Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Divadlo bylo před 44 lety z havarijních důvodů uzavřeno. Zamlžilo se, co bylo příčinou

 
čtvrtek, 4. června 2015, 13:30

Krásný čtvrteční den nabízí rovněž možnost začíst se do něčeho zajímavého. I dnes proto nemůže chybět další díl seriálu Drbna historička, ve kterém vás Jan Schinko provází po Budějcích. Nyní se věnuje Divadelní ulici, která je momentálně ulicí Dr. Stejskala.

Průhled do Divadelní ulice přes Zlatý most před rokem 1908 zachycen na pohlednici, jejímž nosným motivem se zdá být hovězí, pravděpodobně volský, potah, který již most přejel a ubírá se na Linecké předměstí. Z mostu nevede dlážděná vozovka v ose mostu, jak by se čekalo, ale zatáčí podle někdejšího zatočeného obranného barbakánu. Za mostem vpravo stojí městské divadlo, vlevo Wendlerův hostinec. Zlatý most má nízké oblouky. Byl nezpůsobilý pro tramvaje, proto byl rozebrán a před 1. světovou válkou postaven bytelný nový (současný).

Hovězí potahy byly za c. k. běžným dopravním prostředkem. Mlékaři používali k potahu i psy. Automobilů jezdilo ve městě jen několik (až v roce 1919 bylo ve městě 31 automobilů a 16 motocyklů, v roce 1929 osobních automobilů 186, nákladních 45, motocyklů 93). Podle sčítání domácího zvířectva v roce 1911 se nacházelo ve městě 466 kusů hovězího dobytka a 32 býků, 225 kobyl, 84 koňů a 207 valachů, 529 vepřů a 7 kanců (poměrně málo kanců), 338 koz a 38 ovcí. Například také 238 úlů. Kolik bylo ve městě volů list Budivoj neuvedl.

Vůl jako tažná síla se zkoušel v době, kdy se zaváděla koněspřežní železnice. Byla ustanovena komise, která voly na železnici prověřovala. V konečné zprávě komise opatrně konstatovala, že volové jsou silní, hodně utáhnou, více než koně, ale jsou málo učenliví a nechtějí klusat jako koně, a už vůbec ne běžet tryskem. Hovězí potahy ustupovaly, ale ještě v roce 1928 zaznamenala dopravní hlídka na křižovatce Rudolfovské a Na Sadech za měsíc květen v době od 7 do 19 hodin 250 potahů hovězích (ale koňských potahů 19 146 a jen o něco více motorových vozidel, přesněji 19 555).


Současný pohled na ulici Dr. Stejskala a Zlatý Most. Foto: Jan Homolka

Městské divadlo bylo postaveno v roce 1819 v empírovém pojetí podle projektu Martina Schmidtschlägera. Impozantní budova to není. Tehdy však byl empír moderna. Baroko bylo „staré“ a novogotika a novorenesance (Národní divadlo) přišly později. Divadlo nebylo postaveno celé, v suterénu byly v té době ještě sklady Velkého pivovaru, který stál naproti (dnes v těch místech Savoy). Pivovar vařil pivo asi do roku 1856. Traduje se, že léta byly skladovány pod divadlem sudy piva a že herci po představení občas sud narazili (a zřejmě poté vypili).

V roce 1971 bylo divadlo uzavřeno z havarijních důvodů. Proč a jak k tomu došlo, že stavební stav divadla byl havarijní, se zamlžilo. V letech 1986 až 1990 se uskutečnila rekonstrukce divadla. Ve hmotě divadla zůstala zakomponována středověká hradební bašta Bílá. Sice vertikálně neprochází celým divadlem, ale ve dvou patrech je. Rovná chodba vede najednou do půlkruhu. V Bílé věži měli hudebníci nástroje a ladírnu (Klášterní věž se za socialismu nazvala také Bílá, ale to proto, že se ideologům nelíbil název Klášterní a na jiný nepřišli, zrovna totiž byla nabílená).

Vlevo stojí patrový klasicistní dům s valbovou střechou známý hostincem a zahradní restaurací U Wendlerů. Byl to hostinec německý, i když Češi tam také chodili do zahrady na pivo. Do domu ani ne, tam sídlily německé spolky. Dům byl zbořen před 1. světovou válkou. Přibližně mezi Wendlerů hostincem a divadlem stála do roku 1844 vysoká Linecké brána. Kvůli divadlu byla v roce 1819 trochu ubourána, ale pak ji radnice hrubě nechala zbořit.

