Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Tramvaje s cestujícími jezdily přes Mariánské náměstí do roku 1950

 
čtvrtek, 11. června 2015, 07:46

Na snímku z roku 1941 není zachycena stanice tramvají v Praze na Václaváku nebo Karláku, ale na budějckém Mariánském náměstí. To bylo v době německé okupace, kdy se Mariánské z iniciativy komisaře města Davida přejmenovalo.

Jména náměstí ve městě byla příšerná. Dokládá to oznámení a stěhování knihovny uveřejněné v Jihočeské jednotě: „Dnem 1. ledna 1942 přesídlila Česká veřejná městská knihovna z Kasselova náměstí (tj. z Mariánského) na Náměstí Adolfa Hitlera čp. 372, vedle hotelu Slunce.“ Název Mariánské (ani novější Jirsíkovo) nesnesli ideologové za socialismu, kteří potichu nechali odstranit mariánské sousoší a pojmenovali prostor jako Švermovo náměstí.

Na Mariánském byla tramvajová výhybna. Jedna tramvaj přijela a čekala až přijede druhá z protisměru a pak teprve pokračovala v jízdě. To byl nedostatek způsobený radnicí z roku 1908, kdy v ulicích byla položena jen jedna kolej. Čekací doba na křížení tramvají na Mariánském byla jen čas, než přijede tramvaj z náměstí. Přesto to byla doba na jedno pivo. Vlevo mimo snímek stávala pivnice Metropol, které Jaroslav Lindauer, rodák a znalec Pražské (zemřel nedávno v Norsku) říkal „čekárna“. Seděl v Metropolu a čekal na tramvaj. Stačil dopít, zaplatit a doběhnout tramvaj, která jela na náměstí a pak k nádraží (pracoval ve Velešíně).

Termín „čekárna“ pro Metropol se užíval běžně. Souvisí to i s německou okupací (podobně také restaurace Imperial naproti nádraží), kdy se u piva nebo vína čekalo, na koho přijde řada, což se týkalo při nejmenším na práci v „rajchu“, před 1. světovou válkou na odjezd na frontu. Čekání na tramvaj nebylo tak smutné, zejména, když někdo měl více piv, to se mu vrazilo do nohou a nestačil tramvaj doběhnout.

Tramvaje na Mariánském působily velkoměstsky. Navíc byla až šestistranná  křižovatka na Mariánském přestavěna na rondel. To vlastně byla první kruhová křižovatka či kruháč ve městě. Technicky to nebyl kruh, ale elipsa o šířce 35m a délce 50 m. Tramvaje nejezdily po obvodu kruhu, nýbrž přímo středem elipsy v dílce 50 m, kde byl klid na vystupování a nastupování.

Rekonstrukce Mariánského náměstí začala dne 24. června 1940. Byla to moderna, ale nebylo to tak, že by kruháč byla zásluha Němců, i když za jejich okupace se rekonstrukce realizovala. Napomohli tomu tím, že hned jak okupovali Budějce, nařídili od příštího dne, tj. od 16. března 1939, že se bude jezdit vpravo (to ovšem Budějce připravovaly také už dříve). Vozovka okolo elipsy byla široká 9 - 10 m. Po obou stranách, přesněji u sadů a poblíž biografu Grand, byly stylově přestavěny starší benzinové čerpací stanice.

Tramvaje s cestujícími jezdily přes Mariánské náměstí do 28. února 1950. Pracovní tramvaje o něco déle. Koleje se nedbale odstraňovaly léta. Svědkové uvádí, že ještě v roce 1960 tam část kolejí byla. Dodnes se na Mariánském zachoval jeden tramvajový kandelábr. Je zakryt stromovím, takže ušel pozornosti kverulantům, kteří mají fobii na tramvaje. V roce 1947 se začalo Mariánské osazovat kandelábry vedení trolejbusového. Trolejbusy pak od roku 1948 jezdily po obvodu kruháče a tramvaje pokračovaly středem.

Radnice si po roce 1948 nevěděla s Mariánským rady. Zbytečně zrušila výhodnou kruhovou křižovatku, vyhodila mariánské sousoší a ještě v roce 1962 podlehla krajskému tajemníkovi KSČ a nechala na jeho příkaz zbourat klasicistní noblesní kavárnu Metropol s ochotnickou divadelní scénou a loutkovým divadlem a secesní oblíbený biograf Grand.

Napsal Jan Schinko

 


 

Kam dál?

Divadlo bylo před 44 lety z havarijních důvodů uzavřeno. Zamlžilo se,...

čtvrtek, 4. června 2015, 13:30

Krásný čtvrteční den nabízí rovněž možnost začíst se do něčeho zajímavého. I dnes proto nemůže chybět další díl seriálu Drbna...

Na konci války se dalo budějcké gestapo na útěk. Několik jedinců...

čtvrtek, 4. června 2015, 06:54

Ačkoliv se ke konci války přestěhovalo budějcké gestapo do Hardmuthovy vily na dnešní Lidické třídě, dlouho v ní nevydrželo. 5....

Do Stalinova domu dorazil Gottwald, náhle se sešlo dvacet tisíc lidí

pátek, 29. května 2015, 10:28

Dnes sice není čtvrtek, ale nemůžeme vás ani tento týden ochudit o další díl Drbny historičky. Jan Schinko se zaměřil na Armáďák,...

Sokolská plovárna shořela na konci 30. let minulého století, pachatel...

čtvrtek, 21. května 2015, 19:48

Čtvrtek už tradičně patří putování historií Budějc. Jan Schinko nabízí pohled na Sokolskou plovárnu, která byla v krajském městě...

 

Komentáře

Josef Karhan

Bohužel, ale na Mariánském náměstí, před zbouráním, nebylo již kino Grand, ale kino LÍPA. Nastoupil jsem na internát v září 1960 a chodili jsme do kina Lípa asi rok.Opravte si údaje.

pátek, 12. června 2015, 11:10
 
 
 
 

O čem píše Drbna.cz

STATISTIKA: Řidiči ve špatném zdravotním stavu způsobí tisíc nehod ročně

Přes tisíc dopravních nehod ročně je zapříčiněno špatným zdravotním stavem řidičů. Motoristé podle zdravotníků často svůj fyzický i psychický stav podceňují, pětina z nich například řídí i přes únavu. Na dnešní tiskové konferenci na to upozornila Asociace Záchranný kruh. Ta ve spolupráci s bezpečnostními složkami a Besipem spustí osvětovou kampaň.

Drtivá většina zrakově postižených osob jsou senioři, dotykové telefony nenaplňují jejich potřeby

Jan Šimík je jedním ze společníků mladé české firmy BlindShell, která se zabývá vývojem mobilních telefonů pro zrakově postižené. Jak vidí problematiku kompenzačních pomůcek pro slabozraké? A v čem je právě BlindShell jiný?

Škoda chce letos v Česku zvýšit prodej o desetinu na 93 400 aut

Škoda Auto letos plánuje v Česku prodat kolem 93 400 aut, což je o téměř 11 procent více než loni. V minulém roce automobilka v ČR prodala 84 172 osobních vozů. Na setkání s novináři to uvedl vedoucí českého zastoupení Luboš Vlček.