Počasí dnes8 °C, zítra6 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

Budějčáci stráví ročně v kolonách skoro 22 hodin. Horší už je jenom Praha

Ačkoliv českobudějovická radnice všechny dopravní změny prezentuje k lepšímu, mezinárodní studie INRIX ukazuje úplně něco jiného. Podle ní patří krajská metropole k nejhorším v České republice. V dopravní zácpě zde řidiči stráví za rok téměř 22 hodin. Hůře dopadla už jen Praha, kde lidé stráví za rok v kolonách přes jeden den.

České Budějovice v tomto ohledu zaznamenaly nelichotivý vzestup. Ještě v roce 2015 zaujímaly 434. místo celosvětového žebříčku. Během dvanácti měsíců ale s údajem 21,9 hodiny strávených v kolonách poskočily o více než sto míst, konkrétně na 322. pozici. O více jak hodinu překonaly i druhé největší české město – Brno. „Uvedená hodnota je nesmyslná, neboť při 220 pracovních dnech by to bylo šest minut denně. Pro Prahu se uvádí ztrátový čas řidiče v kolonách 30 minut denně,“ myslí si náměstek primátora Petr Podhola. Celosvětově je první Los Angeles, kde řidiči stráví v kolonách 104 hodin ročně.

Náměstek nicméně přiznává, že dopravní situací se v Budějcích chlubit zatím nemůžeme. „Celková průjezdnost městem není ideální. Důvodem je vysoký stupeň automobilizace, který je druhý nejvyšší po Praze, koncentrace zástavby na malém plošném území, satelity v blízkosti města, vysoký podíl tranzitní dopravy, včetně nákladních souprav a zejména absence obchvatu města v severo-jižním směru (trasa D3) a dalších kapacitních komunikací,“ myslí si Podhola.

V současné době je na území města 56 světelně řízených signalizačních zařízení. Jde o 47 křižovatek, 9 samostatných přechodů a jeden semafor spojený s radarem. Před spuštěním jsou signalizační zařízení na náměstí Bratří Čapků v Rožnově, v letošním roce dojde k realizaci také na křižovatkách ulic Pražská – Fr. Šrámka, Pekárenská – Jírovcova a Branišovská – J. Opletala. V projektové přípravě jsou zařízení na křižovatkách ulic Husova – Antonína Sovy (výstaviště), volitelný přechod na křižovatce ulic Mánesova – Dukelská a ve fázi zadání jsou samostatné přechody na křižovatkách ulic Pražská – Nerudova, Lidická – Dukelská, v ulici Puklicova, u Perly a Metropolu.

Tranzitní město bez obchvatu

„Všechny připravované semafory jsou instalovány za účelem zvýšení bezpečnosti chodců nebo zvýšení bezpečnosti provozu a zajištění vyšší kapacity v křižovatkách,“ obhajuje postup města náměstek primátora. Jen pro srovnání – v polovině roku 2015 bylo v Budějcích 47 světelných křižovatek, 11 přechodů se světelnou signalizací a 22 přechodů vybavených blikačem. A pokud bychom šli ještě více do historie, bylo v roce 2004 na území města 33 světelných křižovatek, pět volitelných přechodů a osm přechodů s blikači.

Narůst počtu signalizačních zařízení je tak zřejmý, navíc v době, kdy město nemá obchvat, který by většinu dopravy vyvedl z centra Českých Budějovic. Jihočeská metropole je totiž především tranzitním městem, o čemž dokládá vytíženost páteřních komunikací. „Nejzatíženější jsou Dlouhá louka a Strakonická, kde počet vozidel přesahuje 40 tisíc za den. Nejzatíženějšími křižovatkami jsou Dlouhá louka – Husova a Strakonická – Pražská, kde celkové zatížení dosahuje 50 až 55 tisíc vozidel za 24 hodin. Za špičkovou hodinu křižovatkou projede 4400 vozidel,“ zmiňuje Podhola.

Vliv semaforů na horšící se dopravní situaci v Budějcích si radnice odmítá přiznat, a tak nezbývá nic jiného než doufat, aby výstavby obchvatů šly podle plánu. „Patří mezi ně trasa dálnice D3 (sever – jih), severní spojka (východ – západ), jižní tangenta, propojení ulic M. Horáková – Strakonická, podjezd pod nádražím, Hlinský přivaděč k D3 (křižovatka Hlinsko – výhled) Zanádražní 5. etapa – připojení k D3 (křižovatka Pohůrka),“ dodává Podhola. Nejblíže se zatím jeví propojení ulic M. Horáková – Strakonická, kde začne výstavba už za měsíc a potrvá přes jeden rok. Zelenou má i trasa dálnice D3, kde by se mohlo začít pracovat na konci roku. Naopak třeba jižní spojka (silnice a přemostění od kruhové křižovatky v Litvínovicích do ulice L. B. Schneidera, pozn. autora) se setkává s čím dál větším počtem odpůrců. 

