Počasí dnes14 °C, zítra17 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

Veledůležité je pro město propojení Vltavy a Máje. Hodně ulehčí dopravě

Nový strategický plán rozvoje města hodně napoví, jaké budou České Budějovice za dalších deset let. Na plánu teď radnice intenzivně pracuje, hotový bude v létě.

A právě tvorba důležitého strategického dokumentu a především pak jeho dokončení je jednou z nejžhavějších priorit magistrátu na letošní rok. Od strategického plánu na roky 2017 až 2027 se bude odvíjet budoucnost města.

Je to zásadní a důležitá věc. Chceme, aby České Budějovice byly městem, které se bude rozvíjet a bude atraktivní jak pro své obyvatele, tak i pro firmy, které by ve městě mohly lokalizovat své sídlo a vytvářet nová, kvalitní a dobře ohodnocená pracovní místa. Naším cílem je dosažení takových změn, aby se v Budějcích dobře žilo a podnikalo a naše město se stalo konkurenceschopným a sebevědomým. Pro lepší informovanost obyvatel a všech subjektů jsme zřídili samostatné webové stránky věnované procesu zpracování nového strategického plánu na adrese www.spcb2017.cz,“ uvedl primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda.

Pokud město chce dosáhnout potřebných změn, nemůže se o to pokoušet pouze samo, proto v rámci přípravy strategického plánu zmobilizovalo i další firmy, které ve městě působí a mají na jeho rozvoji zájem. Mají nějaký rozvojový potenciál a chtějí ho v rámci strategického plánu uplatnit. Chtějí se třeba rozvíjet, expandovat, stavět nebo se stěhovat v rámci města. Proto je důležité, aby se o jejich záměrech vědělo, mohlo se na ně reagovat a zahrnout je v návaznosti na strategický plán i do územních plánů. Zapojeni jsou i obyvatelé prostřednictvím webového dotazníku a také další instituce, například vysoké a střední školy. V podstatě každý, kdo má nějakým způsobem vliv na město.

„S tvorbou strategického plánu jsme začali loni. Ve spolupráci se zpracovatelem Cassia Development & Consulting, s.r.o. a Jihočeskou hospodářskou komorou bylo zahájeno hned několik průzkumů týkajících se podnikatelského prostředí, místních obyvatel i lidí, kteří do našeho města dojíždějí za prací, a také studentů vysokých a středních škol,“ připomněl primátor.

Teď se zhruba třicetičlenná komise pro tvorbu strategického plánu, skupina složená z představitelů všech institucí, firem, zástupců města znovu sešla a seznámila se se vstupními analýzami. Ty slouží jako základ pro rozhodování o volbě priorit, na které by město mělo soustředit svoji pozornost. „Vytipovali jsme nejzávažnější problémové oblasti, které budeme strategickým plánem, respektive na něj navazujícími akčními plány, řešit,“ dodal Jiří Svoboda s tím, že jednou z oblastí je doprava.

Dálniční obchvat města

A právě do dopravy patří další priority města pro letošní rok. Dálniční obchvat, který přinese výraznou úlevu od velké části tranzitní silniční dopravy, která je v současné době vedena přímo přes České Budějovice. Stavba obchvatu by mohla začít koncem letošního roku. „Městu záleží na výstavbě obchvatu, považuje jej za klíčový, ale nemá kompetenci ani finanční prostředky vystavět dálniční obchvat. To je záležitost ministerstva dopravy. Ale město může vykonávat součinnost, a činí tak. A má také výhodu v tom, že má na ministerstvu, řekněme, dveře otevřené,“ vysvětlil primátor.

Propojení sídlišť Vltava a Máj

Ovšem na bedrech magistrátu leží propojení ulic Milady Horákové a Strakonické. Propojení Vltavy a Máje je pro město prioritou. Strakonická ulice už dlouhá léta končí vyústěním do Husovy třídy a ten, kdo chce pokračovat na sídliště Máj, musí odbočit a objíždět celá bývalá kasárna. V křižovatce s ulicí O. Nedbala a E. Rošického se tento proud vozidel potkává s automobily přijíždějícími po Husově třídě z města a dennodenně zde vzniká dopravní zácpa. Podobná situace panuje i na křižovatce Husovy třídy s Branišovskou. Jedná se o jediné dvě světelně řízené křižovatky pro oblast, kde žije zhruba čtyřicet procent obyvatel Českých Budějovic.

