Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Železný most byl léta dřevěný. Jezdila po něm koněspřežka

 
čtvrtek, 29. prosince 2016, 18:38

Nový rok je už sice za dveřmi a většina z nás ho vítá, ale ještě před jeho příchodem nesmí chybět další díl Drbny historičky. Poslední čtvrtek v roce 2016 se historik Jan Schinko věnuje Železnému mostu u Háječku.

Most vedoucí z Biskupské k Háječku má jméno obyčejné – Železný. Na rozdíl od mostu Zlatého, Krumlovského, Modrého, Dlouhého, Litvínovického a podobně. Léta, když po něm jezdila koňka, byl dřevěný. V poslední etapě, kdy už byl nýtovaný železný, měl vozovku z dřevěných kostek. Tuctový název Železný se hovorově neustálil, spíše most u Háječku a most v Biskupské. Z obou stran mostu svítily lucerny na secesních kandelábrech. V tom případě by se mohl jmenovat Pařížský. V Paříži totiž mají takové kandelábry pořád, jen radní změnili světlonosný princip.

Od založení města do roku 1827 končila Biskupská ulice na vysoké hradbě, Říkalo se tam V Koutě. Potom se hradba prolomila a současně se postavil přes Malši dřevěný most pro koňku. Zprvu byly ve hradbě vrata, která se otevírala jen když projížděl koněspřežní vlak. Později, kdy už stála Hardtmuthka, koňka byla v roce 1870 rozebrána, sloužil dřevěný most i pro pěší. Most byl stržen při povodní dne 3. září 1888. Nový a první železný postavily Železárny Sobotín v roce 1890.

Kvalitní sobotínský most vydržel bez větších oprav skoro 100 let. Měl elegantní nýtované horní oblouky, vyšší než tehdy Zlatý most u divadla. Nýty měly spojovací funkci železných plátů. Nebylo to tak, že na obloukách vyčnívaly z líce proto, aby to zájemcům o poněkud krkolomný přechod oblouků i o skok do Malše neklouzalo. V říjnu 1986 byl most uzavřen pro dopravu a ponechán uprostřed vozovky jen průchod pro pěší. Most byl již dost unaven, ale nemusel být, kdyby se udržoval.

Definitivně byl most uzavřen na konci roku 1988 a v únoru 1989 rozebrán. Hutní montáže Ostrava most rozřezaly. Poslední díl sobotínského mostu byl vyzdvižen na břeh dne 10. března 1989. Poté se části konstrukce mostu dlouho povalovaly na břehu. Nějaký čas územní a památkové orgány bojovaly o nový most s oblouky. Problém byl v tom, že nenašly dodavatele, který by uměl most nýtovat za pro radnici přijatelnou cenu, jak to před 100 lety uměly Železárny Sobotín. Horní oblouky patří k výtvarnému obrazu města na nábřeží Malše.

Nakonec se nějak horní oblouky, trochu lomené, smontovaly bez nýtů a bez křížového pažení a dne 29. listopadu 1991 se oficiálně most otevřel. Rozpětí oblouků činí 40,64 metru, volná šířka mostu 8,15 metru, mezi obrubníky 7 metrů, chodníky 2,02 metru. Normální nosnost mostu je 22 tun, výhradní 40 tun a výjimečná 140 tun. Most je uložen na ložiskách a na osu Malše v úhlu 78,04 stupně. Zdá se, že by most leccos unesl, kupříkladu autobus, ale městská doprava nejezdila ani přes starý sobotínský, ani přes nový železný most. Autobusová linka č. 6 do Homol stavěla poblíž radnice a pokračovala klikatě Divadelní a přes Zlatý most.

Současně s rozebráním sobotínského mostu byl zlikvidován poslední secesní sloup elektrického osvětlení z let po roce 1908 u mostu na levém břehu Malše. Nepřekážel. Pocházel z období c. k., což mu přitížilo (jen jeden secesní sloup všechny politické režimy ustál, tramvajový a dnes se u něj politici sešli a chválili jej). Pro technické služby města to byl jen starý kandelábr, co s ním, ale nic lepšího tam po něm není. Dřevěné sloupoví ve tvaru písmene A stojící vedle bylo novější.

Vlevo za mostem stojí justiční palác z roku 1903. Je vidět jedna kuželovitá věž v původní podobě (v nové době byla krytina věží odstraněna a nahrazena nevhodným plechovým pláštěm, byť měděným) a malá věžička směřující k Háječku, pod kterou byla vězeňská kaple. V pozadí jsou patrné dvě splývající štíhlé novogotické věže synagogy z roku 1888. Za mostem vpravo je již vzrostlé stromoví, signalizující, že tenkrát oblíbený Háječek s malou ZOO a loutkovým divadlem byl již v provozu.   

Napsal(a) Jan Schinko
 


 

Kam dál?

Husova třída byla dříve Říšskou. Do Říše ale nevedla

čtvrtek, 22. prosince 2016, 18:39

Také dva dny před Štedrým dnem nebude chybět další kousek historie. V rámci seriálu Drbna historička se Jan Schinko podíval na...

Než skončila koňská sanitka, bylo skoro rychlejší vzít nosítka a s...

čtvrtek, 15. prosince 2016, 17:23

Po krátké čtvrteční odmlce už znovu a tradičně čtvrtý pracovní den v týdnu pokračuje seriál Drbna historička. Jan Schinko nyní...

Budějce byly městem motorů. Závodníci ze Střeleckého ostrova byli...

pátek, 9. prosince 2016, 18:03

Tentokrát lehce se zpožděním, ale ani další týden nesmí chybět díl Drbny historičky. Jan Schinko nás zavede na Vltavský ostrov,...

České Budějovice objektivem Milana Bindera a perem Martina Maršíka:...

neděle, 4. prosince 2016, 16:04

Karel Matouš – většině z nás toto jméno nic neříká. Je to ale jeden z nejzajímavějších a nejšikovnějších lidí, který kdy v...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Šéf Boeingu připustil chyby, získat zpět důvěru potrvá

Šéf americké společnosti Boeing dnes připustil, že se firma dopustila chyby při zavádění problematického systému varování v pilotní kabině letounů Boeing 737 MAX. Zároveň předpověděl, že potrvá nějaký čas, než výrobce znovu získá důvěru zákazníků, otřesenou dvěma leteckými katastrofami s 346 oběťmi na životech. Ty vedly k zákazu létání zmíněných strojů po celém světě.

DRBNA NA CESTÁCH: Návrat do devadesátek. Dovolená u Černého moře je alternativou pro nenáročné

Plánujete letní dovolenou a už vás omrzely klasické cílové destinace českých turistů, kterými je Chorvatsko, Itálie nebo třeba Řecko? Pokud nehledáte luxusní letovisko a zároveň vám nevadí vrátit se do let nedávno minulých, vyrazte k Černému moři, kam čeští turisté mířili již za hluboké totality.

ČSSD podle Onderky bude ve vládě s ANO, dokud to půjde

ČSSD zůstane podle svého statutárního místopředsedy Romana Onderky ve vládní koalici s hnutím ANO, dokud to bude možné. Vládu by opustila v případě odsouzení premiéra Andreje Babiše (ANO) trestně stíhaného v souvislosti s údajným dotačním podvodem. Zvažovala by to, kdyby kauzy ministerského předsedy překryly smysl fungování kabinetu, v němž ČSSD prosazuje svůj program. Onderka to dnes uvedl v Partii televize Prima. Poznamenal, že ČSSD nechce odchodem z vlády vyklidit pole SPD Tomia Okamury.