Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Drbna historička: Vznik Horské služby na Šumavě

 
pondělí, 20. října 2014, 15:34

Po roce 1948 byla zástupci ONV Klatovy, ústředí Horské záchranné služby ve Vrchlabí a ministerstva školství a kultury založena na šumavském Špičáku pobočka Horské záchranné služby. Měla jednu stanici a deset členů, jedním ze zakládajících byl Antonín Říha.

Další stanice vznikla v roce 1950 v Hojsově Stráži s pěti členy, ovšem v roce 1954 byla Horská záchranná služba v celé republice rozpuštěna a vznikla Horská služba v rámci pozdějšího Československého svazu tělesné výchovy.

V roce 1957 byla Horská služba (dále jen HS) rozšířena po celé oblasti Šumavy. V celé historii HS Šumava vznikaly a zanikaly dle potřeby její stanice (například zaniklá stanice Kleť, nová Lipno - Kramolín). Vše se podřizuje návštěvnosti jednotlivých středisek a v neposlední řadě technické dostupnosti míst mobilními prostředky HS.

V současné době má Horská služba Šumava vzhledem k její rozlehlosti 11 profesionálních pracovníků a 24 dobrovolníků na těchto stanicích: Špičák, Prášily, Kvilda, Zadov, Nová Pec - Láz, Lipno - Kramolín, Modrava (ve výstavbě). Centrální telefonní číslo HS je 1210.

Nyní je činnost Horské služby financována Ministerstvem pro místní rozvoj a je kladen důraz na její profesionalitu včetně odborného vzdělání jejích členů, kteří musí mít střední zdravotnické vzdělání (platí pro pracovníky z povolání).

Historie technického vybavení HS je samostatná kapitola. Začátky byly velmi skromné, vybavení bylo v podstatě privátní. Základní svozný prostředek byly takzvané kanadské saně ze dřeva, později také saně laminátové. K fixaci zlomenin končetin se nejprve používaly Kramerovy dlahy, což byl v podstatě úzký kovový žebříček obalený obvazem, který se dal vytvarovat. Později v 70. a 80. letech kovové dlahy s možností úpravy na délku a potom úzké dřevěné dlahy s molitanem, kterým se říkalo americké, neboť byly používány ve Vietnamu.

V těchto dobách minulého století byly všechny uvedené dlahy hojně využívány, protože technika lyžařského vázání se začínala teprve rozvíjet. Jenom na stanici Zadov bylo za jeden víkendový den pět až šest těžkých úrazů, většinou zlomenin dolních končetin. Sanitka byla dostupná z Vimperka někdy až za několik hodin, dnes jsou to v podstatě desítky minut včetně vrtulníku v případě ohrožení života. V současné době se používají moderní vakuové dlahy včetně fixace celé postavy, kdy tato dlaha po odčerpání vzduchu ztvrdne.

První sněžné skútry pro svoz a dopravu zraněných v zimě byly k dispozici v 80. letech minulého století, jejich výkon byl ale nízký. Postupem času se technické vybavení zlepšovalo až do dnešní doby, kdy čas od zranění do lékařského ošetření je zkracován na minimum terénními automobily, čtyřkolkami a výkonnými sněžnými skútry, což je dobrá zpráva pro ty, kteří pomoc Horské služby potřebují.

Napsal Miroslav Matoušek
čtenářský příspěvek

 


 

Kam dál?

Masné krámy slaví. Dříve se nacházely na náměstí

pondělí, 15. září 2014, 15:24

V Krajinské ulici bylo v závěru minulého týdne živo. Není divu, vždyť Masné krámy si v letošním roce připomínají hned dvě...

Herečka Marie Svobodová by dnes měla výročí

pátek, 12. září 2014, 11:35

Budějcká Drbna vám přináší další díl svého seriálu Drbna historička, který se vrací k zajímavým okamžikům českobudějovické...

Osmdesátiny by dnes slavila Věra Krpálková

čtvrtek, 11. září 2014, 14:19

Budějcká Drbna vám přináší další díl svého seriálu Drbna historička, který se vrací k zajímavým okamžikům českobudějovické...

Před 46 lety do Budějc přijela sovětská vojska

pátek, 22. srpna 2014, 09:30

Budějcká Drbna vám přináší další díl svého seriálu Drbna historička, který se vrací k zajímavým okamžikům českobudějovické...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

STATISTIKA: Řidiči ve špatném zdravotním stavu způsobí tisíc nehod ročně

Přes tisíc dopravních nehod ročně je zapříčiněno špatným zdravotním stavem řidičů. Motoristé podle zdravotníků často svůj fyzický i psychický stav podceňují, pětina z nich například řídí i přes únavu. Na dnešní tiskové konferenci na to upozornila Asociace Záchranný kruh. Ta ve spolupráci s bezpečnostními složkami a Besipem spustí osvětovou kampaň.

Drtivá většina zrakově postižených osob jsou senioři, dotykové telefony nenaplňují jejich potřeby

Jan Šimík je jedním ze společníků mladé české firmy BlindShell, která se zabývá vývojem mobilních telefonů pro zrakově postižené. Jak vidí problematiku kompenzačních pomůcek pro slabozraké? A v čem je právě BlindShell jiný?

Škoda chce letos v Česku zvýšit prodej o desetinu na 93 400 aut

Škoda Auto letos plánuje v Česku prodat kolem 93 400 aut, což je o téměř 11 procent více než loni. V minulém roce automobilka v ČR prodala 84 172 osobních vozů. Na setkání s novináři to uvedl vedoucí českého zastoupení Luboš Vlček.