Přeložka silnice III/14539 umožní propojení silnic Milady Horákové na kruhovém objezdu nedaleko Hokejového Centra Pouzar a Strakonické ulice v křižovatce s Husovou třídou. Cílem stavby je odlehčit stávající dopravní situaci a propojit největší sídliště ve městě – Máj a Vltavu.

„Ve veřejné zakázce se počítá s celkovou cenou přes 120 milionů korun. Vedení města uzavřelo smlouvu o sdružení s Jihočeským krajem. Větší část stavebních investic totiž poputuje za krajem. Investice města se předpokládají ve výši 58 milionů korun,“ uvedl náměstek primátora Petr Holický s tím, že město je investorem zejména chodníků, cyklostezek, přeložek kanalizací v ulici Husova nebo sanace a sběrače bezvýkopovou technologií. Další městské peníze půjdou do veřejného osvětlení nebo vznikne například i nové výstražné označení přechodů pro chodce.

„Stavba by mohla začít co nejdříve na jaře. Počítáme s termínem duben 2017 a dokončení nejpozději v květnu 2018,“ upřesnil Holický.

Další letošní investice

Náměstek českobudějovického primátora v souvislosti s plány města na letošní rok připomněl další důležité investiční akce, které chce město letos realizovat. Těmi největšími například jsou: obytná zóna v Novém Roudném – ulice Ot. Březiny – s investicí 54 milionů korun, modernizace Čistírna odpadních vod České Budějovice – optimalizace aeračního procesu – za 28 milionů korun, Základní škola O. Nedbala – dokončení přístavby tělocvičny – investice 19 milionů korun, lávka pro pěší a cyklisty přes Vltavu u Meteoru za 17 milionů korun.

Město ani letos nevynechá ze svých investic kulturní oblast a hlavně ani sportovce. „To je každoroční priorita města, podporovat sport,“ tvrdil primátor Svoboda a zmínil lední hokej. „Hokejisté teď hrají vynikající hokej, daří se jim. Tak je určitě nenecháme ve štychu,“ podotkl.

Sportovní hala a parkovací dům

Za důležitou považují českobudějovičtí radní také chystanou rekonstrukci městské sportovní haly. „Máme uzavřenou smlouvu na projektovou dokumentaci a teď jednáme o možnostech získání finančních prostředků. A začne klasický maraton k zajištění stavebního povolení a samotné stavby. V tomto volebním období určitě chceme mít alespoň část hotovou, všechny etapy zřejmě nestihneme,“ řekl primátor Jiří Svoboda.

Ten v této souvislosti připomněl parkovací dům, který by měl vyrůst v těsném sousedství sportoviště. U něj se nyní připravuje projektová dokumentace. „Je reálné, že bychom parkovací dům začali budovat v roce 2018. Bude záležet na dotačních titulech,“ uvedl primátor. Město výstavbou parkovacího domu chce vytvořit také místo pro autobusy vozící do Budějc turisty. Tyto autobusy teď prakticky nemají pořádně kde zaparkovat.

Doprava ve městě

V rámci dotačních titulů chce magistrát dosáhnout na rozsáhlý projekt telematiky - moderní systém řízení dopravy ve městě. Je to komplexní, provázaná záležitost, která by měla skloubit vše, co s dopravou v Budějcích souvisí. Ať už dopravní značení, tak parkování. A pro to je důležité vybudování záchytných parkovišť a propojení s důležitými lokalitami, jako je nemocnice, nádraží a třeba i Náměstí Přemysla Otakara II., kam by se tak mohla po šedesáti letech vrátit hromadná doprava, a podobně. Počítá se s informačním systémem, který bude informovat, kolik a kde je třeba volných míst k parkování.

 S tím vším také souvisí obnova vozového parku dopravního podniku. „Zaměříme se na nákup autobusů na plyn, trolejbusů, ale i mini elektrobusů. Chceme dopravu ve městě zekologizovat a tyto stroje nám navíc umožní propojit trasy, které nyní na sebe nenavazují, anebo vytvořit i jinak kombinované linky městské hromadné dopravy,“ uvedl primátor s tím, že to vše komplexně se letos určitě nestihne. „Hodně důležitá budou v tomto směru už zmiňovaná záchytná parkoviště, bez nichž vše jako komplex nebudeme moci spustit,“ podotkl.

