Počasí dnes24 °C, zítra25 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

Integrovaný dopravní systém dorazí i na jih Čech

Jednotný integrovaný dopravní systém (IDS) Jihočeského kraje bude spuštěn po etapách. Nejdříve však v Českých Budějovicích a obcích v rámci okresu. Cestujícím v celém kraji podle odborníků přinese komfortnější cestování, lepší možnost přestupů i větší četnost spojů.

Jihočeský kraj by se měl připojit k deseti krajům, které provozují integrovaný dopravní systém. Zatím pouze sedmi z nich se podařilo integrovat dopravu na celém svém území.

„IDS je propracovaný systém veřejné dopravy, který zajišťuje vzájemnou spolupráci a koordinaci jednotlivých druhů dopravy od městské k regionální, od autobusové k železniční či lodní. Jeho nespornou výhodou je přehlednost jízdních řádů, promyšlené provázání linek, přinášející větší dostupnost a komfort při cestování a jednotné tarify,“ přibližuje náměstek primátora Českých Budějovic Miroslav Joch (ČSSD).

Na potřebu zavést tento systém ukazují negativní trendy ve veřejné dopravě, která se čím dál více prodražuje. Podle zkušeností přináší  sjednocení dopravních systémů do jednotného celokrajského jednoznačnou ekonomickou úsporu.

„Dokládají to například ekonomické výsledky Jihomoravského kraje s jedním z nejpropracovanějších IDS. Díky této úspoře i lepší organizaci dopravy může IDS generovat i lepší dopravní zasíťování vzdálenějších míst, což částečně eliminuje negativní trend, kterým je odliv cestujících z veřejné dopravy, “ konstatuje náměstek.

IDS Jihočeského kraje vznikne postupně. „První etapa by se týkala  Českých Budějovic a příměstských obcí v rámci okresu. Mělo by dojít  k zjednodušení a zpravidelnění dopravy a zavedení jednotného jízdného,“ seznamuje s plánem krajské organizace JIKORD, Jihočeského koordinátora dopravy, Miroslav Joch s tím, že v praxi by měla cestující veřejnost pocítit zlepšení v dopravě.

Znamená to, že zůstane zachována většina linek a systém jednorázových i předplatných jízdenek, ale lidé budou  mít možnost v rámci jedné jízdenky cestovat nejen linkami MHD, ale také autobusy a osobními i spěšnými vlaky v rámci IDS.

„Do systému se totiž zapojí i všechny železniční stanice na území města. To může být přínosem při přesunech po městě na větší vzdálenosti a  především při cestování mimo něj, “ vidí výhodu cestování s jedinou univerzální jízdenkou Joch.

Podstatnější výhody však IDS přinese obyvatelům žijícím v dalších místech regionu. Cestující v obci, která leží na území zasíťovaném IDS, si budou moci vybírat z více spojů, než doposud, kdy byli mnohdy odkázáni pouze na jeden, který je ráno odvezl do zaměstnání a odpoledne přivezl zpět. Po spuštění IDS se zvýší nejen počet spojů, ale i jejich četnost, a to i ve večerních hodinách či o víkendech.

„Zlepší se návaznost těchto spojů, jízdní řády budou koordinovány tak, aby na sebe linky vzájemně navazovaly, řidiči budou mít povinnost vzájemně na přípoje vyčkat a nechat přestoupit cestující. To podstatně zlepší cestování s přestupy na větší vzdálenosti,“ představuje přínos člen dopravní komise Rady města České Budějovice David Lataj (ČSSD).

Bohatou inspiraci s přípravou i provozem může Jihočeský kraj čerpat u některých dalších krajů, jak vyplývá z odborné studie Systémy veřejné dopravy v krajích České republiky.

„Jeden z nejpropracovanějších IDS v Jihomoravském kraji využívá dopravy krajského města Brna, z něhož rozšiřuje jednotlivé zóny. Páteří dopravy v kraji je železnice a meziregionální autobusy, na něž navazují další regionální linky. Systém navíc přesahuje hranice kraje a počítá i s několika obcemi kraje Vysočina. Cestování dělají komfortnějším moderní dopravní terminály, cestujícím pomáhají jednoduché a přehledné jízdní řády, propracovaná je i návaznost spojů,“ oceňuje Miroslav Joch.

Podmínkou úspěchu je zavedení jednotného tarifního jízdného, a to nejen jízdenky předplatné vícedenní, jako je tomu například v Karlovarském kraji, ale i základní. Jízdenky lidé nebudou vídat jen v klasické papírové podobě, ale měli by počítat i s elektronickým jízdným.

„Poučit se můžeme v Plzeňském kraji. Tam funguje elektronická jízdenka dokonce natolik, že dopravní podnik zrušil automaty na prodej jízdenek a fungují pouze smluvní prodejci. Možné je i pořízení jízdenky přes SMS zprávu,“ dodal David Lataj.

Plzeňský kraj je jeden ze tří regionů, které provozují multifunkční elektronickou kartu. Ovšem ta plzeňská má nejširší možnosti uplatnění. Nabízí předplatné kuponové jízdné, poslouží jako průkaz čtenáře, stravovací karta nebo elektronická peněženka, kterou uhradíte vstup do ZOO, plaveckého stadionu, divadla či na hlídané parkoviště. Její aplikace mohou být nahrány i na studentské a učitelské karty.

„Trochu netradiční inspirace, s níž počítá i jihočeský IDS, se už realizuje v Milevsku a okolí a funguje také na Pardubicku a Plzeňsku. Jde o spoj na zavolání. Na Pardubicku jede po zavolání spoj na prodloužené trase, na Plzeňsku zase autobus vyjede jen v případě avizovaného telefonického zájmu cestujících. Tento systém šetří životní prostředí i finanční náklady,“ uzavírá David Lataj.

Napsala Jitka Welzlová

Štítky Integrovaný dopravní systém, novinka, Jihočeský kraj, Miroslav Joch, David Lataj, doprava, cestování, Česko, České Budějovice, veřejná doprava, Plzeňský kraj, ČSSD, Jihomoravský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Integrovaný dopravní systém dorazí i na jih Čech  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.