Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA HISTORIČKA: Zmizely historické trolejbusy, třeba hřbitovní nebo včelín

 
čtvrtek, 22. listopadu 2018, 20:50

Trolejbusová doprava má v Budějcích dlouhou historii, sahající až do první poloviny minulého století. Spousta starých vozidel však nenávratně zmizela, dnes už je tedy známe pouze z fotek.

Na snímku stojí trolejbus Vetra ČKD na konečné ve Čtyřech Dvorech před hotelem Union na Husově třídě. Radnice a JČE rozhodly, že trolejbusové tratě budou označeny písmeny. Do Čtyřech Dvorů byla stanovena trať A. Právě na trati A byla slavnostně zahájena trolejbusová doprava dne 28. října 1948. Za Dlouhým mostem vítala první trolejbus delegace obce Čtyři Dvory. Do Rudolfova vedla od hlavní pošty Rudolfovskou trať B. Tratě A a B se před rokem 1952 spojily v linku č.1. Podobně tratě D a E se sjednotily v linku č. 3 Suché Vrbné - Rožnov.

Do roku asi 1960 jezdily trolejbusy linky č. 3 a vůbec celá doprava směr Rožnov kolem hereckých domů. Na Zlatý most u divadla vedla pravoúhlá zatáčka a opačně ze Zlatého mostu. Navíc do roku 1952 byla na břehu Malše u divadla benzinová pumpa (vyhořela). V roce 1954 se postavil přes Malši nový most z Wilsonova náměstí rovnou na Senovážné a celý často kolabující dopravní uzel u divadla se tam přemístil. Zastávka Wilsonovo náměstí byla v roce 1955 přejmenována na U KNV.

V letech 1948 až 1951 jezdily ve městě trolejbusy Vetra. V roce 1951 dovezl dopravní podnik 6 ks trolejbusů Škoda 7 Tr 2. série a v letech 1952 až 1954 16 ks trolejbusů Škoda 7 Tr 4. série.

Trolejbusů Vetra jsme měli celkem 12. O všech se vedla přesné evidence. Vetra 10 se v roce 1951 převedla do Děčína, kde jezdila do roku 1957.  Vetra 3 u nás jezdila také do roku 1957. Vetry 1 a 11 jezdily do roku 1960, Vetry 6 a 7 jezdili do 1961 a  Vetry 6 a 9 do roku 1963. Vetra 4 do 1964 a nejdéle Vetra 12 až do roku 1965. Není přesně zjištěno, která Vetra, když byla vyřazena, sloužila ještě na fotbalovém hřišti v Boršově. Vetry nechal dopravní podnik zmizet, stejně tak škodovácké trolejbusy a Tatry a když po roce 1990 při kulatých výročí městské hromadné dopravy chtěl představit veřejnosti historický trolejbus a nechat si v něm Budějčáky zajezdit, musel si ho koupit od soukromého sběratele v Plzni. 

Do případného muzea dopravy a motorů (v jiných městech hojně navštěvovaných), o kterém se čas od času mluví, tak nemáme co dát. A bylo by co dát – formani, lodě, vory, solní monopol, koněspřežka (největší na evropské pevnině), železnice, tramvaje, první trolejbusy 1909, autodoprava, poštovní doprava, druhé trolejbusy 1948, letiště, ČSAD, skútr čezeta a motocykly, vodní kluzáky a dnes už i třetí trolejbusy.

Po roce 1990, když vzrostl zájem o naše historické trolejbusy, bylo už o minutu pozdě. Nenašel se již trolejbus, se kterým v Branné jezdili brigádníci na brambory. Trolejbus jako včelín u Malých Chrášťan, několik dalších trolejbusových (také autobusových) včelínů, v Boršově také je pryč a zmizela i pražská tramvaj u Dasného. Někde možná ještě slouží, ale neví se o nich. Náš první trolejbus zv. hřbitovní, protože jezdil po Pražské ke hřbitovu, musel v roce 1914 do války. Je svědecky podloženo, že Budějčák mašíroval někde v Haliči a uviděl v příkopě jakýsi vehikl. Šel se podívat a poznal náš hřbitovní trolejbus.

Jistě už se nebude jezdit Vetrou, jen se tímto připomíná, stejně jako se nepostaví gotický klášter, renesanční Černá věž nebo barokní Samson. Současnost má totiž kořeny v minulosti.

Napsal(a) Jan Schinko
 


 

Kam dál?

DRBNA HISTORIČKA: Trolejbusová linka do Rožnova měla původně označení...

pátek, 16. listopadu 2018, 09:16

V dnešním díle Drbny historičky se historik Jan Schinko podíval na dopravu v Rožnově. Respektive na trolejbusy VETRA – ČKD....

DRBNA HISTORIČKA: Českobudějovická Beseda šířila vlastenectví,...

čtvrtek, 4. října 2018, 19:32

Ke každému čtvrtku už neodmyslitelně patří Drbna historička. A jinak tomu není ani dnes. Historik Jan Schinko se v dalším...

DRBNA HISTORIČKA: Socha Jana Žižky z Trocnova měla stát na náměstí...

čtvrtek, 20. září 2018, 20:22

V dnešním dílu Drbny historičky se podíváme na náměstí Jiřího z Poděbrad a přilehlé ulice. Že nevíte, kde to je? Fotografie vám...

DRBNA HISTORIČKA: Dříve se pro Plachého uličku používal též název...

čtvrtek, 13. září 2018, 17:35

Čtvrtek a Drbna historičky už k sobě neodmyslitelně patří. A jinak tomu není ani dnes. Historik Jan Schinko se v dalším...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

ROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbalu

Je jedním z iniciátorů nedělního protestu v nižší fotbalové soutěži, kdy hráči Opočna a Přepych v I.B třídě na Královehradecku reagovali na neuspokojivou situaci v českém fotbale. Protest vzbudil velké pozdvižení napříč celou republikou. Jenže pochvalná slova a poplácávaní po zádech nestačí. Český fotbal se potápí ke dnu rychleji než Titanic a podle slov trenéra Opočna Tomáše Rejzka je na čase přestat tlachat a začít konat. Cíl? Sesunout z trůnu místo předsedu fotbalového svazu Romana Berbra

Do některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než deset

Velikosti škol v Česku jsou velmi rozdílné. Zatímco do těch největších může chodit i víc než tisíc dětí, nejmenší navštěvuje jen několik jednotlivců. Nejvíce žáků, a to 1918, bylo loni ve střední škole v Charbulově ulici v Brně. Naopak jen jediné dítě chodilo do církevní mateřské školy pro mentálně postižené v Praze 4. Větší školy někdy vznikly sloučením původních menších škol a nabízí výuku v několika budovách. Vyplývá to z údajů ministerstva školství.

Skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK Fischer

Německá skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje od skupiny KKCG českého miliardáře Karla Komárka Cestovní kancelář Fischer, napsal dnes server iDNES.cz. Výši transakce neuvedl. Zástupci firem se k obchodu odmítli podle serveru vyjádřit. Spojení špiček českého trhu se zájezdy musí ještě schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).