Je rostoucí počet semaforů za horšící se dopravní situací ve městě?

Celkem hlasovalo321 čtenářů

Autoři | Foto Jana Kroneislová

Štítky Praha, České Budějovice, Petr Podhola, INRIX, Česko, Antonín Sova, Brno, Dům kultury Metropol, Los Angeles

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Karel Turek

Michal Norek: Ano, lidé jsou dnes pohodlní a líní, ale jak se to rozvinulo do takové podoby? MHD nereagovala na zvýšené tempo doby a frekvence spojů z mnohých míst zoufalá. Kromě toho ČB neobnovily tramvaje, které jsou jak správně uvádíte rychlejší a výhodnější než auto. Bylo povoleno vystavit celou řadu obchodních prostor na periferii s obrovskými parkovacími plochami pro auta. Prostě vše pro auto jako hlavní dopravní prostředek. Akorát ta přeměna všech těch nudliček přes ČB na čtyřpruhy nějak nepřišla - musely by se bourat řady domů. Preferenční pruh pro autobus má svoje limity, zejména v ČB, kde těch čtyřpruhů je opravdu málo. Srovnání s Plzní je správné. Být rádi alespoň za něco ... rozumím Vám, ale být rádi za zavedení kamionového tahu evropského významu do kotliny, kde máme již nyní potíže s kvalitou ovzduší? Vždyť je Vám určitě jasné, že úsek přes ČB je pro rychlost cesty do Prahy či Rakouska pro místní naprosto bezvýznamný... Navíc jaká je cena? Zdraví obyvatel města a jeho urbanistické zmrzačení! A čerpání dotací? Proč se tedy nečerpají alespoň na vedení celého průtahu tunelem? Ten by alespoň zabránil rozdělení... Když už se přes 20 let tvrdošíjně radnice odmítala zabývat alternativní trasou...

Pátek, 3. března 2017, 16:47Odpovědět

Jan Musil

Karel Turek: Děkuji za vysvětlení. Nevím jestli jste mě pochopil psal jsem, že sou lidé pohodlní a líní. Což jste svým způsobem také napsal. Ze zkušenosti vím, že dostat se ze sídliště Máj do průmyslové zóny v okolí Husovi kolonie MHD trvá 40-50minut, avšak automobilem je to 15 - 20min. Teď to srovnám z Plzní kde to velmi dobře znám. Ano tam Dálnice D5 je velmi daleko od města a má kvalitní dálniční přivaděče. Což u nás bohužel není, ale zase jsem rád, že aspoň něco protože takhle by jsme se ničeho nedočkali. V Plzni hromadná doprava hlavně díky tramvajím je rychlejší než automobilová a výhodnější. U nás špatný pokus s upřednostnňujícími pruhy, hlavně úpravou křižovatek Husova x Pražská, kde paradoxně autobus nabere větší zkluz než předtím. Je třeba si uvědomit, že žijeme v Kocourkově a můžeme být rádi aspoň za něco, brzo bude možná konec čerpání evropských dotací a nemuslo by pak už být nic. I když vím že je to smutné, ale je to tak.

Pátek, 3. března 2017, 16:23Odpovědět

Karel Turek

Michal Norek: Nevím co Vás motivovalo k argumentaci ad hominem, ale jak chcete. Trochu mi přijdete jako jeden z lidí, kteří mají touhu poučovat o neřešitelnosti dopravy ve městě, ačkoliv jste neviděl města, kde individuální automobilová doprava (IAD) nedominuje. Dobrá dopravní infrastruktura nepochybně patří k prosperujícímu městu i městu, ve kterém se dobře žije. Kdyby se město a kraj snažil, tak rozhodně IAD snížit jde. Můžete si povídat či kdokoliv jiný co chcete, ale IAD jako základní prostředek dopravy ve městě fungovat logicky nemůže kvůli hustotě zástavby a počtu aut, které se městem snaží dostat z jednoho konce na druhý. Nemluvě o těch, kteří se odstěhovali někam k lesu, ale nějak se jim nelíbí, že by se do toho lesa měli také chodit živit a raději každý den nasednou každý do svého auta brázdit město i se zkratkou přes náměstí. Otázka k řešení číslo 1 tedy logicky zní: jak snížit IAD. Jak zprůjezdnit město je až č. 2. Pak nastupujete např. to, že okruh musí být oKRUH a ne jakási změť spojek přes zástavbu. Obchvat se nedělá přes město, ale mimo město... Jinak se tomu říká průtah. Dálniční průtah aglomerací. V případě "slavné" D3.

