Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Po 34 letech přirostl kafemlejnek Budějčákům k srdci. Jenže lokomotiva chátrala a byla odvezena

 
čtvrtek, 5. ledna 2017, 19:22

Ani v novém roce 2017 nebude chybět pravidelný seriál Drbna historička. Z pera Jana Schinka tentokrát vznikl díl o lokomotivě, která přes 34 let stála u budějckého nádraží.

V letech 1975 až 2009 stála u hlavní nádražní budovy jako památník lokomotiva s číslem 310 076. Byla umístěna v parčíku pod perony v prodloužení Lannovky přes Nádražní třídu. Lokomotiva byla vyroben v roce 1899 v Rakousku a zřejmě hned byla nasazena na místní tratě v okolí Chrudimi. Lokomotivy 310 (slovy železničářů třistadesítky, důvěrně kafemlejnky, nazdárky a podobně) měly povolenou rychlost 40 kilometrů za hodinu, při technických zkouškách však dosahovaly rychlosti 60 kilometrů za hodinu a povedlo se i 65 kilometrů za hodinu. Ale tenkrát stačilo 40 kilometrů za hodinu, tolik se nechvátalo.

Naše mašinka svůj provozní čas projezdila na Chrudimsku. V roce 1957 ji tam zrušili a ke konci toho roku prodali na vlečku do cukrovaru v Šuranech na Slovensku. Roku 1967 se vrátila na Chrudimsko na vlečku v cementárnách Prachovice. Byla dobrá, proto ji novu nasazovali. U nás stála 34 let jako technická památka. Neměla už velký baňatý komín. Může se říci, že za těch 34 let už byla naše.

Dne 4. července 2009 byla vyzdvižena jeřábem, naložena na podvalník, odvezena na nákladní nádraží a 5. července 2009 dopravena do Lužné u Rakovníka. Podle oficiální verze byla odstraněna proto, že chátrala. Další důvod byl, že do ní lezou vandalové a stroj poškozují. Nedá se vyloučit, že vandal u nehlídaného exponátu něco odmontuje „na památku“, což je krádež, ale na chátrání mašinky to zas takový vliv nemělo. Možná stačilo každý rok na jaře vzít štafle, mašinku vydrhnout a znovu natřít.

Lokomotivy řady 310 jsou nejznámější mašinky z ilustrací dětských knížek a v provedení hraček. Časem jezdily krajinou větší, silnější, rychlejší a výpravnější lokomotivy, ale kafemlejnek pohledově těžko překonávaly. Má pro děti přijatelné proporce. V Lužné u Rakovníka je muzeum lokomotiv a současně dílny na opravu a rekonstrukce historických lokomotiv. Naší 310 dali v roce 2012 do pořádku a uvedli do provozuschopného stavu.

Ve městě máme ještě jeden kafemlejnek číslo 310 093. Stará se o něj v lokomotivním depu občanské sdružení Stocker Club. Do města se tato 310, vyrobená v roce 1901 v První Českomoravské, dostala v roce 1982 poté, co byla vyřazena z provozu na Slovensku. Klub ji pečlivě opravil a 14. října 1983 začala zase jezdit, nejprve na trati do Zlaté Koruny. Je stále i přes svůj věk v dobré kondici a jezdí při různých příležitostech i na Šumavě v okolí Volar.

První parní lokomotiva se ve městě objevila dne 18. června 1854. Tehdy společnost koňky učinila pokus projet párou koněspřežku z Třešně (Kerschbaum) do Budějc. Podle dobového tisku lemovaly trať tisíce lidí. Parní lokomotiva to s potížemi projela za čtyři hodiny. Na kolejích bylo málo pražců, koleje se lámaly a ohýbaly. Jízdy se zúčastnili politici, technici a příznivci páry. Podle dobových listů: „Řada oficiálních hostí, kteříž tuto cestu s pravým pohrdáním smrtí podnikli, vrátila se druhý dne zpět do Lince, když se v hotelu U Zlatého slunce tito zmužilí cestovníci při slavné hostině z přestálých nebezpečenství a strachů náležitě zotavili.“

