech hitem. Pomocí nástrojů umělé inteligence dokáže vyfotografovanou osobu nechat zestárnout, omládnout, nebo dokonce změnit pohlaví. V souvislosti s ní se ale objevilo i varování před narušením soukromí, protože aplikace posílá fotografie k úpravě na servery mimo zařízení uživatele.

Polský zákazník skoupil jízdenky na celý vlak

Nespokojený zákazník polských drah vynaložil tisíce zlotých a hodiny svého času, aby skoupil jízdenky na celý vlak, a to jen proto, aby je hned následující den zkusil vrátit. To vše udělal kvůli tomu, aby na sociálních sítích předvedl, jak byrokraticky se státní dráhy chovají k cestujícím. A železnice se nechala vyprovokovat, napsal polský list Gazeta Wyborcza.