Pátek, 3. března 2017, 13:18Odpovědět

Jan Musil

Karel Turek: Vybudování kvalitní dopravní infrastruktury je důležité stejně jako vaše zmiňování budování města aby se tu dobře žilo. Vybudování kvalitní dopravní infrastruktury by mělo zvýšit rozvoj města a nárůst investor a firem ve městě. Zvýšit průjezdnost snížit kolony rovnoměrně rozmístit dopravu ve městě. Pokud chci žít někde kde chci mít všechno blízko (práce, obchodní centra apod.), tak sem ve městě a musím počítat se zvýšenou dopravou. Pokud chci mít klid budu bydlet mimo město. Kompromisem sou ve městě parky, cyklostezky apod., které město také buduje. Trochu mi přijdete jako jeden z aktivistu co sou proti budování dopravních staveb a proti zvyšování idividuální automobilové dopravy. I kdyby město se sebevíc snažilo automobilová doprava se nesníží. Ani vybudováním záchytných parkovišt PaR a přivedením MHD na tyto místa. Lidé sou pohodlní a budou, tak je docela dost rozumné co nejrychleji tuto dopravu odvést z města a minimalizovat tvorbu kongescí.

Pátek, 3. března 2017, 12:29Odpovědět

Karel Turek

Anketní otázka se opravdu "povedla". Samozřejmě i semafory mají vliv a třeba někde nejsou správně nastavené. Ale podstatou je vysoký stupeň automobilizace, který je druhý nejvyšší po Praze, odstěhování lidí do satelitů a orientace na průjezdnost města místo orientace na budování města, ve kterém se bude dobře žít jeho obyvatelům.

Pátek, 3. března 2017, 09:55Odpovědět

Lukáš Dvořák

Michal Norek: Ano, samozřejmě, to byla chyba. Je opravena.

Čtvrtek, 2. března 2017, 23:02Odpovědět

Jan Musil

Jižní tangenta vede od MŮK Roudné - na silnici I/3 za Planou. To co popisujete s odpůrci je jižní spojka. Tyto dvě stavby jsou rozdílné. Na spojce M. Horákové - Strakonická již započalo kácení. https://goo.gl/photos/HQLjZ5tXNLdHycqm7

Čtvrtek, 2. března 2017, 22:36Odpovědět

Lojza Chytrak

Čím více světelných křižovatek, tím více „špuntů“ pro hladký a plynulý průjezd městem. Pojem jako „zelená vlna“ do Budějc ještě nedorazil a asi nikdy nedorazí, mámě spíše systém „červené vlny“, tzn. na každé křižovatce zastavit, počkat na zelenou rozjet se, dojet na další křižovatku, kde je opět červená… S přibývajícím počtem semaforů bude zase o něco „lepší“ umístění v mezinárodní studii INRIX napřesrok. Myslím, že semafor tolik bezpečnost neovlivní, do teď šlo o nedání přednosti a nyní to bude jízda na červenou, stačí se podívat na nově vzniklou provizorní světelnou křižovatku Pražská – Fr. Šrámka, ti co jedou po Pražské si moc hlavu nelámou tím, že tam nějaký semafor je.

Čtvrtek, 2. března 2017, 20:25Odpovědět

Petr Rudolf

Konečně to ti neschopní ( za posledních 25let ) mají černé na bílém. Co dělají zodpovědní radní a co dělali, zbla nic. Starají se jen o svá koryta. Celý dopravní systém ( opakuji celý ) už měl deset let fungovat !!! Vy po dvaceti pěti letech příprav, propojujete Máj s Vltavou ve dvoupruhovém !!! uspořádání !!!??? Už bolševik to stavěl ve čtyřpruhu, za pár let to budete dodělávat !!! To se fakt, tak bojíte Radka Winklera, že vám odežene voliče ??? Ale jde i drobnosti, třeba ústící Branišovská do Hosovky by po, ubrání nesmyslně širokého chodníku o metr, mohla mít dva pruhy a tím větší kapacitu !!! A další a další " drobnosti " !!! Jezdil jsem teď často po městě ve špičce a všichni co jsem vozil, konstatovali totéž, že nekonáte a nekonali jste !!!

Čtvrtek, 2. března 2017, 18:09Odpovědět

Budějčáci stráví ročně v kolonách skoro 22 hodin. Horší už je jenom Praha  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.