Počasí dnes19 °C, zítra20 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Tramvaje s cestujícími jezdily přes Mariánské náměstí do roku 1950

Na snímku z roku 1941 není zachycena stanice tramvají v Praze na Václaváku nebo Karláku, ale na budějckém Mariánském náměstí. To bylo v době německé okupace, kdy se Mariánské z iniciativy komisaře města Davida přejmenovalo.

Jména náměstí ve městě byla příšerná. Dokládá to oznámení a stěhování knihovny uveřejněné v Jihočeské jednotě: „Dnem 1. ledna 1942 přesídlila Česká veřejná městská knihovna z Kasselova náměstí (tj. z Mariánského) na Náměstí Adolfa Hitlera čp. 372, vedle hotelu Slunce.“ Název Mariánské (ani novější Jirsíkovo) nesnesli ideologové za socialismu, kteří potichu nechali odstranit mariánské sousoší a pojmenovali prostor jako Švermovo náměstí.

Na Mariánském byla tramvajová výhybna. Jedna tramvaj přijela a čekala až přijede druhá z protisměru a pak teprve pokračovala v jízdě. To byl nedostatek způsobený radnicí z roku 1908, kdy v ulicích byla položena jen jedna kolej. Čekací doba na křížení tramvají na Mariánském byla jen čas, než přijede tramvaj z náměstí. Přesto to byla doba na jedno pivo. Vlevo mimo snímek stávala pivnice Metropol, které Jaroslav Lindauer, rodák a znalec Pražské (zemřel nedávno v Norsku) říkal „čekárna“. Seděl v Metropolu a čekal na tramvaj. Stačil dopít, zaplatit a doběhnout tramvaj, která jela na náměstí a pak k nádraží (pracoval ve Velešíně).

Termín „čekárna“ pro Metropol se užíval běžně. Souvisí to i s německou okupací (podobně také restaurace Imperial naproti nádraží), kdy se u piva nebo vína čekalo, na koho přijde řada, což se týkalo při nejmenším na práci v „rajchu“, před 1. světovou válkou na odjezd na frontu. Čekání na tramvaj nebylo tak smutné, zejména, když někdo měl více piv, to se mu vrazilo do nohou a nestačil tramvaj doběhnout.

Tramvaje na Mariánském působily velkoměstsky. Navíc byla až šestistranná  křižovatka na Mariánském přestavěna na rondel. To vlastně byla první kruhová křižovatka či kruháč ve městě. Technicky to nebyl kruh, ale elipsa o šířce 35m a délce 50 m. Tramvaje nejezdily po obvodu kruhu, nýbrž přímo středem elipsy v dílce 50 m, kde byl klid na vystupování a nastupování.

Rekonstrukce Mariánského náměstí začala dne 24. června 1940. Byla to moderna, ale nebylo to tak, že by kruháč byla zásluha Němců, i když za jejich okupace se rekonstrukce realizovala. Napomohli tomu tím, že hned jak okupovali Budějce, nařídili od příštího dne, tj. od 16. března 1939, že se bude jezdit vpravo (to ovšem Budějce připravovaly také už dříve). Vozovka okolo elipsy byla široká 9 - 10 m. Po obou stranách, přesněji u sadů a poblíž biografu Grand, byly stylově přestavěny starší benzinové čerpací stanice.

Tramvaje s cestujícími jezdily přes Mariánské náměstí do 28. února 1950. Pracovní tramvaje o něco déle. Koleje se nedbale odstraňovaly léta. Svědkové uvádí, že ještě v roce 1960 tam část kolejí byla. Dodnes se na Mariánském zachoval jeden tramvajový kandelábr. Je zakryt stromovím, takže ušel pozornosti kverulantům, kteří mají fobii na tramvaje. V roce 1947 se začalo Mariánské osazovat kandelábry vedení trolejbusového. Trolejbusy pak od roku 1948 jezdily po obvodu kruháče a tramvaje pokračovaly středem.

Radnice si po roce 1948 nevěděla s Mariánským rady. Zbytečně zrušila výhodnou kruhovou křižovatku, vyhodila mariánské sousoší a ještě v roce 1962 podlehla krajskému tajemníkovi KSČ a nechala na jeho příkaz zbourat klasicistní noblesní kavárnu Metropol s ochotnickou divadelní scénou a loutkovým divadlem a secesní oblíbený biograf Grand.

Napsal Jan Schinko

Štítky tramvaje, mariánské náměstí, metropol, vojenská okupace, pivo, Praha, Václavské náměstí, Mariánské náměstí (Praha), Adolf Hitler, Slunce, České Budějovice, první světová válka, KSČ

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Josef Karhan

Bohužel, ale na Mariánském náměstí, před zbouráním, nebylo již kino Grand, ale kino LÍPA. Nastoupil jsem na internát v září 1960 a chodili jsme do kina Lípa asi rok.Opravte si údaje.

Pátek, 12. června 2015, 11:10Odpovědět

Tramvaje s cestujícími jezdily přes Mariánské náměstí do roku 1950  |  Historička  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.