Zlatý most byl do roku 1954 jediným vstupem do města od jihu. Platilo se tam mýto, poplatky, akcíz a podobně, jezdil tudy tranzit Linec - Praha, což všechno přinášelo městu zisk, tudíž Zlatý most. Až v letech 1953 a 1954 byl postaven přes Malši nový most, který odklonil dopravu na Senovážné.

Napsal Jan Schinko

 


 

Kam dál?

Mattoni 1/2Maraton České Budějovice se blíží, dopravní opatření...

čtvrtek, 4. června 2015, 11:11

První červnový víkend opanují České Budějovice běžci. Ulicemi jihočeské metropole se rozběhne již čtvrtý ročník Mattoni...

Za město bude v teplárně hlasovat primátor Jiří Svoboda

čtvrtek, 4. června 2015, 10:27

Na valné hromadě Teplárny České Budějovice bude 15. června hlasovat za majoritního vlastníka primátor Jiří Svoboda. Novinářům to...

Na konci války se dalo budějcké gestapo na útěk. Několik jedinců...

čtvrtek, 4. června 2015, 06:54

Ačkoliv se ke konci války přestěhovalo budějcké gestapo do Hardmuthovy vily na dnešní Lidické třídě, dlouho v ní nevydrželo. 5....

Budějcký dopravní podnik by měl vést Slavoj Dolejš

středa, 3. června 2015, 18:25

Českobudějovičtí radní dnes doporučili představenstvu Dopravního podniku města České Budějovice jmenovat ředitelem Slavoje...

 

Komentáře

Badaxe Kocour

"Zlatý most byl do roku 1954 jediným vstupem do města od jihu" tak o tom bych si dovolil s úspěchem pochybovat, vzhledem k tomu, že jen asi 150m od něj existoval most v Biskupské ulici (dnes se jmenuje myslím "Železný most") stál minimálně od roku 1910 dle fotek zde: http://www.fotohistorie.cz/Jihocesky/Ceske_Budejovice/Ceske_Budejovice/Ceske_Budejovice_-_Biskup/Default.aspx

pátek, 5. června 2015, 07:37
 
 
 

Napište nám

Nejčtenější

  • Lidé se pohoršují nad fotografií pořízenou u...

  • (NE)OBYČEJNÍ: Díky Beátce máme spokojenější...

  • U Vodňan se srazila dodávka s autem. Čtyři...

  • Muž posprejoval nadchod. Tvrdil, že má...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Jak to bylo? Sovětské politbyro schválilo invazi do ČSSR usnesením z 17. srpna

Tři dny před invazí Varšavské smlouvy udělalo nejvyšší sovětské vedení definitivní tečku za reformním procesem pražských komunistů, když na schůzi politického byra komunistické strany schválilo usnesení o "pomoci a podpoře komunistické straně a lidu Československa ozbrojenými silami". Podle textu usnesení členové politbyra schválili intervenci jednomyslně.

„Už pošel?“ ptali se ruští vojáci nad postřeleným Čechem v srpnu 1968 v okupované Praze

Okupace Československa, jejíž 50. výročí si v těchto dnech připomínáme, představuje klíčovou českou zkušenost. Se společenskými následky normalizačního marasmu se potýkáme dodnes. V rámci Příběhů 20. století přinášíme vzpomínky dalších dvou přímých svědků tehdejších událostí. Třeba slavný herec Pavel Landovský v osudný večer seděl v hospodě s Karlem Gottem. Následující léta se ale jejich životy odvíjely úplně jiným směrem.

Dobrá zpráva. Dálnice D1 u Prahy bude na konci prázdnin průjezdná bez omezení

Tahle zpráva řidiče určitě potěší. Rekonstrukce dálnice D1 u Prahy jde do finále. Za dva týdny bude hotová oprava asfaltového krytu vozovky v obou směrech mezi 12. – 16. kilometrem nejvytíženější české dálnice. V září a říjnu budou také postupně dokončeny tři úseky modernizované D1, celkem tak bude v provozu bezmála 90 kilometrů nové dálnice.