Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA HISTORIČKA: Elektrárna spalovala ořech a do Mlýnské stoky z ní občas tekla sejrovka

 
čtvrtek, 17. května 2018, 19:15

Z objektů postavených kolem roku 1908 na pohlednici z období c. k. stojí vlevo již jen původní administrativní budova městské elektrárny na rohu Novohradské silnice a dnešní ulice Mánesovy, tehdy ještě neprůjezdné. Uprostřed je elektrárna s komínem. Vpravo vozovna tramvají. Parní elektrárna tehdy nijak město nezatěžovala, měla malý úlet popílku, poněvadž spalovala tříděný kvalitní ořech mostecký.

Pro provoz a chlazení používala vodu z Mlýnské stoky, která tenkrát tekla okolo, a dokonce protékala těsně kolem Novohradské u cvočkárny. Vodu ohřívala. U výtoku do Mlýnské stoky bývalo oblíbené koupaliště mládeže. Jen při najíždění turbiny vytékal někdy do Mlýnské stoky olej, čemuž koupající se kluci říkali - teče „sejrovka“.

V prostoru elektrárny bývala zahrada s rybníčkem se sochou vodníka a také kuželník, kde se scházeli zaměstnanci elektrárny (JČE) bez rozdílu postavení včetně ředitele Ing. Pavla Hřebačky snad ještě po roce 1945.

Radnice s postavením elektrárny ve srovnání s jinými městy, i menšími, nápadně nebo nenápadně, to, jak se to vezme, nespěchala. Měla městskou plynárnu, která dodávala do města dostatek svítiplynu. Na konci 19. století se město značně rozrostlo, mimo jiné od Nemanic do Rožnova a plynárna na všechno nestačila. V jiných městech řešili vzdálenosti pouliční elektrickou dopravou. V roce 1888 uvažovala radnice o tramvajích koňských. Až dne 12. října 1901 na schůzi obecního zastupitelstva se rozhodlo, že bude uzavřena smlouva s Mezinárodní elektrickou společností v příčině zřízení elektrárny pro elektrické osvětlení, elektrické tramwaye a dodání síly pro účely průmyslové. Dne 31. července 1901 byla k tomu zřízena elektrická komise.

Pořád se jednalo a jednalo, až konečně na začátku roku 1908 koupila radnice pozemky od pánů Israela a Jindřicha Kohnových za c.k. tabákovou továrnou a začalo se stavět. Stavěly firmy Josefa Huptvogela a Jakoba Stabernacka. České vlastenecké místní listy kritizovaly německou radnici, že zadala stavbu svým straníkům. Elektrárna zahájila činnost dne 8. února 1909. Tramvaje od nádraží na náměstí jezdily už na konci roku 1908, ale na provizorní dynamo.

Secesní vozovna tramvají s hodinami a oblou střechou vedle elektrárny byla léta po zrušení tramvají v roce 1950 pořád předmětem zájmu zejména kluků, kdy se tramvaje z Mostu zase vrátí. Ve vozovně bývalo osm tramvají a dva vlečné vozy. Dnes by se alespoň jedna souprava hodila spolu s koňkou do muzea dopravnictví.

V sobotu dopoledne dne 6. října 1984 byl kolem areálu elektrárny, tehdy již více teplárny, uzavřen prostor a pyrotechnici založili do původního, ale stále bytelného, komínu nálože. Minutu před 13. hodinou se ozvala píšťalka a v amplionech zvukových signál, přičemž se začalo počítat. Poté nastal výbuch. Podle svědků komín překvapivě chvíli stál jakoby nic. Potom se naklonil a padnul přesně tam, jak demoliční firma ze Svitav vypočítala. Účastníci stržení teplárenského komínu vida jak tam „jejich“ komín bezmocně leží, byli však dle pamětníků většinou rozpačití.

Jihočeské elektrárny, a. s., byly založeny na valné hromadě dne 21. prosince 1920. Ředitelství JČE napřed sídlilo v Praze na Malé Straně, Tomášská 10, potom kolem roku 1925 doma na Novohradské, a nakonec od roku 1928 ve svém elektrárenském paláci na Lannovce, kam se též přestěhovaly i regionální elektrárenské svazy.

Napsal(a) Jan Schinko
 


 

Kam dál?

DRBNA HISTORIČKA: Majitelé volně pobíhajících psů v sadech budou...

čtvrtek, 10. května 2018, 19:30

Třída Na Sadech (dříve také Sadová a Tyršova) je v úseku od Lannovky přes Mariánské náměstí do Husovky poněkud klikatá. Byla...

DRBNA HISTORIČKA: O Velký pivovar se bojovalo do posledního dne....

čtvrtek, 3. května 2018, 14:58

Divadelní ulice (od roku 1945 Stejskalova) po roce 1908 vypadala dobře. Stál tam Velký pivovar, divadlo, obchodní dům Glogau,...

MĚSTO PŘED STO: Pivovarnictví má v Budějcích dlouholetou tradici

pondělí, 30. dubna 2018, 19:20

Pivo a právovárečníci mají ve městě svou historii možná hned od roku 1265, kdy se město založilo. Přistěhovali se měšťané z Bavor...

DRBNA HISTORIČKA: Lobkovické náměstí v Budějcích se spojilo s...

čtvrtek, 26. dubna 2018, 20:00

Na pohlednici pořízené po roce 1900 je hlavním motivem mariánské sousoší stojící na Mariánském náměstí, ale větší část než...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Šéf Boeingu připustil chyby, získat zpět důvěru potrvá

Šéf americké společnosti Boeing dnes připustil, že se firma dopustila chyby při zavádění problematického systému varování v pilotní kabině letounů Boeing 737 MAX. Zároveň předpověděl, že potrvá nějaký čas, než výrobce znovu získá důvěru zákazníků, otřesenou dvěma leteckými katastrofami s 346 oběťmi na životech. Ty vedly k zákazu létání zmíněných strojů po celém světě.

DRBNA NA CESTÁCH: Návrat do devadesátek. Dovolená u Černého moře je alternativou pro nenáročné

Plánujete letní dovolenou a už vás omrzely klasické cílové destinace českých turistů, kterými je Chorvatsko, Itálie nebo třeba Řecko? Pokud nehledáte luxusní letovisko a zároveň vám nevadí vrátit se do let nedávno minulých, vyrazte k Černému moři, kam čeští turisté mířili již za hluboké totality.

ČSSD podle Onderky bude ve vládě s ANO, dokud to půjde

ČSSD zůstane podle svého statutárního místopředsedy Romana Onderky ve vládní koalici s hnutím ANO, dokud to bude možné. Vládu by opustila v případě odsouzení premiéra Andreje Babiše (ANO) trestně stíhaného v souvislosti s údajným dotačním podvodem. Zvažovala by to, kdyby kauzy ministerského předsedy překryly smysl fungování kabinetu, v němž ČSSD prosazuje svůj program. Onderka to dnes uvedl v Partii televize Prima. Poznamenal, že ČSSD nechce odchodem z vlády vyklidit pole SPD Tomia Okamury.