Počasí dnes10 °C, zítra14 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

Politická korida: Přineslo uzavření ulice U Černé věže víc škody, nebo užitku?

Že je dopravní situace ve městě dlouhodobě palčivým tématem, se shodnou asi všichni obyvatelé Českých Budějovic. Velké vášně vyvovalo uzavření ulice U Černé věže v úseku od Hroznovy po Kanovnickou směrem k náměstí Přemysla Otakara II. Lidé kritizovali nejenom zbytečné odvedení aut do jiných ulic, kde se zvýšil hluk, ale také počet městských strážníků, kteří dohlíželi na dodržování zákazu vjezdu. Nicméně se našli i zastánci tohoto opatření. Ve většině však byl spíše názor Romana Pulce, na který jsme nechali reagovat českobudějovické zastupitele v dalším díle Politické koridy.

Roman Pulec (občan Českých Budějovic):

No to je překvápko, že se po zákazu vjezdu doprava rozprostřela do okolních ulic, kde zvyšuje míru hluku. Ať si příště pan Konečný vezme jako experta, nějakého prváka z dopravní průmyslovky, i ten by mu jistě ozřejmil, jak to dopadne. Nemluvě o tom, kolik celý experiment stál v podobě téměř nepřetržité přítomnosti dvojice městských policistů. Přál bych si, abychom napříště zůstali podobných experimentů 'nepolitiků' z hnutí ANO ušetřeni. Bohužel, obávám se, že bude ještě hůř.

Reakce zastupitelů Českých Budějovic

František Konečný (ANO)

Návrh na omezení tranzitu přes historické jádro města navrhovali renomovaní dopravní inženýři. Od počátku bylo deklarováno, že omezení průjezdu je dočasným řešením, které bude na podzim vyhodnoceno a bude rozhodnuto o dalším postupu. Že po zvýšení průjezdu více vozidel dojde k větší hlukové zátěži, bylo jasné od počátku. I když v průběhu omezení nebylo prováděno měření hluku, jsem přesvědčen, že hlukové limity nebyly ani po zvýšení počtu vozidel překročeny. Přesto jsem měl větší množství reakcí zde trvale bydlících obyvatel, kteří si na hluk stěžovali. Protože mám dlouholeté zkušenosti při řešení obdobných situací, chápu reakci těchto občanů. I hlukové zatížení, které nedosahuje normových limitů, může být pro obyvatele nepříjemné. Tuto skutečnost nelze ověřit jinak, než „zkušebním provozem“. Zde nepomůže žádný matematický model ani znalosti „prváka z dopravní průmyslovky“. Kvůli zrušení tohoto omezení mi také přišla řada výtek od občanů města, kteří požadovali, aby byl zákaz průjezdu zachován. Protože pohodu bydlení považuji v tomto případě za prioritní, rozhodl jsem o zrušení tohoto dočasného opatření, i když po dopravní stránce bylo požadovaného cíle dosaženo (touto trasou přes náměstí pouze projíždí až 220 tisíc aut ročně).

Co se týká činnosti městské policie, tak se jí musím zastat. Je neuvěřitelné, že v průměru 50 motoristů denně porušilo zákaz vjezdu. To si řidiči dovolí jen v ČR a speciálně v Českých Budějovicích. Městská policie konala jen to, co musela. Stalo by se to i v Rakousku? Víme, že ne. 

Pokud má pan Roman Pulec zájem o řešení dopravy v ČB, rád jej uvítám na radnici a můžeme o problematice dopravy pohovořit osobně. Rád přijmu podnětné a realizovatelné nápady, které dopravu ve městě zlepší.

 

Eliška Richtrová (Nezávislí)

Hodně vyspělých a větších měst v Evropě zakazuje automobilovou dopravu v centru města. Takže zamezení průjezdu v ulici U Černé věže jako omezení nežádoucí tranzitní dopravy v centru je správné. Ovšem ukázalo se, že auta si našla objížďku ulicí Kněžskou, bohužel delší, a tím došlo k nárůstu hluku a asi i emisí v centru města.

Obecně záleží na tom, jaký je podíl tranzitní a lokální dopravy. Pokud je podíl tranzitní dopravy vysoký, opatření je správné, pokud není, zvýšíme tak dopravní zátěž na okolní komunikace. Na zjištění budoucího dopadu na dané území existují modelové softwary. Je tedy škoda, že se postupovalo experimentálně.