Páru postupně nahradily motoráky a elektrické lokomotivy. Od ledna 1957 do 15. května 1975 jezdila z Vídně přes Prahu do Berlína slavná Vindobona. Trasu dlouhou přibližně 735 kilometrů urazila za 11,5 hodiny. Jezdila sice z Českých Velenic přes Třeboň do Veselí nad Lužnicí, ale když se na tomto úseku vyskytla větší technická oprava, jela přes Budějce. Už se nedá dohledat, kolikrát přes Budějce jela, pamětníci jen připomínají, že to by zážitek. Hlavně na podívání, s jízdenkami už tak ne. Měla elegantní tvary, byla barevná, „strašně“ rychlá a krajinou jela relativně tiše. 

Napsal(a) Jan Schinko
 


 

Kam dál?

Železný most byl léta dřevěný. Jezdila po něm koněspřežka

čtvrtek, 29. prosince 2016, 18:38

Nový rok je už sice za dveřmi a většina z nás ho vítá, ale ještě před jeho příchodem nesmí chybět další díl Drbny historičky....

Husova třída byla dříve Říšskou. Do Říše ale nevedla

čtvrtek, 22. prosince 2016, 18:39

Také dva dny před Štedrým dnem nebude chybět další kousek historie. V rámci seriálu Drbna historička se Jan Schinko podíval na...

Než skončila koňská sanitka, bylo skoro rychlejší vzít nosítka a s...

čtvrtek, 15. prosince 2016, 17:23

Po krátké čtvrteční odmlce už znovu a tradičně čtvrtý pracovní den v týdnu pokračuje seriál Drbna historička. Jan Schinko nyní...

Budějce byly městem motorů. Závodníci ze Střeleckého ostrova byli...

pátek, 9. prosince 2016, 18:03

Tentokrát lehce se zpožděním, ale ani další týden nesmí chybět díl Drbny historičky. Jan Schinko nás zavede na Vltavský ostrov,...

 

Komentáře

Lukáš Dvořák
Lukáš Dvořák

Dobrý den, pane Viktoro, psal mi pan Schinko, za tuto chybku se omlouvá, unikla mu, a zároveň děkuje. Za redakci,
Lukáš Dvořák, šéfredaktor

pátek, 6. ledna 2017, 08:58
 
 
Jan Viktora

V článku došlo k drobné chybce. Lokomotiva opustila své stanoviště u budějckého nádraží už 4. července 2009, nikoliv 4. září 2009.

čtvrtek, 5. ledna 2017, 20:53
 
 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Šéf Boeingu připustil chyby, získat zpět důvěru potrvá

Šéf americké společnosti Boeing dnes připustil, že se firma dopustila chyby při zavádění problematického systému varování v pilotní kabině letounů Boeing 737 MAX. Zároveň předpověděl, že potrvá nějaký čas, než výrobce znovu získá důvěru zákazníků, otřesenou dvěma leteckými katastrofami s 346 oběťmi na životech. Ty vedly k zákazu létání zmíněných strojů po celém světě.

DRBNA NA CESTÁCH: Návrat do devadesátek. Dovolená u Černého moře je alternativou pro nenáročné

Plánujete letní dovolenou a už vás omrzely klasické cílové destinace českých turistů, kterými je Chorvatsko, Itálie nebo třeba Řecko? Pokud nehledáte luxusní letovisko a zároveň vám nevadí vrátit se do let nedávno minulých, vyrazte k Černému moři, kam čeští turisté mířili již za hluboké totality.

ČSSD podle Onderky bude ve vládě s ANO, dokud to půjde

ČSSD zůstane podle svého statutárního místopředsedy Romana Onderky ve vládní koalici s hnutím ANO, dokud to bude možné. Vládu by opustila v případě odsouzení premiéra Andreje Babiše (ANO) trestně stíhaného v souvislosti s údajným dotačním podvodem. Zvažovala by to, kdyby kauzy ministerského předsedy překryly smysl fungování kabinetu, v němž ČSSD prosazuje svůj program. Onderka to dnes uvedl v Partii televize Prima. Poznamenal, že ČSSD nechce odchodem z vlády vyklidit pole SPD Tomia Okamury.