Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

„Útulné prostředí, intimní osvětlení a výtečné víno Vám jistě náladu nepokazí.“ A tak se šlo do Splitu

 
čtvrtek, 16. července 2015, 17:19

Ani dnes nemůže chybět pravidelný díl seriálu o budějckých zákoutích - Drbna historička. Jan Schinko se rozhodl věnovat vinárně Split, která byla v krajské metropoli pojmem. Takovým, že politickým orgánům vadila její prvorepubliková noblesa.

Vinárna Split byla v Budějcích v České ulici ve 2. polovině 20. století pojmem. Politické orgány přejmenovaly v roce 1952 vinárnu Split na Slovanku, instalovala se neonová reklama Slovanka, ale marně, název Split nevytlačily. V roce 1951 byla totiž Jugoslávie a její prezident Tito označeni za zrádce socialismu. Původní vinárna U Höflingerů z roku 1932 zde podávala převážně jugoslávská vína z okolí Splitu, z níž po osvobození v roce 1945 vznikla Lidová jugoslávská vinárna Split. 

Sice se postupně atmosféra vína vyvolávající vzpomínky na Jadran, léto, teplé večery a moře trochu posunula k místním poměrům (kverulanti si stěžovali na příliš bujaré oslavy MDŽ, Josefů a podobně), ale jinak Split taneční a hudební glanc neztratil. Dům byl postaven v roce 1932 podle projektu Rudolfa Diesnera, který také sám stavbu realizoval. Na průčelí byl symbolicky vytvořen reliéf chlapečka s hrozny a větvemi vinné révy. Před rokem 1932 zde byla Vinárna U Uhrů Anny Uhrové.

Na sousedních domech byly malby tanečních dvojic. V kvalitních barvách, protože léta nesocialisticky prosvítaly. Jeden čas ve Splitu pobýval štamgast, který zpíval hostům (v případě, že příliš neodporovali) docela slušným hlasem klasické skladby jako Blueberry Hill, Saint Louis Blues a jiné. Jednou se mu odněkud zezadu ozvalo ve stejné melodii a podobným barytonem: „Saint-luiský močál, je třeba vysušit…“


Současný pohled. Foto: Jan Homolka

Reklamní slogan Splitu byl decentní a nenápadně vyzývavý: „Útulné prostředí, intimní osvětlení a výtečné víno Vám jistě náladu nepokazí.“ Skoro výhodou byla blízkost Masných krámů, tím se částečně rozdělil druh hostů. Vyložení pivaři šli do „Masnejch“. Na červené víno, swing, foxtrot, rokenrol, twist, blues a saxofony se šlo do Splitu. Jak pravil poutač - to vám náladu nepokazí. Na snímku z roku 1986 ale padá omítka a Splitu se, tak jako dříve, kdy se v něm a před ním odehrávaly scény z filmu Drahé tety a já, nedařilo.

Pro provoz taneční vinárny, kluboven a vinných sklepů byl dům Splitu dobrý, jenže architekt nerespektoval podloubí dvou zbořených původních gotických domů. Zachovat podloubí žádný stavební problém nebyl. Bez podloubí by některé ulice Budějc vypadaly úplně tuctově. V řadě domů s arkádami loubí v České je tak najednou u Splitu mezera. Vinu na tom má radnice, která tenkrát prosazovala odstranění podloubí v úseku České od Piaristické k Hroznové. Z jiného úhlu pohledu vypadá Split po opravě v roce 2012 výtvarně a řemeslně dobře.

Eduard Höflinger oznámil otevření vinárny v listu Republikán: „Již 20. prosince 1932 otevírám moderně zařízenou vinárnu a skvělý taneční parket U Höflingerů v České ulici. Specialita - jídlo na rožni. Denně hudba.“ Před rokem 1932 měl menší vinárnu ve Dvořákově ulici. Následoval vinárník Josef Nejedlý: „Dovoluji si oznámiti, že od 15. května 1948 otevírám denní vinárnu Split (dříve Höflinger). Otevřeno po celý den.“ V březnu následujícího roku 1949 mu byla vinárna znárodněna.

Politickým orgánům vadila prvorepubliková noblesa Splitu. Zásluhou Josefa Nejedlého, který mohl ve „svém“ dělat alespoň vedoucího, se Split dlouho na této úrovni držel. Do podniku ale nový majitel SKP (Sdružený komunální podnik) a později další téměř neinvestovali. Ke konci Splitu na radnici řešili časté stížnosti na neukázněné hosty, hlučně vyrážející nad ránem do ulic. Ze Splitu také pochází zvláštní budějcké úsloví: „Ze mě si můžeš dělat srandu, až budeš mít náhradní volno.“ To pronesl důrazně štamgast dožadující se uvolnění svého oblíbeného místa. Nedá se však z toho usoudit, že kdo měl tenkrát náhradní volno, seděl nebo mohl sedět ve Splitu.

Napsal Jan Schinko

 


 

Kam dál?

Delíla, poslední přítelkyně Samsona, svého přítele uspala a ostříhala...

čtvrtek, 9. července 2015, 15:04

Historik Jan Schinko nezahálí ani během letních dní a pro čtenáře Budějcké Drbny pravidelně připravuje příběhy a zajímavosti z...

Dobře naladěný hostinský Josef Žižka přivedl oblíbený hostinec U...

čtvrtek, 2. července 2015, 17:48

Týdenní putování po historických místech Českých Budějovic pokračuje i tento čtvrtek. Jan Schinko si nyní vybral Širokou ulici,...

Kornhaus, Zeughaus, Salzhaus. Solnice měla v historii mnoho podob

čtvrtek, 25. června 2015, 16:47

Ke čtvrtku už neodmyslitelně patří Drbna historička. V dalším díle se historik Jan Schinko věnuje Solnici a Piaristickému...

Na náměstí bývala socha Jana Žižky. V tichosti ale o pár let později...

čtvrtek, 18. června 2015, 16:13

Další čtvrtek znamená další díl Drbny historičky. Jan Schinko se věnuje budějckému náměstí a soše Jana Žižky, která zde měla...

 

Komentáře

Libor Vilímek
Libor Vilímek

V posledních letech provozu už to tam moc noblesní nebylo. Občas se to tam porvalo a vypadalo to tam jako v bordelu (lehké dámy se tam daly sehnat).

pátek, 17. července 2015, 09:59
 
 
 
 

O čem píše Drbna.cz

STATISTIKA: Řidiči ve špatném zdravotním stavu způsobí tisíc nehod ročně

Přes tisíc dopravních nehod ročně je zapříčiněno špatným zdravotním stavem řidičů. Motoristé podle zdravotníků často svůj fyzický i psychický stav podceňují, pětina z nich například řídí i přes únavu. Na dnešní tiskové konferenci na to upozornila Asociace Záchranný kruh. Ta ve spolupráci s bezpečnostními složkami a Besipem spustí osvětovou kampaň.

Drtivá většina zrakově postižených osob jsou senioři, dotykové telefony nenaplňují jejich potřeby

Jan Šimík je jedním ze společníků mladé české firmy BlindShell, která se zabývá vývojem mobilních telefonů pro zrakově postižené. Jak vidí problematiku kompenzačních pomůcek pro slabozraké? A v čem je právě BlindShell jiný?

Škoda chce letos v Česku zvýšit prodej o desetinu na 93 400 aut

Škoda Auto letos plánuje v Česku prodat kolem 93 400 aut, což je o téměř 11 procent více než loni. V minulém roce automobilka v ČR prodala 84 172 osobních vozů. Na setkání s novináři to uvedl vedoucí českého zastoupení Luboš Vlček.