Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Drbna historička: Vznik Horské služby na Šumavě

 
pondělí, 20. října 2014, 15:34

Po roce 1948 byla zástupci ONV Klatovy, ústředí Horské záchranné služby ve Vrchlabí a ministerstva školství a kultury založena na šumavském Špičáku pobočka Horské záchranné služby. Měla jednu stanici a deset členů, jedním ze zakládajících byl Antonín Říha.

Další stanice vznikla v roce 1950 v Hojsově Stráži s pěti členy, ovšem v roce 1954 byla Horská záchranná služba v celé republice rozpuštěna a vznikla Horská služba v rámci pozdějšího Československého svazu tělesné výchovy.

V roce 1957 byla Horská služba (dále jen HS) rozšířena po celé oblasti Šumavy. V celé historii HS Šumava vznikaly a zanikaly dle potřeby její stanice (například zaniklá stanice Kleť, nová Lipno - Kramolín). Vše se podřizuje návštěvnosti jednotlivých středisek a v neposlední řadě technické dostupnosti míst mobilními prostředky HS.

V současné době má Horská služba Šumava vzhledem k její rozlehlosti 11 profesionálních pracovníků a 24 dobrovolníků na těchto stanicích: Špičák, Prášily, Kvilda, Zadov, Nová Pec - Láz, Lipno - Kramolín, Modrava (ve výstavbě). Centrální telefonní číslo HS je 1210.

Nyní je činnost Horské služby financována Ministerstvem pro místní rozvoj a je kladen důraz na její profesionalitu včetně odborného vzdělání jejích členů, kteří musí mít střední zdravotnické vzdělání (platí pro pracovníky z povolání).

Historie technického vybavení HS je samostatná kapitola. Začátky byly velmi skromné, vybavení bylo v podstatě privátní. Základní svozný prostředek byly takzvané kanadské saně ze dřeva, později také saně laminátové. K fixaci zlomenin končetin se nejprve používaly Kramerovy dlahy, což byl v podstatě úzký kovový žebříček obalený obvazem, který se dal vytvarovat. Později v 70. a 80. letech kovové dlahy s možností úpravy na délku a potom úzké dřevěné dlahy s molitanem, kterým se říkalo americké, neboť byly používány ve Vietnamu.

V těchto dobách minulého století byly všechny uvedené dlahy hojně využívány, protože technika lyžařského vázání se začínala teprve rozvíjet. Jenom na stanici Zadov bylo za jeden víkendový den pět až šest těžkých úrazů, většinou zlomenin dolních končetin. Sanitka byla dostupná z Vimperka někdy až za několik hodin, dnes jsou to v podstatě desítky minut včetně vrtulníku v případě ohrožení života. V současné době se používají moderní vakuové dlahy včetně fixace celé postavy, kdy tato dlaha po odčerpání vzduchu ztvrdne.

První sněžné skútry pro svoz a dopravu zraněných v zimě byly k dispozici v 80. letech minulého století, jejich výkon byl ale nízký. Postupem času se technické vybavení zlepšovalo až do dnešní doby, kdy čas od zranění do lékařského ošetření je zkracován na minimum terénními automobily, čtyřkolkami a výkonnými sněžnými skútry, což je dobrá zpráva pro ty, kteří pomoc Horské služby potřebují.

Napsal Miroslav Matoušek
čtenářský příspěvek

 


 

Kam dál?

Nová budova vědeckotechnického parku je před dokončením

úterý, 27. května 2014, 15:06

Uplynulo už více než půl roku od doby, kdy se Budějcká Drbna naposledy zajímala o průběh druhé etapy výstavby Jihočeského...

Parkování zadarmo bude v Budějcích brzy minulostí

čtvrtek, 30. ledna 2014, 17:32

„Pokud nezačneme situaci urychleně řešit, systém parkování zkolabuje!“ varuje většina radních, která v závěru loňského roku...

Hala se bourat nebude, nová zřejmě vyroste ve Čtyráku

pátek, 1. listopadu 2013, 08:55

Téměř tři čtvrtě roku uplynulo od vyhlášení vítěze architektonické soutěže o návrh Centra halových sportů, kterým se stal...

Rada města a šéfové klubů vydali prohlášení

čtvrtek, 11. července 2013, 18:47

I Budějcká Drbna samozřejmě chce, aby byly Budějce poklidným městem a rozhodně nesouhlasí s bitkami a násilím, ale i naopak chápe...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Na budějckém vlakovém nádraží zasahovala...

  • Fyzikář s dredy byl zvolen ředitelem střední...

  • Při tragické nehodě u Besednic zemřel...

  • Firma Schickaneder hledá nové řidiče. Nabízí...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

FOTO: Rekord extrémně náročného závodu Trek and Down padl. Překonali ho Kočvar a Jůza

Tři desítky statečných dvojic se letos vydaly na trasu extrémně dlouhého a náročného nonstop závodu Trek and Down. Jak název napovídá, účastníci se museli vypořádat s nástrahami dvou disciplín. Nejdříve se vydali pěšky do Vyššího Brodu, tam zasedli do kanoe a vyrazili po řece zpět do Českých Budějovic. Na trasu měli čtyřiadvacet hodin, těm nejlepším na to stačilo něco málo přes čtrnáct hodin.

Hygienici na jihu Čech zaznamenali první případy encefalitidy

Hygienici v Jihočeském kraji letos zatím evidují šest případů klíšťové encefalitidy. Je to stejné množství jako loni v tuto dobu. Aktivita klíšťat po zimě začala narůstat především v květnu. Hygienici očekávají, že letošní sezona bude srovnatelná s loňskou. V roce 2017 onemocnělo v Jihočeském kraji klíšťovou encefalitidou 78 lidí. O aktuálním stavu se vyjádřila Jitka Luňáčková z českobudějovické krajské hygienické stanice.

Tříhvězdičkový hotel, nebo „nafukovací matraci se snídaní“?

Hledáte-li dovolenkové ubytování, často narazíte vedle nabídek hotelů i na nadšené amatéry. Někdo pronajímá přes inzerát chalupu, někdo nabízí na víkend byt v centru města. Na takových službách se dá docela ušetřit a poznat něco nového. Podle čeho vybírat? Jak je to s hodnocením uživatelů a jak se liší od hvězdičkového hodnocení hotelů?