Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Víte, jak se bránit, když obchodník zamítá reklamace?

 
sobota, 28. října 2017, 07:51

Možná se i vám stalo, že prodávající zamítl vaši reklamaci, aniž by se vadou pořádně zabýval a aniž by vám své rozhodnutí jakkoliv vysvětlil. Co v takové situaci dělat? Věděli jste, že pokud zboží reklamujete během prvních šesti měsíců od koupě, zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu? Co to v praxi znamená?

Aby mohl prodávající reklamaci zamítnout, musí pro to mít některý ze zákonných důvodů. Těmi jsou především mechanické poškození a běžné opotřebení zboží. Není ale možné zamítat reklamaci kvůli mechanickému poškození, pokud přímo nesouvisí s reklamovanou vadou. Například reklamaci vady softwaru počítače by prodávající neměl zamítnout s konstatováním, že jste přinesli počítač do reklamace s prasklým displejem.

Pokud prodávající navíc zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s lakonickým sdělením, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo že se jedná o běžné opotřebení věci. „Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. „Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit,“ radí Lukáš Zelený.

To, že zákon přisuzuje prodávajícímu odpovědnost za vadu jen v prvních šesti měsících, však neznamená, že by měl prodávající později na odůvodnění zamítnuté reklamace zcela rezignovat. Správně posoudit vadu a řádně vyřídit reklamaci je jeho zákonnou povinností i přesto, že v této době již nenese důkazní břemeno. Pokud se prodávající vůbec nezabývá vytýkanou vadou, nelze reklamaci považovat za řádně vyřízenou. „Prodávající se tak dopouští přestupku podle zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé se mohou s podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci, která má pravomoc uložit obchodníkovi pokutu až do výše 3 000 000 Kč,“ říká Zelený.

Někteří lidé se domnívají, že pokud zboží reklamují během šesti měsíců od koupě, mohou okamžitě odstoupit od smlouvy. Takové právo jim ovšem zákon nepřiznává. „Zákonné nároky se v průběhu trvání záruky nemění. To znamená, že i během prvního půl roku máte právo v prvé řadě na opravu, případně výměnu vadného zboží. V prvních šesti měsících je ale pozice spotřebitele silnější právě z toho důvodu, že zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu, kterému tím ztěžuje případné zamítnutí reklamace,“ ozřejmuje Zelený.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Nový Renault Koleos strčí do kapsy i tradiční SUV. Za rozumnou cenu

úterý, 19. září 2017, 10:51

Nový Renault Koleos je sice na českém trhu teprve několik měsíců, přesto si už získal obdiv nejednoho řidiče. Nové SUV nejde...

Pro létání s drony platí jasná pravidla. Nesmí obtěžovat lidi a musí...

pátek, 4. srpna 2017, 06:19

Pro létání s drony platí jasná pravidla, která byste měli znát, než se pustíte do průzkumu okolí z ptačí perspektivy. Důležité je...

Nabitá letní kulturní mozaika rozezní areál kláštera v Borovanech

středa, 14. června 2017, 21:02

Léto v klášteře Borovany bude patřit kapelám různých žánrů. Každý si určitě vybere z letní pestré nabídky borovanské mozaiky....

KULTURNÍ TIPY: Představí se taneční soubory i posluchači konzervatoře

úterý, 13. června 2017, 16:50

Konec školního roku můžete oslavit spolu s posluchači českobudějovické konzervatoře, nebo navštívit Závěrečnou Taneční show TS No...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Na budějckém náměstí se stále natáčí. Herci...

  • V chatce v Semicích u Písku uhořelo malé dítě

  • KOMENTÁŘ: Lesk a bída Kazmova velkolepého...

  • Třináctiletý Petr Karala utekl z...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Za dílo budete muset zaplatit, i když se na ceně nedomluvíte

Domluvit se na ceně toho, čemu se říká dílo, bývá složité. Dílem může být stavba či rekonstrukce domu nebo bytu, výroba nábytku na míru z objednatelem dodaného materiálu, oprava auta, zkrácení dlouhých nohavic a mnoho dalšího. Pro spotřebitele je cena důležitá, ale z pohledu občanského zákoníku se nejedná o takzvanou podstatnou náležitost smlouvy. Jak předcházet nedorozumění?

Pan Ho před soudem: Podzimní proces v USA může ukázat, jak Zeman přišel k čínskému poradci

V korupčním skandálu neziskového křídla čínské společnosti CEFC nastal další zajímavý zlom. Jak informují New York Times, v pátek 14. září stáhli federální žalobci v USA obvinění proti Cheikhu Gadiovi, bývalému ministru zahraničí Senegalu. Případ se týká i Česka, kde byla CEFC donedávna velmi aktivní. Bývalý šéf skupiny Jie Ťien-ming i přes vyšetřování v Číně zůstává poradcem prezidenta Zemana.

Čtyři bývalí manažeři z vnitra čelí obžalobě za smlouvy s Fujitsu

Čtyři bývalí vedoucí zaměstnanci ministerstva vnitra stanou před soudem kvůli obvinění, že při sjednávání smluvních dodatků s firmou Fujitsu Technology porušili své povinnosti při správě majetku státu a obcházeli zákon o veřejných zakázkách. Podle obžaloby, kterou má ČTK k dispozici, způsobili obžalovaní vnitru celkovou škodu 11,7 milionu korun. Mezi stíhanými je i exředitel odboru eGovernmentu Miroslav Duda, kterého už soudy potrestaly tříletou podmínkou v souvislosti se zmanipulováním zakázky na výplatu sociálních dávek.