Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA HISTORIČKA: Jak to bylo s tramvajemi dál? Radnice elektrifikaci města obratně brzdila

 
čtvrtek, 25. ledna 2018, 10:26

Vzhledem k četným dotazům, jak to bylo s tramvajemi dál, se může pokračování tramvajového maratónu připomenout. Radnice v roce 1899 zastavila jednání o parní tramvaji a rozhodla, že tramvaje budou jezdit na elektřinu. Sice nebyl k dispozici zdroj elektřiny (městská elektrárna byla uvedena do provozu o 10 let později), ale radnice rozhodla, tedy konala. Předběžné práce na zřízení pouliční elektrické dráhy byly koncesí uděleny továrníku Spirovi z Českého Krumlova na jeden rok.

Továrník Spiro trochu na tom začal pracovat, podle dobových zpráv však na to nestačil a koncese na jeden rok mu vypršela. V roce 1900 bylo radnici povoleno ministerstvem železnic začít na stavbě tratí s normálním rozchodem. Tady je důležité, že ministerstvo železnic počítalo s normálním železničním rozchodem. Radnice totiž o osm let později schválila úzký rozchod 1000 mm, kvůli kterému mimo jiné také tramvaje zanikly. Koncese byla udělena na šest měsíců. Koncese opět vypršela.

Až v červenci 1901 se radnice prvně rozhodla spojit zřízení elektrické tramvaje s elektrickým osvětlením města. Ustanovila se komise s tím, že se začnou tratě stavět na začátku roku 1902.  Pro komisi bylo z rozpočtu 1902 vyčleněno pět tisíc K. Vypadalo to nadějně, ale komise se rozpadla. V lednu 1902 vnikla nová komise. Tentokrát na vyšší úrovni, poněvadž předsedou komise byl starosta Josef Kneissl a náměstkem Josef Taschek, zpravodajové L. Hansen a doktor M. Koch.

Komise razila, že bude zvažovat: zaprvé, zdali by se doporučovalo, aby obec osvětlování a zařízení elektrické dráhy vzala do své režie; zadruhé, zdali by cestou ofertní měla celou záležitost svěřiti soukromému podnikateli; nebo zatřetí, zda by něco z toho měla obec převzíti a něco předat soukromému podnikateli. Měla rozhodnout, ale nerozhodla. List Budivoj to komentoval, že rozhodne „as za uherský měsíc“.

Nerozhodla ani v roce 1903. Asi byly velké potíže, ale jinde ve srovnatelných městech takové nebyly. Mezitím už začala elektrická tramvaj jezdit v roce 1894 v Teplicích, v Bratislavě 1895, v Liberci 1897, v Ústí nad Labem 1899, v Brně a Jablonci 1900, v Mostu 1901 atd. V Jihlavě jako u nás v roce 1909, ale začali tam roku 1905, takže jim zavedení tramvaje trvalo jen čtyři roky.

Na schůzi „elektrické“ komise dne 1. května 1903 řekl Josef Taschek, že zcela určitě v nejbližší době dojde ke konečnému rozhodnutí o tramvajích, pro město tak důležité otázce. Podle stavebního rady Mrkvičky bude elektrická energie sloužit k pohonu elektrické dráhy, jejíž hlavní trať by vedla od nádraží. Lannovkou, Vídeňskou, Krajinskou a Pražskou ke hřbitovu. Hlavní trať by měla odbočky na sadech do Jírovcovky a Divadelní na Lineckou.

List Budivoj se přidal: „Myslíme si, že ještě mnoho vody uteče, než mnohomluvný pan Josef slib svůj uskuteční, vždyť obec naše poctivou a svornou prací našich obecních taťků je tak již zadlužena, že potřebný nervus rerum nákladnému tomuto podniku sotva sežene.“  Dva roky radnice nepokročila. Dne 19. dubna 1905 vydala o elektrickém závodu, jakož i o elektrické tramvaji veřejnou vyhlášku, aby občané podaly případné námitky do 15. května 1905 na purkmistrovský úřad. Podepsán byl měšťanosta Josef Taschek.

Někdo ze zastupitelstva byl proti, vždy se najdou asi kverulanti, ale ti jsou v určitém procentu všude. Zase se poté dva roky s elektřinou skoro nepohnulo. Radnice měla asi jiné priority a elektrifikaci města obratně brzdila.

Napsal(a) Jan Schinko
 


 

Kam dál?

Jihočeský vodárenský svaz chystá letos hned několik investic a oprav...

čtvrtek, 25. ledna 2018, 07:51

Jihočeský vodárenský svaz hodlá letos vložit do investic a oprav svého vodohospodářského majetku až 120 milionů korun. Další akce...

Nový komplex v bývalých Mariánských kasárnách v Budějcích nabídne 160...

čtvrtek, 25. ledna 2018, 06:46

Sto šedesát parkovacích míst vznikne v polovině letošního roku v centru Českých Budějovic. Nabídne je komplex nového nákupního...

Gymnazisté uklízeli rybníky v Novém Vrátě

středa, 24. ledna 2018, 18:53

Dva českobudějovické rybníky, Pekařský a Dolní, byly zbaveny odpadků. Na této záslužné činnosti se podíleli také studenti...

V Temelíně dohlíželi na zavezení použitého paliva inspektoři

středa, 24. ledna 2018, 15:05

Tři kontejnery s použitým jaderným palivem umístili technici Jaderné elektrárny Temelín do zdejšího skladu. Celková kapacita...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Jaké jsou nejčastější omyly při reklamacích?

Reklamace patří k nejčastěji uplatňovaným a také nejdůležitějším spotřebitelským právům. Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění však nejsou jednoduchá a zákazníci v nich často tápou. S jakými omyly se ve spotřebitelské poradně dTestu nejčastěji setkávají?

Sněhový Krakonoš je letos v Jilemnici bez kalhot a kabátu

Jednoho z největších sněhových Krakonošů za poslední léta vytvořil výtvarník Josef Dufek se dvěma pomocníky na náměstí v krkonošské Jilemnici. Na výšku má mezi sedmi a osmi metry. Od svých předchůdců se liší i tím, že je "nahý", jen s botami. „Nemá pumpky ani kabát, řekl Dufek.

Knihy ruských autorů nabízejí Čechům „alternativní pravdu“. Kdo přinutil Hitlera přepadnout Stalina?

V České republice vloni vyšlo přes patnáct tisíc knižních titulů. V záplavě nově vydané literatury se texty ruských autorů zaměřených na specifický výklad moderní historie ztrácejí. Přesto stojí za pozornost. Takto na sebe například v pražských ulicích polepenými tramvajemi upozorňuje kniha Nikolaje Viktoroviče Starikova „Kdo přinutil Hitlera přepadnout Stalina“.