Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Dva roky byla v Budějcích parní a koňská železnice. Radnice usilovala o propojení obou nádraží

 
čtvrtek, 17. září 2015, 17:26

Je čtvrtek a... Drbny historičky je třeba. Historik Jan Schinko si tentokrát vzal pod lupu Nádražní třídu a staré budějcké nádraží, které v dřívější době stálo o pár stovek metrů jinde, než je momentálně.

Na snímku pořízeném před rokem 1907 je zachycena Nádražní třída (v tom čase se jmenovala Nákladní) ve směru od starého nádraží k budoucímu novému nádraží. Širokou ulici překlenuje v pozadí příhradový most, který vedl přibližně z dnešního Mercury přes železniční těleso do Pětidomí. Most rozebraný v červnu 1907 byl dlouhý 379 metrů, vysoký 6 metrů. Staré nádraží z roku 1868 bylo zasaženo při náletu na konci války v roce 1945 a poté torzo odstraněno. Stálo zhruba v místech železniční polikliniky. Dva domy po levé straně na snímku dosud stojí.

Vlevo je dům sochaře a štukatéra Ulricha Bartunka (takto se psal za c. k., zřejmě se jmenoval Oldřich Bartůněk) a vedle Hotel U císaře rakouského. Shodou okolností přijel vlakem v roce 1895 do Budějc rakouský císař František Josef I., natáhly mu přes ulici červený koberec a šel vlastně do svého. Další dům, jednopatrový, byl poškozen při náletu, ale v části sídlila ještě po roce 1948 tiskárna Moldavia zasahující novějším objektem do Kasárenské. Původně německé nakladatelství se politickým orgánům od roku 1948 hodilo, tiskly tam různé materiály o Rusku, Gottwaldovi a Stalinovi.

Na druhém rohu Kasárenské je vidět výpravný novorenesanční dům staré pošty, vinárníka Vojtěcha Feruse, sídlo tržnice lišovských truhlářů a sídlo Jihočeské továrny na výrobu zrcadel a rámů BLOKO (podle majitelů Blocha a Kohna). Hodnotný velkoměstský dům, jakých je v Budějcích málo, byl překvapivě odstřelen dne 17. listopadu 1990, to je v nové době, kdy už se předpokládalo, že se takové domy bourat nebudou. Demoliční výměr se bude vydávat jen ve výjimečných případech ve veřejném zájmu. Radnice ustoupila tlaku podniku ČSAD, který tvrdil, že nemá, kam umístit autobusy před odjezdem nebo po příjezdu z linky. Skutečně tam poté několik autobusů parkovalo. Mercury a nádraží na střeše vzniklo v jiném období.

S domem BLOKO to přímo nesouvisí, jen se to časově shoduje. Dne 1. října 1990 byly před nádražím otevřeny podchody. Hned první den se musely uzavřít sjezdy do podchodu pro kočárky, poněvadž jízda po nich byla pro dítě i rodiče podle expertů životu nebezpečná. Přivařily se tam kovové zátarasy.

Za domem BLOKO byl volný prostor s nájezdem na most do Pětidomí. Účinkovaly tam cirkusy a později si v těch místech postavilo sdružení YMCA společenský a sportovní areál. Staré nádraží se dokončilo v roce 1868, přičemž se hned se zjistilo, že kapacitou nevyhovuje, během dvou let se muselo přestavět. Stavitel Kneissl ale za to nemohl. Pracoval s kapacitou podle zadání radnice.

První vlak odjel z Budějc do Plzně dne 1. září 1868. Poslední koňka jela ve městě dne 1. dubna 1870, z čehož vyplývá, že dva roky byla v Budějcích současně v provozu parní i koňská železnice. Jen každá v jiné části města. Radnice dle místních listů usilovala o propojení parního nádraží s uvolněným nádražím koňským u Hardtmuthky. Stavitel Kneissl již vypracoval předběžný projekt. Pobočná trať měla vést až do dnešní ulice Boženy Němcové k bývalé sirkárně a podle listu Budweiser Kreisblatt měla být v roce 1870 postavena. Ale nepostavila se.

