Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA HISTORIČKA: Elektrárna spalovala ořech a do Mlýnské stoky z ní občas tekla sejrovka

 
čtvrtek, 17. května 2018, 19:15

Z objektů postavených kolem roku 1908 na pohlednici z období c. k. stojí vlevo již jen původní administrativní budova městské elektrárny na rohu Novohradské silnice a dnešní ulice Mánesovy, tehdy ještě neprůjezdné. Uprostřed je elektrárna s komínem. Vpravo vozovna tramvají. Parní elektrárna tehdy nijak město nezatěžovala, měla malý úlet popílku, poněvadž spalovala tříděný kvalitní ořech mostecký.

Pro provoz a chlazení používala vodu z Mlýnské stoky, která tenkrát tekla okolo, a dokonce protékala těsně kolem Novohradské u cvočkárny. Vodu ohřívala. U výtoku do Mlýnské stoky bývalo oblíbené koupaliště mládeže. Jen při najíždění turbiny vytékal někdy do Mlýnské stoky olej, čemuž koupající se kluci říkali - teče „sejrovka“.

V prostoru elektrárny bývala zahrada s rybníčkem se sochou vodníka a také kuželník, kde se scházeli zaměstnanci elektrárny (JČE) bez rozdílu postavení včetně ředitele Ing. Pavla Hřebačky snad ještě po roce 1945.

Radnice s postavením elektrárny ve srovnání s jinými městy, i menšími, nápadně nebo nenápadně, to, jak se to vezme, nespěchala. Měla městskou plynárnu, která dodávala do města dostatek svítiplynu. Na konci 19. století se město značně rozrostlo, mimo jiné od Nemanic do Rožnova a plynárna na všechno nestačila. V jiných městech řešili vzdálenosti pouliční elektrickou dopravou. V roce 1888 uvažovala radnice o tramvajích koňských. Až dne 12. října 1901 na schůzi obecního zastupitelstva se rozhodlo, že bude uzavřena smlouva s Mezinárodní elektrickou společností v příčině zřízení elektrárny pro elektrické osvětlení, elektrické tramwaye a dodání síly pro účely průmyslové. Dne 31. července 1901 byla k tomu zřízena elektrická komise.

Pořád se jednalo a jednalo, až konečně na začátku roku 1908 koupila radnice pozemky od pánů Israela a Jindřicha Kohnových za c.k. tabákovou továrnou a začalo se stavět. Stavěly firmy Josefa Huptvogela a Jakoba Stabernacka. České vlastenecké místní listy kritizovaly německou radnici, že zadala stavbu svým straníkům. Elektrárna zahájila činnost dne 8. února 1909. Tramvaje od nádraží na náměstí jezdily už na konci roku 1908, ale na provizorní dynamo.

Secesní vozovna tramvají s hodinami a oblou střechou vedle elektrárny byla léta po zrušení tramvají v roce 1950 pořád předmětem zájmu zejména kluků, kdy se tramvaje z Mostu zase vrátí. Ve vozovně bývalo osm tramvají a dva vlečné vozy. Dnes by se alespoň jedna souprava hodila spolu s koňkou do muzea dopravnictví.

V sobotu dopoledne dne 6. října 1984 byl kolem areálu elektrárny, tehdy již více teplárny, uzavřen prostor a pyrotechnici založili do původního, ale stále bytelného, komínu nálože. Minutu před 13. hodinou se ozvala píšťalka a v amplionech zvukových signál, přičemž se začalo počítat. Poté nastal výbuch. Podle svědků komín překvapivě chvíli stál jakoby nic. Potom se naklonil a padnul přesně tam, jak demoliční firma ze Svitav vypočítala. Účastníci stržení teplárenského komínu vida jak tam „jejich“ komín bezmocně leží, byli však dle pamětníků většinou rozpačití.

Jihočeské elektrárny, a. s., byly založeny na valné hromadě dne 21. prosince 1920. Ředitelství JČE napřed sídlilo v Praze na Malé Straně, Tomášská 10, potom kolem roku 1925 doma na Novohradské, a nakonec od roku 1928 ve svém elektrárenském paláci na Lannovce, kam se též přestěhovaly i regionální elektrárenské svazy.

Napsal(a) Jan Schinko
 


 

Kam dál?

DRBNA HISTORIČKA: Majitelé volně pobíhajících psů v sadech budou...

čtvrtek, 10. května 2018, 19:30

Třída Na Sadech (dříve také Sadová a Tyršova) je v úseku od Lannovky přes Mariánské náměstí do Husovky poněkud klikatá. Byla...

DRBNA HISTORIČKA: O Velký pivovar se bojovalo do posledního dne....

čtvrtek, 3. května 2018, 14:58

Divadelní ulice (od roku 1945 Stejskalova) po roce 1908 vypadala dobře. Stál tam Velký pivovar, divadlo, obchodní dům Glogau,...

MĚSTO PŘED STO: Pivovarnictví má v Budějcích dlouholetou tradici

pondělí, 30. dubna 2018, 19:20

Pivo a právovárečníci mají ve městě svou historii možná hned od roku 1265, kdy se město založilo. Přistěhovali se měšťané z Bavor...

DRBNA HISTORIČKA: Lobkovické náměstí v Budějcích se spojilo s...

čtvrtek, 26. dubna 2018, 20:00

Na pohlednici pořízené po roce 1900 je hlavním motivem mariánské sousoší stojící na Mariánském náměstí, ale větší část než...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Plaga je proti plánovanému zavedení povinné maturity z matematiky

Ministr školství Robert Plaga (ANO) chce zrušit plánované zavedení povinné maturity z matematiky. Rozhodl se tak na základě analýzy výsledků maturantů ve vybraných úlohách z minulých let. Podle ministra je třeba nejdřív zlepšit výuku matematiky tak, aby jí žáci skutečně rozuměli, a až potom případně zavést povinnou maturitu. Novinářům to sdělilo tiskové oddělení ministerstva školství v reakci na informace Deníku. Zákon v současnosti počítá se zavedením povinné maturity z matematiky nejpozději od jara 2022.

Letiště Praha z tendru na skenery vyloučilo Huawei a ZTE

Letiště Václava Havla vyloučilo z výběrového řízení na sedm celotělových skenerů čínské firmy Huawei a ZTE. K tomuto kroku přistoupilo na základě loňského varování Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). Ani jedna z čínských korporací se do tendru nemohla ani přihlásit. Jiné společnosti v tendru jejich produkty nevyužívají. Skenery za 30 milionů korun mají přispět k vyšší bezpečnosti cestujících. Uvedl to Deník N.

Vedení ČSSD odmítlo odchod z vlády Andreje Babiše

Předsednictvo ČSSD dnes nepodpořilo odchod strany z vlády. Pro opuštění kabinetu hlasovalo 11 ze 42 přítomných představitelů vedení sociální demokracie. Po jednání předsednictva to novinářům řekl předseda sociální demokracie Jan Hamáček. Pro odchod z koaliční vlády s hnutím ANO podle něj nehlasoval nikdo z užšího stranického vedení.