Českokrumlovské otáčivé hlediště

Českobudějovický magistrát musí co nejdříve vyřešit také otáčivé hlediště v Českém Krumlově, jehož provozovatelem je Jihočeské divadlo České Budějovice. Tento světový unikát, který ročně navštíví více než 55 tisíc lidí, má totiž stanovený limit, do kdy ve stávající podobě může fungovat. Současná konstrukce z počátku 90. let je černá stavba s dočasným kolaudačním rozhodnutím, podle komisařek Centra UNESCO svým vzhledem narušuje celistvost unikátní barokní zahrady. Otáčivé hlediště závažně ovlivňuje autenticitu a celistvost zámecké zahrady, která tvoří jeden z atributů centrální zóny zapsaného statku.

 „Současné krumlovské otáčivé hlediště může v barokní zahradě zůstat jen do letošního roku. Proto je těsně před spuštěním architektonická soutěž na jeho novou podobu. Těžko prognózovat, jak vypsaná soutěž dopadne a kdy bude ukončena. Je to tak se všemi podobnými soutěžemi, každá má svá úskalí,“ zmínil primátor Svoboda.

Vodní svět a Žižkova kasárna

Budějcký magistrát se bude také letos zabývat studií na bývalá Žižkova kasárna, jejichž část město převzalo od státu a teď uvažuje o jejich využití. A co by mohlo obyvatele Budějc také hodně zajímat, je vodní svět, o kterém se už dlouho mluví. Město hodlá letos zadávat studii na tuto atrakci, která nejen městu, ale celému kraji hodně chybí.

„Potřebujeme mít v ruce údaje, kde by to mělo být, jak by to mělo vypadat a kolik by to mělo stát. To vše musíme architektonicky zpracovat. To je věc, do které se letos také chceme pustit. Ovšem musím bohužel říci, že letos se realizace vodního světa lidé nedočkají,“ řekl primátor Jiří Svoboda.

Štítky České Budějovice, Vltava, primátor, Jiří Svoboda, magistrát, doprava, Milada Horáková, UNESCO, Přemysl Otakar II., Ministerstvo dopravy České republiky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Karel Turek

Ministerstvo dopravy pro ČB rozhodně nestaví dálniční obchvat, ale dálniční průtah ČB aglomerací. Stačí se podívat na mapy.cz a srovnat třeba s obchvatem Freistadtu. Jde o dílo předchozích politických reprezentací a architektů, kteří buď ani nebyli z ČB nebo nebyli vůbec. Dopravně marnou E55 nahradí pro kamionovou dopravu řádově zajímavější dálnice. V ďolíku pak zplodiny přes své plíce přefiltrují budějčáci, kteří mnohdy ani netuší kolik toho prachu a karcinogenů z dopravy tu díky špatným rozptylovým podmínkám a její intenzitě dýchají už nyní. Za odměnu si budou moci dojet o 5 minut rychleji do Prahy. A to se vyplatí.

Úterý, 7. února 2017, 22:42Odpovědět

Fero Kroc

Lepší život ve městě souvisí s bydlením,ale nové byty jsou prodány už když stojí jen hrubá stavba a zkusil někdo koupit zasíťovanou parcelu na RD a přitom zůstat budějčákem?Nemožné.Přitom třeba Bosch chce nábírat nové zaměstnance.Už vidím toho inženýra,jak si jde koupit byt do Volfovky.Ten stragegický plán by měl mít určitě kolonku-Bydlení.K modernímu městu patří nové bytové a rodinné domy.

Pondělí, 6. února 2017, 15:40Odpovědět

Lojza Chytrak

Čte se to celkem dobře, až na jedno konstatování, které mě vyděsilo „…Náměstí Přemysla Otakara II., kam by se tak mohla po šedesáti letech vrátit hromadná doprava…" myslím, že tohle je celkem nesmysl, který doufám, že nebude realizován, dopravu v historickém centru bych omezoval a trasu MHD bych tudy vůbec nevedl. Bylo by to velice „krásné“ takový bus pruh okolo náměstí :-)

Pondělí, 6. února 2017, 11:25Odpovědět

Veledůležité je pro město propojení Vltavy a Máje. Hodně ulehčí dopravě

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.