Problém byl v tom, že dráha do Plzně byla císařská, kdežto místní dráhu by musela platit radnice. Radnice měla v 19. století velké plány, což je v pořádku (v roce 1888 přišla s nápadem zřídit koňskou tramvaj, později parní tramvaj), ale pak většinou nastala situace, kterou by šlo nazvat „ticho po pěšině“. Může se připomenout, že tramvaje a městskou elektrárnu „zaváděla“ radnice 20 let. V roce 1892 se konala politická obchůzka starého nádraží za účasti místodržitelského rady Manschingera, která rozhodla, že se nádraží musí přestavět. Otálelo se a až po 10 letech převážil názor, že se musí postavit nádraží úplně nové a jinde. Stalo se v roce 1908.

Napsal Jan Schinko

 


 

Kam dál?

Po Linecké silnici jezdily tramvaje. O historkách z nich psaly noviny...

čtvrtek, 10. září 2015, 16:14

Další týden s sebou opět přináší náhled do budějcké historie. Tentokrát se historik Jan Schinko věnuje tramvajím, které jezdily...

Staroměstská už není jako dřív. Všechny domy z ní zmizely, zůstal jen...

čtvrtek, 3. září 2015, 17:01

Pamětníci budou určitě vzpomínat na to, že ulice Staroměstská nevypadá tak, jak vypadala dříve. Stejně jako historik Jan Schinko,...

Kavárna Corso - místo, kde byl vždy prvotřídní velkoměstský program

čtvrtek, 27. srpna 2015, 15:50

Každý čtvrtek patří zajímavým informacem z historie Českých Budějovic a ani teď tomu nemůže být jinak. Historik Jan Schinko se...

Srpen 1968: Na vojenské vozy lidé i plivali a házeli flašky

pátek, 21. srpna 2015, 12:33

Jeden z nejtěžších okamžiků československých dějin - vpád vojska Varšavské smlouvy - si dnes připomínají lidé po celé republice....

 

Komentáře

Frodo kocour

"Hned první den se musely uzavřít sjezdy do podchodu pro kočárky, poněvadž jízda po nich byla pro dítě i rodiče podle expertů životu nebezpečná. Přivařily se tam kovové zátarasy." A co ten kdo to navrhl a dostal zaplaceno? Byl potrestán? Nebo prostě jen někdo přivařil přes zábradlí trubku a všichni drželi hubu?

čtvrtek, 17. září 2015, 20:25
 
 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Extrémní srážky budou častěji, podle odborníků by pomohla hluboká orba

Povodně z intenzivních srážek jsou přirozeným jevem, zemědělská půda by však mohla zadržet více vody, kdyby se hlouběji oralo. Novinářům to sdělili Martin Hanel a Petr Máca z Fakulty životního prostředí České zemědělské univerzity v Praze. Do budoucna bude se zvyšující se teplotou růst množství vlhkosti ve vzduchu, srážkové extrémy tak budou pravděpodobně růst, upozornili.

Fotbalgolf pod Ještědem - stavte se tento skvělý sport vyzkoušet

Fotbalgolfová sezóna 2019 vypukla v Liberci naplno. Hřiště letos bylo otevřeno o měsíc dříve než v loňském roce a díky příznivým přírodním podmínkám a dostatečnému dešti je aktuálně ve skvělé formě.

Na webu Mirošovic byl zveřejněný výsledek eurovoleb, už byl stažen

Na webu Mirošovic byl včera odpoledne krátce zveřejněný výsledek eurovoleb v této středočeské obci. Výsledky hlasování o Evropském parlamentu lze přitom v celé EU, tedy i v České republice zveřejňovat až v neděli před půlnocí, kdy už odhlasují voliči ve všech členských státech. Podle kraje šlo o chybu volební komise. Výsledky z webu po upozornění krajského úřadu zmizely, řekla vedoucí oddělení správních agend Středočeského kraje Eva Jůzová.