Přítomnost hlídky městské policie možná znamenala přínos pro městskou pokladnu ve formě vybraných pokut, ale určitě znepříjemnila život a naštvala hodně našich občanů.

 

Petra Šebestíková (TOP 09)

Zaměstnat dennodenně 2 strážníky takovouto hlídkou, je opravdu luxus, to má pan Pulec pravdu. Kdyby to alespoň přineslo nějaké pozitivum! Ale nic takového se nestalo. Přikládám, myslím, docela slušný příspěvek k tomuto tématu od našeho člena a člena dopravní komise Rady města Václava Kasky. Naprosto se s ním ztotožňuji.

„Tak se ulicí U Černé věže zase smí jezdit na náměstí. Jak známo, časté změny pravidel úřadů nejsou dobré ani pro ekonomiku, ani pro občany. Budějovická radnice nám nyní předvedla ukázkový příklad rychlé změny pravidel dopravy ve stylu ‚jednou hot a podruhé čehý‘. Před nedávnem zavedený zákaz vjezdu motorových vozidel v ulici U Černé Věže v úseku od Hroznové k hlavnímu náměstí se údajně osvědčil tak, že už může být odstraněn. Nevýhodné je, že mnoho lidí jezdí po paměti a takové zákazy je matou. Městská policie u Černé věže chytala nešťastníky, kteří jeli po paměti a jediné zákazové značky umístěné za křižovatkou u věže si nevšimli. Chybělo totiž jakékoli upozornění na takovou změnu před křižovatkou, například přikázaný směr jízdy. Teprve později přibyla tabule informující o zákazu průjezdu na náměstí umístěná v ulici Na Sadech u zastávky.

Nemohu hodnotit, jaký má smysl měnit zákazy, příkazy a nařízení po půlroce. Myslím si však, že by se radnice prostřednictvím náměstka pro dopravu Františka Konečného z ANO měla zaměřit více na řešení bezpečnosti místních komunikací, které spravuje. Již dva roky například neobnovila většinu přechodů pro chodce ve městě, které jsou dnes již velmi špatně viditelné (rozhodně nejsou podle platné normy), a to včetně toho nebezpečného u církevní základní školy na Rudolfovské ulici. Tam bývalý primátor Juraj Thoma slavnostně slíbil autem sražené školačce, že se postará o zvýraznění přechodu a jeho bezpečnost. Denně tudy chodí děti do školy přes rušnou Rudolfovskou. Co naplat, že tam stráží i městští strážníci, když ten přechod fyzicky není vidět nejen ve dne, ale nyní za časté tmy a za deště je zcela neviditelný (a to má být správně ještě reflexní...)? Čekáme snad, až školáky přejede další auto? ANO, prostě makáme.“

 
Ivo Moravec (OPB)

Nahlíženo zvenčí a při malé znalosti věci vypadá vše mnohem jednodušeji, než ve skutečnosti je. Má-li však cokoliv fungovat dlouhodobě, nelze zvolit přístup, že to jen tak nějak uděláme. Svá rozhodnutí bychom si měli být schopni obhájit a také si za nimi stát. Není dobrou vizitkou politika, pakliže náměstek primátora pro dopravu František Konečný během jednání zastupitelstva občanům sdělí, že on vlastně nic, že toto opatření schválilo kolegium primátora, navrhli dopravní inženýři a že městská policie se jen denně starala, aby to nikdo neporušoval. Stále je to o tom samém. Prostě něco uděláme, ale už nemáme tu trpělivost nebo vůli lidem vysvětlit, proč jsme se zrovna takto rozhodli. Zvolené opatření mělo zabránit tomu, aby centrální náměstí bylo naším největším kruhovým objezdem. Nelze než souhlasit s těmi občany, kteří poukazovali na to, že dva strážnici městské policie by byli pro dohled nad dodržováním dopravních předpisů a veřejného pořádku platnější jinde. Už jen proto, že se jednalo o opatření dočasné a mělo fungovat do konce tohoto roku. Pak mělo proběhnout vyhodnocení a následně padnout rozhodnutí jak dál. Pan Konečný, zřejmě na nátlak nových a „lidsky silnějších“ koaličních kolegů, jej však zrušil okamžitě. Možná se také zalekl negativního ohlasu některých občanů, protože si asi naivně myslel, že když „bude páchat dobro“, budou ho všichni lidé chválit a jen a jen velebit. Jakákoliv akce, jakékoliv opatřeni, které není veřejnosti dostatečně zdůvodněné a kdy měníme názor jen podle momentální síly kritiků, nikoliv ověřených argumentů, je odsouzeno k nezdaru. Mým snem je stále hlavní budějovické náměstí bez aut. Má-li se ale tento sen stát skutečností tak, jak je v mnoha evropských městech běžné, musí se dobře promyslet a připravit i s ohledem na ty, kteří v místě podnikají, bydlí a navštěvují úřady, a zároveň trpělivě, byť je to náročné na čas, vše lidem vysvětlit. Ale pak si také stát za svým.

