Počasí dnes8 °C, zítra6 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

CykloBudějovice chystají projekt Do práce na kole

Také vás trápí věčné nestíhání schůzek, špatný vzduch a nějaké to kilo navíc? A přitom Budějce jsou taková rovinka a nejeden občan jihočeské metropole potvrdí, že nejrychlejší způsob přepravy nabízí kolo... Jsou ale Budějce vůbec bike-friendly město?

Oproti některým sídlům v Německu, Nizozemí nebo Dánsku asi ne, ale ani tam to tak vždy nebylo, a tak leccos se u nás může změnit. V našem městě se najdou lidé, kterým na tom, co se tady děje, záleží, proto se pár nadšenců, kteří pořádají cyklojízdy, rozhodlo založit občanské sdružení CykloBudějovice.

Stalo se tak po uskutečnění druhé Budějovické cyklojízdy 19. září minulého roku, které se i přes nepříznivé počasí zúčastnily na tři stovky cyklistů. Zkuste nasednout letos květnu místo do auta na kolo, k tomu vyhrajte třeba i nějakou cenu a zúčastněte se zajímavých akcí. Pojeďte Do práce na kole!

Snahou občanského sdružení CykloBudějovice bylo v první řadě zajistit koordinátora cykloskupiny, jímž se po první schůzce na radnici stal Lukáš Bajt. Kolem něj se shlukli další odborníci, kterým na cyklistice ve městě záleží. Dalším cílem bylo zajistit koncepci cyklistické dopravy - cyklogenerelu, dokumentu, podle kterého vznikne ucelená, logická a bezpečná síť cyklostezek a cyklotras po celém městě.

„Jednání na radnici se zdají být přínosná. Zúčastňují se jich Ivana Popelová a Ivo Moravec. Příští týden budeme finalizovat zadání pro nový Generel cyklistické dopravy. Radní či zastupitelé z jiných stran s námi moc nekomunikují ani nereagují na výstupy obyvatel na zasedání zastupitelstva (co se týče cyklodopravy), ačkoli její rozvoj má každá strana v programu,“ popisuje jednání Lukáš Bajt.

Zastupitelé města v minulých jednáních schválili projekt takzvané cyklověže. Jedná se o unikátní parkovací systém na kola, který budou využívat zejména lidé okolo nádraží. Novinka bude stát šest milionů korun. Co na tento krok říká jeden ze zakladatelů cykloskupiny?

ČTĚTE TAKÉ: Město plánuje výstavbu Bike Tower, parkovací věže pro kola

„Cyklověž funguje v Hradci Králové a uživatelé si ji nemohou vynachválit. Naše sdružení se snaží o celkovou revitalizaci a doplnění parkovacích míst po celém městě. Cyklověž by měla být součástí této obnovy a rozšíření parkovacích míst, nikoliv jako samostatný projekt. Klasické stojany slouží zejména obyvatelům a věž spíše dojíždějícím, ale i vyjíždějícím z města. Věž má mnoho výhod oproti kolostavům - absolutní bezpečnost, cyklista nemusí mít zámek, může na kole nechat vše a kolo je chráněné před povětrnostními podmínkami. Cyklostojany jsou pro krátkodobé stání, kdežto cyklověž pro středně až dlouhodobé. Co je tedy lepší investice, se nedá objektivně srovnat,“ říká Bajt.

Pozitivním výsledkem byla i domluva s městem, a to o podpoře nejaktuálnějšího cykloprojektu, na kterém sdružení momentálně pracuje. Jedná se o soutěž Do práce na kole, která probíhá i v dalších šestnácti městech České republiky a pořádá ho iniciativa Auto*Mat. V loňském roce se do projektu zapojily na čtyři tisícovky soutěžících.

Stačí se se svým pracovním kolektivem přihlásit do soutěže, zlepšit atmosféru pracovního prostředí a třeba i vyhrát hodnotné ceny. Hlavní cenou je stylové skládací městské kolo. „Naším cílem je změnit vnímání občanů, že jízda na kole není pouze oblíbená volnočasová aktivita, ale kolo lze použít i jako plnohodnotný dopravní prostředek po městě. Pojďte si s námi jízdu na kole po městě vyzkoušet letos během měsíce května,“ říká koordinátor budějcké akce Do práce na kole Petr Klika.

Soutěže se ale nemusí účastnit pouze zaměstnanci. „Přihlásit se mohou samozřejmě i studenti. Jako zaměstnavatele vyplní svou školu,“ potvrdil Lukáš Bajt. Startovné je 180 korun a účastníci za něj získají stylové tričko, s nímž budou moci třeba zdarma na fotbalové utkání Dynama nebo v  květnu získají jiné benefity. Více informací o kampani a přihlašovací formulář naleznete na webu.

A jelikož už máme jaro, rozhodli se cyklonadšenci uspořádat další Velkou jarní cyklojízdu, a to již v úterý 22. dubna. Letošní ročník nebude ozvláštněn návštěvou nikoho jiného, než dánské velvyslankyně Lise Schouboe, protože už Čapek ve své knize Cesta na sever o Kodani psal: „Cyklisté a cyklistky. Je jich tu jako v Holandsku a šustí ulicemi v celých rojích, proudech nebo také více méně spojených párech. Tady už kolo přestalo být dopravním prostředkem a stalo se čímsi jako obecným živlem vedle země, vzduchu, vody a ohně.“

Lise Schouboe spolu se zástupci města 22. dubna zahájí výstavu fotografií na téma cyklokultura v dánské Kodani, která bude umístěna přímo na náměstí Přemysla Otakara II.

Cyklokoordinátor Lukáš Bajt zároveň píše diplomovou práci na o cyklistice v Budějcích, a tak bude rád za vaši pomoc s vyplněním dotazníků a případnými cyklopodněty, se kterými se můžete rovněž obracet na uvedený blog. Více informací o Velké jarní cyklojízdě naleznete zde, nebo zde.

Foto: Petr Klika

Štítky CykloBudějovice, Do práce na kole, Velká jarní cyklojízda, České Budějovice, Lukáš Bajt, Petr Klika, projekt, cyklojízda, cyklista, Nizozemsko, Německo, Dánsko, Kodaň, Přemysl Otakar II., Ivo Moravec

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jan Řehoř Husinecký

Jsou ale Budějce vůbec bike-friendly město? O tom nelze pochybovat. Stačí se jen trochu porozhlédnout. Cyklistu najdeš všude na možných i nemožných místech, zejména na chodnících. Už pro ně nestačí cyklostezka /se smíšeným provozem/ po jednom břehu Vltavy, musí být i na druhém břehu. Chodec, to je škodná a jen překáží- z pohledu cyklisty. Řidič mot. vozidla stejně hodnotí cyklistu i chodce a chodec oba uvedené taktéž. Pod pojmem chodec je myšlen i pejskař se psem. Přitom jen stačí dodržovat VYHLÁŠKU 30/2001 Sb. Ministerstva dopravy a spojů ze dne 10. ledna 2001, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, ZÁKON 361/2000 Sb. ze dne 14. září 2000 o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) k jízdě na jízdním kole, když nejsou schopni tolerance a ohleduplnosti jeden k druhému.

Pondělí, 31. března 2014, 10:43Odpovědět

CykloBudějovice chystají projekt Do práce na kole  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.