Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

RECENZE: V domě na Purpurovém vrchu byste bydlet nechtěli. Del Toro servíruje gotickou lahůdku

 
pondělí, 19. října 2015, 07:16

A opět ty klamavé trailery... Pokud se těšíte, jak si filmem Purpurový vrch spravíte chuť po nepříliš vydařené Ženě v černém 2, nejspíš budete zklamáni. Ačkoliv se totiž snímek před premiérou tvářil jako typický duchařský horor, ve finále je všechno jinak. Guillermo del Toro natočil nádherný film z 19. století, který jemně pracuje s tajemnem, o něco více s thrillerem, přičemž významnou roli hraje i romantika. Očekávané lekačky? Jsou tu... Ale kdyby nebyly, vlastně se nic neděje.

Romantika ke gotickým hororům samozřejmě patří. Ostatně, podívejte se například na staré klasiky Rogera Cormana, nebo si přečtěte nějaký prachem zapadaný román... Faktem však je, že Guillermo del Toro možná překročil únosnou mez, alespoň tedy v očích diváků, kteří očekávali mrazení v zádech a tuhnutí krve v žilách. Nevylučuji, že v první polovině filmu budete mít pocit, že jste si spletli kinosál a ocitli se u historického velkofilmu Miloše Formana (dobrá, trošku přeháním). Na druhou stranu právě první desítky minut mohou být pro leckoho tou lepší částí.

Od začátku také překvapuje poměrně pomalé tempo vyprávění, které v dnešní uspěchané době působí jako zjevení. O to více ale del Toro pracuje s jednotlivými charaktery a postupným budováním atmosféry. Ale nebojte - další Tess vás nečeká...

Doufám, že jsem vás předešlými řádky neodradil, protože to si Purpurový vrch v žádném případě nezaslouží. Film je to krásný, každý záběr dokonalý, herecké výkony precizní, napětí budované příjemně staromilským způsobem... I když del Toro leckoho zajisté zklame, najdou se i ti, co budou mluvit o novodobé klasice. Osobně se přikláním ke druhé skupině.

Největší klad celého díla shledávám ve vizuální stránce a poctivé filmařině. Na gotický horor je Purpurový vrch možná příliš barevný, chce se napsat až Burtonovský, ale o to více se snímek vymyká běžné duchařské produkci. Samozřejmě nechybí ani digitální efekty, ale s těmi tým okolo del Tora pracoval jemně, takže historickou podívanou nijak nenarušují.

Velkým kladem filmu jsou i herecké výkony, hlavně tedy excelentní Mia Wasikowska, která se pro podobný typ rolí snad narodila - viz Paní Bovaryová či Jana Eyrová. Nad jejím chováním občas zakroutíte hlavou, ale fandit jí budete až do finálního (spoiler) úderu lopatou. Její protějšek - Tom Hiddleston (známý například z Thora) - je správný slizák, za jehož úsměvem a psím pohledem od začátku pocítíte cosi shnilého.

Záměrně se vyhýbám popisu děje, který má bohužel do originality daleko. Vlastně nebudete chtít věřit, že je zápletka ve finále tak jednoduchá, přímočará. Faktem ale je, že na logiku a nějaké překvapivé zvraty se v tomto hororovém subžánru nikdy příliš nehrálo. Nejvíce však zamrzí hrubě nevyužitý potenciál světa duchů, ale jak bylo řečeno, tradiční duchařina pravděpodobně nebyla záměrem.

Dalším důvodem pro návštěvu kina je hudba Fernanda Velázqueze, která dokáže být správně hollywoodsky nabubřelá, ale stejně tak emotivní. On je celý film vůbec po zvukové stránce povedený. Člověk by neřekl, jak nepříjemně a znepokojivě bude znít obyčejné tření lžičky a hrníček...

Purpurový vrch mi nakonec dal úplně něco jiného, než co jsem čekal. Del Toro kašle na typické prvky dnešních duchařských filmů a jede si svou ligu, respektive se mírně vrací až kamsi do 60. a 70. let, kdy byly gotické horory na vrcholu. Lacině nestraší, spíš postupně buduje atmosféru a napětí. Další Žena v černém či Ti druzí se nekoná, přesto je to film, který by vaší pozornosti neměl uniknout.

 

Budějcká Drbna dává Purpurovému vrchu 80 %

 

Napsal Václav Votruba | Foto Universal Pictures
 


 

Kam dál?

Budete se bát... Do kin vstupuje nový gotický horor Purpurový vrch

čtvrtek, 15. října 2015, 16:43

Rádi v kině křičíte hrůzou? Drtíte ruce svého souseda a popcorn leknutím rozhazujete po celém okolí? V tom případě je čtvrtek...

ODD Palace, TBF, Vees. Hudební bouře se žene na Budějce

úterý, 13. října 2015, 14:16

Tento týden se však nebude jen tančit a poslouchat hudba, ale i degustovat. Nejlepší česká i moravská vína aktuální nabídky na...

Nabušené premiéry! Čeká nás strhující Muž na laně, dobrodružný Pan a...

čtvrtek, 8. října 2015, 14:46

Bude vám běhat mráz po zádech, možná zapomenete na chvíli dýchat... Do Cinestaru ve čtvrtek přijde nový film Roberta Zemeckise s...

Tento víkend se otevřou dveře jihočeských ateliérů

úterý, 6. října 2015, 13:14

Nejen umělecky založení jedinci si tento týden udělají radost. Připravený je festival pro studenty s názvem Vítání prváků, který...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Před 55 lety byla vynalezena populární remoska

Její obsluha i údržba je jednoduchá, spotřeba energie nízká a životnost dlouhá. Remoska je malá přenosná elektrická pečící mísa či pánev, která vaří, peče, smaží, dusí i opéká a připravit se v ní dá téměř cokoli. Remoska je českým vynálezem, její ochranná známka byla zapsána 21. července 1964. A i když s existencí měla už párkrát na kahánku, hospodyňky na ni dodnes nedají dopustit.

Kaspersky: Falešná aplikace FaceApp šíří nevyžádanou reklamu

Na internetu se objevila falešná aplikace, která se vydává za populární nástroj pro úpravu fotografií FaceApp. Mobilní zařízení uživatelů infikuje programem pro nevyžádanou reklamu MobiDash. Uvedla to antivirová firma Kaspersky Lab. Aplikace FaceApp od ruských vývojářů Wireless Lab se stala v posledních týdnech hitem. Pomocí nástrojů umělé inteligence dokáže vyfotografovanou osobu nechat zestárnout, omládnout, nebo dokonce změnit pohlaví. V souvislosti s ní se ale objevilo i varování před narušením soukromí, protože aplikace posílá fotografie k úpravě na servery mimo zařízení uživatele.

Polský zákazník skoupil jízdenky na celý vlak

Nespokojený zákazník polských drah vynaložil tisíce zlotých a hodiny svého času, aby skoupil jízdenky na celý vlak, a to jen proto, aby je hned následující den zkusil vrátit. To vše udělal kvůli tomu, aby na sociálních sítích předvedl, jak byrokraticky se státní dráhy chovají k cestujícím. A železnice se nechala vyprovokovat, napsal polský list Gazeta Wyborcza.