 

Ivan Nadberežný (KSČM)

Uzavření krátkého úseku ulice U Černé věže před katedrálou se zcela minulo účinkem. Jednak většina aut se z této ulice odklání do obou směrů Hroznové ulice, protože mnozí řidiči v centru bydlí, zásobují i odvážejí zboží z obchodů nebo také parkují ve vnitřních parkovištích domů, bank, hotelů apod. Téma průjezdnosti centrem je „přitažlivé“ k řešení pro každého nového náměstka v Radě města. Netrvá dlouho a vše se vrací do původního stavu.

Téma oživení a zatraktivnění historického centra města pro obchod, turistický ruch i bydlení, celkový vzhled a úklid veřejných prostor by aktuálně měly být předmětem diskusí a úvah odborných komisí architektů, cestovního ruchu, kultury, obchodníků a občanů, kteří tam žijí. Stačí se porozhlédnout po okolních oblastních i regionálních městech, jak tam slučují historii s rozvojem cestovního ruchu, obchodem, bydlením a řeší parkování a pohyb vozidel. Současné vedení města by teď mělo „očima tlačit“ realizaci hlavních staveb dopravního generelu, realizovat navazující stavby na obchvat města a nevymýšlet opatření, která život občanů, dopravu a parkování jen komplikují. 

 

Michal Šebek (ODS)

Už v opozici jsme poukazovali na to, že není možné město vést a řídit cestou „pokusů a omylů". Politik se nemůže bát dělat rozhodnutí a za těmi rozhodnutí stát. Pro finální rozhodnutí je třeba mít dostatečné a úplné informace. Na druhou stranu, je třeba přiznat, že až samotným omezeným provozem kolem Černé věže, se v reálných číslech ukázal vliv tohoto omezení do dopravy na náměstí Přemysla Otakara II. Je však věcí dalších koaličních jednání a dohod, jak bude řešena doprava v centru města. Zde jako ODS zastáváme dostupnost centra i automobilové dopravě a podnikatelům. Jakákoliv omezení dopravy dělat až budou řidičům, obyvatelům a návštěvníkům města udělány podmínky pro rychlou pěší dostupnost. Kdy řešení vidíme v kombinaci prvků krátkého parkování v centru města, parkovacích domů, cyklistiky, záchytných parkovišť a kyvadlového svozu z parkovacích míst. V centru města chceme zachovat život, podnikatele a bezpečné prostředí pro obyvatele a občany města.

 

Petr Podhola (ČSSD)

S tímto řešením jsem od začátku nesouhlasil, nemělo se vůbec realizovat. Pouze zkomplikovalo dopravu v jiných částech historického centra města, kdy řidiči jezdili postranními uličkami a tam způsobovali dopravní zatížení.

 

Rudolf Vodička (KDU-ČSL)

Jestliže hlavní cílem tohoto opatření bylo zamezit tomu, aby si řidiči krátili cestu přes náměstí Přemysla Otakara II., tak cíl určitě splnilo a splnit jej také muselo - když zruším zkratku, nelze ji využít. Co autoři opatřeni domýšleli dále nevím, ale logicky se ta auta musela rozprostřít do jiných ulic. Na to nemusí být našinec žádný odborník, aby to věděl od začátku. Že se to těm řidičům, kteří tuto zkratku využívali, nebude líbit, je snad jasné také. Na druhu stranu to jistě naopak uvítali ti, kteří auty nejezdí a „užili“ si tak při pěším pohybu přes nebo po náměstí více klidu a bezpečí. Takže žádná Amerika objevena nebyla. Nic jiného k tomu říci nelze. Každé podobné zásahy do dopravy mají své obhájce a oponenty.

Foto Matěj Večeřa

Štítky doprava, Černá věž, hluk, České Budějovice, František Konečný, Přemysl Otakar II., obecní policie, ANO 2011, ODS, Eliška Richtrová

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Politická korida: Přineslo uzavření ulice U Černé věže víc škody, nebo užitku?  |  Politika  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.