Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA HISTORIČKA: Renesance se do Českých Budějovic dostávala pozvolna

 
čtvrtek, 11. ledna 2018, 14:02

Pozdní gotika ve městě neskončila ze dne na den, ale prolínala se ještě kolem roku 1550 s renesancí. Přibližně první renesanční stavbou byla městská sýpka (solnice) z roku 1531.

Stupňovitý či zubatý štít renesanční solnice se vyskytoval už předtím v pozdní gotice. Stejně tak i cimbuří jaké má Wortnerův dům. Zbytek zubatého štítu má také Kneisslův dům a zadní štít masných krámů. Do lámaní gotiky a renesance ve městě spadá stavba Černé věže. Základová jáma se začala hloubit v roce 1549 a základní kámen byl položen dne 20. června 1550. Gotika doznívala, ještě okna věže mají lomený oblouk, ale od roku 1565, kdy převzal stavbu věže Vincenc Vogarelli, stavitel z Itálie, je Černá věž od posledních dvou pater nahoru jen renesanční.

Italský renesanční ochoz s toskánskými sloupky a hlavně báně zaujaly asi básníka a spisovatele Jana Nerudu z pražské Malé Strany. Přijel do města v roce 1890, prošel se centrem a okolím, odjel do Prahy a napsal o tom fejeton. Trochu s dojmy týkající se města lavíroval od plusu k mínusu, ale celkem to pro nás dopadlo dobře:
„Neznám druhého města v Čechách, které by tak překvapilo jako Budějovice České. Pěkná je starobylá Plzeň, zajímavé jsou pestré Prachatice, zvláštní průmyslový Liberec, ale Budějovice jsou zcela originálními, vzdor smíšenině historické a moderní, nemám pro ně zkrátka jiného jména, než že jsou Florencií mezi venkovskými českými městy. Ne pro půvab okolí, ne pro památky všeho druhu umění, ale pro jistou nepopíratelnou líbeznost svou.“

Byl to Pražák, takže všechna města kromě Prahy považoval za venkovská. (To Pražáci tak považují.) Prošel se také kolem historického jádra města, z čehož shrnul ve fejetonu dojem, že „Vody a zeleň objímají město jako prsten skvostný.“ Tím básnicky vlastně vystihl kouzlo Budějovic. Památky ho nějak příliš nezaujaly, z toho hlediska připomněl starobylou Plzeň. Jednoznačně však přirovnal město k italské Florencii. Lze to vysvětlit tím, že ho zaujala renesanční Černá věž.

Náměstí a okolí zrovna v roce 1890 tak renesančně nevypadalo. Radnice byla a je barokní, Samson také, kostel sv. Mikuláše rovněž (má gotický presbytář), dům U tří kohoutů byl tehdy také barokní (dnes secesní po požáru 1902) a dalších několik domů na náměstí mělo historizující fasádu, dokonce i rokokovou. Secese ještě do města nedorazila a Jan Neruda ji nezažil. Byl to slušný člověk, přehlédl malicherné nedostatky, napsal jako básník, co cítil a od té doby jsme jihočeskou Florencií. 

Na tom se podílí stavitel Vincenc Vogarelli. Černou věž totiž začal stavěl italský stavitel Hons Spatz, avšak roku 1555 ji opustil, poněvadž dostal lukrativnější nabídku stavět novou radnici, deset let poté stavěl věž Lorenz Vlach, což také nebylo ono a situace se změnila, až když roku 1565 převzal stavbu Černé věže Vincenc Vogarelli. Předpokládá se, že změnil původní záměr a postavil věž vyšší a osadil elegantními báněmi. Podle výtvarníků je Černá věž poněkud podsaditá, robustní, ale Vincenc Fogarelli ji ochozem a odstupňovanými báněmi odlehčil.

V tom čase dokončení Černé věže v roce 1577 již renesance zcela ovládla město. Do města od jihu přivandrovali další stavitelé z Itálie. Do Prahy nepokračovali, tady jim to vyhovovalo. Měšťané byli bohatí, radnice také (obchod se solí, stříbrné doly, mincovna, pivo atd.), takže se začaly podle italských stavitelů houfně přestavovat průčelí a často interiér domů. Fasády se znovu nahodily tmavou a světlou omítkou a vytvořila se sgrafita. Nejstarší je u Kneisslů z roku 1557. Tramvaje jsou secesní.

Napsal(a) Jan Schinko
 


 

Kam dál?

Staň se hrdinou! Jihočeská univerzita láká na den otevřených dveří...

čtvrtek, 11. ledna 2018, 11:40

V pátek 13. ledna proběhne den otevřených dveří na všech osmi fakultách Jihočeské univerzity. Ta si pro zájemce o studium...

Mladší žákyně odehrály první turnaj zimní sezony

čtvrtek, 11. ledna 2018, 10:35

O uplynulém víkendu proběhl v hale LTC Tonstav - Service krajský přebor mladších žákyň. Turnaje se zúčastnilo 32 nejlepších dívek...

Kapela The Greens připravuje debutové album

čtvrtek, 11. ledna 2018, 08:05

Budějcká skupina The Greens patří mezi kapely, kterých je v dnešní době bohužel spíše nedostatek. Je to dané hlavně tím, že...

Odstávka v Temelíně má za sebou první třetinu

čtvrtek, 11. ledna 2018, 06:57

Zhruba třetinu má za sebou odstávka prvního bloku v Jaderné elektrárně Temelín. Energetici mají zkontrolováno jaderné palivo,...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Jaké jsou nejčastější omyly při reklamacích?

Reklamace patří k nejčastěji uplatňovaným a také nejdůležitějším spotřebitelským právům. Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění však nejsou jednoduchá a zákazníci v nich často tápou. S jakými omyly se ve spotřebitelské poradně dTestu nejčastěji setkávají?

Sněhový Krakonoš je letos v Jilemnici bez kalhot a kabátu

Jednoho z největších sněhových Krakonošů za poslední léta vytvořil výtvarník Josef Dufek se dvěma pomocníky na náměstí v krkonošské Jilemnici. Na výšku má mezi sedmi a osmi metry. Od svých předchůdců se liší i tím, že je "nahý", jen s botami. „Nemá pumpky ani kabát, řekl Dufek.

Knihy ruských autorů nabízejí Čechům „alternativní pravdu“. Kdo přinutil Hitlera přepadnout Stalina?

V České republice vloni vyšlo přes patnáct tisíc knižních titulů. V záplavě nově vydané literatury se texty ruských autorů zaměřených na specifický výklad moderní historie ztrácejí. Přesto stojí za pozornost. Takto na sebe například v pražských ulicích polepenými tramvajemi upozorňuje kniha Nikolaje Viktoroviče Starikova „Kdo přinutil Hitlera přepadnout Stalina“.