Metropol byl na příkaz srovnán se zemí. Dodnes v místech vyhlášené pivnice není nic

pátek, 24. června 2016, 08:44

O týden později znovu přichází na řadu Drbna historička. Jan Schinko se podíval na Metropol, který byl stržen v roce 1962. Na místě, které dříve zásadně žilo, nic není.

V letech 1877 až 1962 měli Budějce na rohu Mariánského náměstí a Pražské elegantní objekt ve stylu pozdního klasicismu, který jak je patrné ze snímku z období c. k. měl název Budweiser Bierhalle. Takovou pivnici stylového exteriéru a interiéru mělo málokteré město. Po vzniku ČSR v roce 1918 to byl Metropol, nebo podle kavárníků U Metelců, U Bonuše a U Kempfů. V roce 1962 byl Metropol na příkaz krajského tajemníka KSČ srovnán se zemí. Dodnes v místech vyhlášené budějcké pivnice a moderního pulzujícího Metropolu není vůbec nic.

V Metropolu byl založen ochotnický soubor Bozděch, účinkoval kabaret „Divadélko Praha“, slavný orchestr Metroklub, loutkové divadlo, šachy (v roce 1925 si přijel zahrát simultánku velmistr Aljechin), balet souboru Lumír aj. Pamětník Jaroslav Lindauer připomínal, že byl v Metroklubu, hovorově v Metráku každý den. Ne, že by tam popíjel, ale čekal na tramvaj když jezdil do práce. Na Mariánském byla tramvajová výhybna. Tramvaj z Pražské čekala na protijedoucí tramvaj z náměstí. Jaroslav Lindauer se díval oknem, rychle zaplatil a tramvaj stihnul.

V pivnici se hrál asi první biograf ve městě už v roce 1892. V nedělním listu Budivoj byla dne 30. října 1892 uveřejněna upoutávka na mechanické divadlo A. HAVEL v Budějovické pivnici, dvě představení dnes v neděli 30. října 1892. Jak mechanické divadlo vypadalo list ani později neuvedl. Mohlo se točit klikou, přičemž naskakovaly obrazy vyvolávající dojem pohybu.

V roce 1902 to již bylo jasné. V pivnici účinkoval v listopadu podnik Viktora Ponrepo. Jihočeské listy: „Produkce amerického biografu v sále Budějovické pivnice se těší zasloužené pozornosti.“ Podnik Ponrepo pak zde účinkoval ještě několikrát. Roku 1911 byl opodál pivnice postaven „kamenný“ biograf Bio Grand. Po roce 1900 se konaly v zahradě Budějovické pivnice tábory lidu s politickým zaměřením. Předtím se konaly na Palackého náměstí, ale tamní restaurace Na Americe a Jirsíkov  neměly takové zázemí a Palačák byl to trochu z ruky.

Budweiser Bierhalle byla postavena v roce 1877 Měšťanským pivovarem na místě zrušených objektů a areálu střelnice spolku ostrostřelců, kteří se roku 1874 odstěhovali na ostrov u vodárny zvaný tehdy Tivoli a později Střelecký ostrov. Po 1. světové válce zařídil v bývalé Budějovické pivnici Josef Metelec počínaje sobotou 14. června 1919 restauraci a kavárnu. Kabaret Divadélko Praha začal účinkovat 25. listopadu 1919. Pro děti zde byla zřízena stálá loutková scéna.

Taneční orchestr Metroklub vznikl v Metropolu v roce 1940. Prvním kapelníkem byl Josef Hořčic, druhým dlouhá léta Vladimír Mitiska (klarinetista), následoval Vladimír Krček (baskytarista) a další. Hráli k tanci, swing a nejnovější světové melodie, polky také. Účinkovali též v armáďáku a v Parku kultury a oddechu, který se nacházel mezi zimním stadionem a Hardtmuthkou

Atrakcí za restauratéra Metelce bylo medvědí. Dne 19. září 1920 byl u Metelců slavnostně sněden mladý sibiřský medvěd, kterého do města přivezli legionáři. Měl být darován obci, ale radnice ho nechtěla, nechtěl ho nikdo. Jeden chovatel to zkusil, avšak brzy ho vrátil, že medvěd spotřebuje hodně krmení. Nakonec byl medvídek zastřelen a jako pochoutka sněden (To ještě nebyl upraven Háječek a v něm vybudována malá ZOO. Kdyby radnice počkala, medvěd by se tam hodil.).

Žluté tužky a černá tuha značky Koh-i-noor zřejmě odrážely vztah k...

čtvrtek, 16. června 2016, 18:50

Pokračování dvoudílného seriálu Drbny historičky o areálu továrny L. & C. Hardmuth připravil historik Jan Schinko na tento...