Počasí dnes5 °C, zítra7 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela

RECENZE: Jurský svět je film, na který mnozí fanoušci čekali 20 let

Také jste si říkali, jak by asi vypadal film, který by ukázal Jurský park v provozu? Že jste něco takového chtěli vidět ve dvojce, a proto vás Ztracený svět zklamal? Po dlouhých 22 letech konečně přišla vaše chvíle. Dinosauři jsou zpět, a to ve formě, po které jsme celou dobu toužili.

Jurský svět začíná pozvolně - první třetina by se dala klidně nazvat klidem před bouří. Tvůrci se věnují spíše vizuální stránce, kdy ukazují monumentální zábavní park, ze které by se rozklepala kolena i samotnému Johnu Hammondovi. Možná se chvíli budete ptát, kde je ta očekávaná akční jízda, ale nakonec vás jednotlivé záběry uchvátí.

A uchvátí vás i akce, která samozřejmě vypukne. Dostaví se i napětí a nepříjemné očekávání, že se schyluje k pěkně velkému průseru. Ostatně filmaři poslali na ostrov 20 tisíc návštěvníků, kteří se tak nevědomky vydali na porážku. Kdyby jen věděli, co si volně pobíhá o několik málo kilometrů dál...

Po dějové stránce je film přímočarý. De facto jde jen o lov na jednoho pěkně vzteklého dinosaura, který nezabíjí kvůli hladu, nýbrž protože ho to zkrátka a dobře baví. Tvůrci ani zbytečně netlačí na emoční strunu (nejsilnějším emotivním zážitkem je umírající dinosaurus), nejspíš si byli vědomi, že netočí umělecký film, ale možná vůbec nejočekávanější letní blockbuster. Tady jde prostě „jen“ o zábavu. A věřte, že tento záměr se povedl.

Na druhou stranu se opět naplno ukazuje, jak výjimečným režisérem je Steven Spielberg. Novinka je strhující, svižně natočená, plná hezkých obrázků, ale narozdíl od původního filmu jí chybí něco hlubšího. Možná scény, které se stanou kultem, čarování s kamerou, gradující napětí... Z jedničky si zajisté ještě za 20 let vzpomenete na nejednu dechberoucí scénu, u čtyřky už bych si tak jistý nebyl, stejně jako u dvojky a trojky. Třeba se ale pletu a dinosauří parafráze na Hitchcockovy Ptáky, ze které tuhne krev v žilách, bude jednou citovaná v encyklopediích.

Když už zmiňuji další díly, často se mluví o tom, že je novinka nejlepším pokračováním. Nepatřím k těm, kteří si myslí, že se dvojka a trojka nepovedly. Naopak - minimálně dvojka (s trošku odlišnou atmosférou) má právo na život. Z mého pohledu těžko hodnotit, zda je čtyřka lepší, spíš bych řekl, že pokračuje v nastavených kvalitách. Jednoznačně je však nejpřístupnější, a to vůbec ze všech čtyř dílů.

Charismatičtí hrdinové

Potěšujícím faktem je, že se povedl i casting. Chris Pratt je suverénní a věřím, že se stane jedním z nejcharismatičtějších herců své generace. Bylo na čase - podobný „hrdina“ nám tu už docela chyběl. Jeho postava je podobná Alanu Grantovi, kterého v původním snímku skvěle zahrál Sam Neil, takže opět plusový bod pro všechny nostalgiky. Ostatně když odbočím, Chrise si umím představit i jako Indiana Jonese, ačkoliv patřím k těm, co razantně říkají: Bez Forda žádného Jonese. Ale můj hlas bohužel v Hollywoodu nic neznamená. :-)

Jsem rád, že prostor dostala Bryce Dallas Howard, která je zvláštním zjevením každého filmu, ani Jurský svět není výjimkou. Je v ní něco znepokojivého, éterického, zároveň sympatického.

Největším frajerem je však hlavní hrdina, který nastoupí na samotném konci. O koho jde, nebudu popisovat, zajděte si do kina.

Resumé

Jurský svět se prostě povedl. Ke kořenům přistupuje s pokorou, přesto se snaží jít vlastní cestou. Filmaři tak přišli s dokonalým kompromisem, který zahřeje jak nostalgiky, kteří dodnes vzpomínají, jak na Jurský park čekali nekonečně fronty před kinosály, nebo jak sjížděli šílené kopie z Německa, a zároveň pobaví i novou generaci, která k původní klasice nemá žádný vztah. Druhá jmenovaná skupina má ale jednu nevýhodu, je ochuzená o husí kůži, která musí každému pamětníku naskočit při prvním zaznění geniální muziky Johna Williamse (ač soundtrack napsal Michael Giacchino, který ale z Williamse cituje).

Budějcká Drbna dává Jurskému světu 75 %

Štítky film, Jurský svět, Jurský park, Ztracený svět, Chris Pratt, John Williams, Indiana Jones, John Hammond, Steven Spielberg, Bryce Dallas Howardová, Michael Giacchino, Alan Grant