Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA HISTORIČKA: U Ruského cara Alexandra I.​ se hrálo a tančilo

 
čtvrtek, 19. dubna 2018, 19:23

V letech 1823 až 1985 se nacházel v mírné zatáčce staré císařské silnice třeboňsko domažlické na západním okraji Českého Vrbného formanský a později výletní hostinec U Ruského cara Alexandra I. Hostinec byl však o pár let starší a měl název U Červeného orla.

Hostinec byl postaven po roce 1816, kdy byla císařská silnice z města do Vodňan dokončena. Silnice se vyznačuje dlouhými rovnými úseky jako přímka. Stále části této silnice již 200 let slouží, jen jsou vyasfaltované.

Po roce 1985 byla v souvislosti s jadernou elektrárnou Temelín postavena silnice nová a hostinec „U Cara“ v předstihu zbořen. Silnice se mohla „Carovi“ zadem vyhnout, ale politické a územní instituce nesouhlasily. Argument, že budova a dvůr jsou zpustlé, dokonce byla v přízemí zabedněna okna, byl sice reál, ale obyvatelé Českého Vrbného si mysleli své. Klasicistní hostinec měl romantickou zahradu, kde se svého času hrálo a tančilo. To bylo v době, kdy byl hostinským Martin Fencl, a kdy se chodilo na Hlubokou pěšky a jezdilo na kole. Výjimečně celá rodina na motorce se sajdkárou. Za hostincem se rozkládal hospodářský dvůr s bránou.

Na Nový rok 1823 se vracel ruský car Alexandr I. s doprovodem z kongresu ve Veroně. Trochu si zajel, poněvadž se měl v Plzni setkat se sestrou. Přenocoval v Linci a počítal s tím, že druhý den dojede do Plzně. Jenže byl třeskutý mráz, a i když byl z Ruska na mráz zvyklý, rozhodl se přespat na Hluboké. Zastavil se v hostinci U Červeného orla. Pojedl, pil víno a odpočíval. Zřejmě byl spokojen s obsluhou, jídlem i vínem. Dal hostinskému Josefu Semelkovi 34 dukátů.

Nejen ty dukáty, ale vůbec ruský car u nás na jihu a v naší normální hospodě byla velká událost. Přispělo k tomu též to, že naši ruskému carovi rozuměli, tedy domluvili se. Magistrát města dne 7. ledna 1823 rozhodl přejmenovat hostinec na U Ruského cara Alexandra I. České místní listy při kulatých výročích návštěvu cara připomínaly. Zejména ve 2. polovině 19. století za Národního obrození. Přispívalo k tomu i to, že car Alexander I. porazil Napoleona a měl jako Slovan v Evropě významné slovo. V roce 1819 se zúčastnil kongresu v Karlových Varech.  Název „Hostinec U ruského cara Alexandra“ odstranily podrážděné c. k. úřady v roce 1914. Po roce 1918 byl název zase obnoven, potom ještě dvakrát zase odstraněn a opět instalován. To podle toho, kdo zrovna seděl na radnici.

Dne 17. listopadu 1915 byl hostinec „U Cara“ prodán v nucené dražbě u c. k. okresního soudu. Předchozím majitelem byl Jaroslav Beneš. Ve 2. polovině 18. století byl majitelem objektu Jan Petr Daublebský, provoz hostince pronajímal. Hostinec v dražbě koupil rolník z Českého Vrbného Martin Fencl za 30 100 K. Bydlel původně na návsi v domě č. 8 a areál „Cara“ zprvu pronajímal. Také byl prvním českým starostou obce v převážně německé vesnici.

V roce 1962 byl hostinec zapsán v prvotním soupisu státních nemovitých památek. Prvotní soupis potom schvalovala rada Okresního národní výboru a stručně řečeno „Cara“ ze soupisu vyškrtla. Na pohlednici sídlí v domě také matiční škola Matice školské, z čehož se dá odvodit, že snímek byl pořízen před rokem 1914. Novou silnicí na Temelín, to již kolem nového „Cara“, jezdilo z města v době stavby denně až 45 autobusů tam a 45 zpět.

Napsal(a) Jan Schinko
 


 

Kam dál?

DRBNA HISTORIČKA: Šetřilo se, tak kuřáci sbírali vajgly na ulici. K...

čtvrtek, 12. dubna 2018, 13:59

Na pohlednici z let před rokem 1911 je zachycena Kanovnická ulice směrem od náměstí přes Kněžskou na sady. Vpravo je na...

DRBNA HISTORIČKA: Staré nádraží zničilo bombardování v roce 1945

čtvrtek, 5. dubna 2018, 19:20

Na pohlednici je zachycena Nákladní třída (dnes Nádražní) od Nádražní (dnes Průmyslové) směrem k Lannovce. Pojmenování ulic je na...

DRBNA HISTORIČKA: Dlouhý most měl několik variant

čtvrtek, 29. března 2018, 19:30

Na pohlednici z let po roce 1904 překlenuje Vltavu první železný Dlouhý most. Byl postaven podle projektu Václava Koudelky roku...

MĚSTO PŘED STO: Dámy chodily pro pokrývky hlavy k modistce, pánové ke...

úterý, 27. března 2018, 19:29

Budějcká Drbna přináší třetí díl seriálu, který vznikl ve spolupráci s historikem Janem Schinkem u příležitosti stoletého výročí...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Milion chvilek považuji za parodii na Občanské fórum, říká mluvčí Jiří Ovčáček. Kandidaturu na prezidenta nevylučuje

„Praha je díky prázdninám prázdná. Přijel jsem dřív, než jsem čekal,“ začal prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček po podání ruky před rozhovorem. Na hausbót na Císařské louce v Praze totiž dorazil se slušným předstihem. Z původně plánovaných čtyřiceti minut povídání se setkání protáhlo na téměř dvojnásobek. Kromě uvolněných témat se bývalý novinář a dnes asi nejkontroverznější mluvčí v tuzemsku rozpovídal také o tom, za jakých okolností by byl ochoten kandidovat na prezidenta a proč nemůže přijít na jméno spolku Milion chvilek.

Pamětní bankovky s Karlem Gottem lidé vykoupili během čtyř hodin. Při čekání ve frontách musela zasahovat i policie

V Praze se včera prodávaly pamětní eurobankovky s portrétem zpěváka Karla Gotta. K výročí jeho 80. narozenin vydala společnost Nunofia celkem 5 tisíc bankovek s nominální hodnotou nula euro. Ve frontách na ně čekaly tisíce lidí. Vyprodány byly během zhruba čtyř hodin. Den po vyprodání se cena bankovek v aukcích pohybuje v řádech tisíců korun.

Lidé si zvykají na vratné kelímky. Podnikům ale přibyla práce

Letní večery lákají na budějcký Sokolák spoustu lidí. Například v kavárně Coffe on the go nebo v klubu K2 už ale nedostanete drink do klasického jednorázového kelímku, ale do vratného. I když je na něj záloha padesát korun, lidé si pomalu zvykají. Podle ankety na Budějcké Drbně o zavedení vratných kelímků je patrné, že lidé nápad kvitují, a mají z něho radost i samotní majitelé podniků. Jejich realizace a následná cesta k zákazníkovi, ale není jednoduchá a jsou s ní spojené i trable.