Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

DRBNA HISTORIČKA: Divadelní, Zlatý most a Savoy. Nebo nepatřičně Bajkal?

 
čtvrtek, 23. března 2017, 16:02

Tradiční čtvrteční seriál Drbna historička nechybí ani tentokrát. A historik Jan Schinko se prošel budějckou Divadelní ulicí ze Zlatého mostu směrem k náměstí. A podíval se na Savoy.

Na pohlednici z roku asi 1932 je zachycena Divadelní ulice ze Zlatého mostu směrem k náměstí. Vlevo stojí blok domů postavený Johannem Stepanem (uváděl se také jako Jan Štěpán) s legendární taneční vinárnou a kavárnou Savoy. Před Savoyí je úzká letní předzahrádka, krytá markýzami, poněvadž se bytelně buduje nový pravý břeh Malše, o čemž svědčí dřevěná ohrada podél břehu. Břeh byl dokončen v roce 1933 a osazen novými alejemi. V Divadelní se jezdí vlevo a u divadle je zastávka tramvajové linky na Linecké předměstí.

Radnice souhlasila s vedením městského divadla rozšířit tramvajové spoje od roku 1928 tak, aby v pozdní večer mohly návštěvníci divadla po skončení hned nasednout na tramvaj. Ale nenasedali. Podle Jihočeských listů nastoupili tak nejvýše dva až tři návštěvníci. Po několika letech byla noční tramvaj zrušena. Bedřich Klabačka, původně vrchní číšník v Besedě, si totiž v poledne dne 31. srpna 1929 otevřel v novostavbě vinárnu a kavárnu Savoy a návštěvníci divadla po skončení představení  přebíhali do kavárny diskutovat o tom, kdo jak v divadle hrál a dámy, jaké měly herečky kostýmy. Tramvaje proto odjížděly poloprázdné.

Domovní blok Savoye se stavěl v letech 1927 až 1929, přičemž projekt vznikal jistě nejméně v roce 1926, kdy ještě ve městě vládl pozdní kubismus v podobě rondo a pronikal z Prahy výtvarný styl art deco. Hranatě ostrý funkcionalismus zaměřený na funkční hmoty staveb nebyl zatím v dohledu. Blok Savoye i po 90 letech vyhlíží dobře. Nepřekáží, přímo se tam hodí. Podobá se pražským nábřežím, i když ta jsou okázale secesní. Ve srovnání s Vltavou v Praze (podobná situace - divadlo, kavárna) chybí v Malši jen náplavka, vstupy k vodě a lodičky.

Kavárna Savoy mohla také slavit příští rok 90. výročí, ale byla po roce 2000 nahrazena obchodem se sportovním zbožím. Přitom Savoyka ustála leccos. V roce 1946 se kavárník Bedřich Klabačka octl ve sběrném táboře. Roku 1951 byla Savoy přejmenována na Bajkal. V roce 1952 byl na zásah Městského výboru KSČ odstraněn působivý reklamní neon znázorňující tančící dvojici s odůvodněním, že reklama představuje buržoasní mládež ploužící se po parketu. V přesně nezjištěném čase kolem roku 1960 byl nepatřičný název Bajkal odmontován a zase se rozsvítila SAVOY. 

V traktu do Divadelní ulice sídlily většinou firmy s textilním zbožím a módní salony. Blíže k broukárně kožešník Josef Ciml. Také cukrář Alfréd Fried. Od roku 1950 podnik Textilia, který rozděloval textilní zboží. Poději vedle vchodu do Savoye bufet Racek. Do části přízemí přestěhoval podnik Textil sortiment koberců z náměstí od Haasů a ještě si v patře zařídil technické oddělení. Léta zde byla skleněná tabulka, dokonce už od 1. ledna 1929, dětského lékaře Františka Mynáře. Hned od počátku sídlilo v domech Savoye s velkými okny několik lékařů a advokátů.

Název Zlatý most souvisí s příjmy do obecní pokladny, které most přinášel. Jednak radnice dostávala přímo mýto, mostné, pivní krejcar apod. a nepřímo, kdy po mostě přijíždějící obchodníci (z Rakouska, až z Itálie) museli na náměstí vybalit zboží a nabídnout. A zase po mostě odjížděli obchodníci na jih, když předtím zboží nabídli k prodeji. Zlatý most přestával být „zlatým“ na přelomu 19. a 20. století a jeho zlatonosnost končila po roce 1918, když radnice rozhodla zrušit poslední mýto.

Na výběrčí mýta si formani a sedláci stěžovali. Výběrčí „chytře“ inkasovali ne za povoz, ale za každého koně a když jel sedlák z trhu domů, znovu ho zkasírovali.

Napsal(a) Jan Schinko
 


 

Kam dál?

Když měly České Budějovice velká fotbalová derby

úterý, 21. března 2017, 16:46

Do roku 1996 se fotbalový národ v jihočeské metropoli dělil na dva tábory. Jedni drželi palce SK, dnešnímu Dynamu, druzí zase...

První černou perlou byl Moisé Diakité

pondělí, 20. března 2017, 07:41

Fotbal se hraje pod Černou věží od roku 1898, kdy zlatník Josef Ašenbryl přivezl z Prahy první míč kopací. Za tu dobu se na...

Smrt za lásku k německé dívce

sobota, 18. března 2017, 13:27

Naši čtenáři si jistě vzpomenou na příběh francouzských zajatců v Levínském mlýně. Jeden z nich zde nalezl svou budoucí manželku....

DRBNA HISTORIČKA: Budějcká Černá věž zblízka

čtvrtek, 16. března 2017, 14:21

Se čtvrtkem je zde další díl oblíbeného seriálu Drbna historička. Historik Jan Schinko se tentokrát věnuje Černé věži. Z jejího...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

STATISTIKA: Řidiči ve špatném zdravotním stavu způsobí tisíc nehod ročně

Přes tisíc dopravních nehod ročně je zapříčiněno špatným zdravotním stavem řidičů. Motoristé podle zdravotníků často svůj fyzický i psychický stav podceňují, pětina z nich například řídí i přes únavu. Na dnešní tiskové konferenci na to upozornila Asociace Záchranný kruh. Ta ve spolupráci s bezpečnostními složkami a Besipem spustí osvětovou kampaň.

Drtivá většina zrakově postižených osob jsou senioři, dotykové telefony nenaplňují jejich potřeby

Jan Šimík je jedním ze společníků mladé české firmy BlindShell, která se zabývá vývojem mobilních telefonů pro zrakově postižené. Jak vidí problematiku kompenzačních pomůcek pro slabozraké? A v čem je právě BlindShell jiný?

Škoda chce letos v Česku zvýšit prodej o desetinu na 93 400 aut

Škoda Auto letos plánuje v Česku prodat kolem 93 400 aut, což je o téměř 11 procent více než loni. V minulém roce automobilka v ČR prodala 84 172 osobních vozů. Na setkání s novináři to uvedl vedoucí českého zastoupení Luboš Vlček.