Počasí dnes19 °C, zítra20 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

SERIÁL: Budějcké zastupitelstvo v poločase - 5. díl

Dnes si můžete díky anketě Budějcké Drbny přečíst, jak hodnotí vlastní zastupitelskou činnost i celkové působení budějcké samosprávy po druhém roce od komunálních voleb dvě dámy - nezávislá zastupitelka Barbora Lišková a náměstkyně primátora města Ivana Popelová.

Mgr. Barbora Lišková (bez pol. přísl.) & Ing. Ivana Popelová (HOPB)

Kterou budějckou událost v uplynulých dvanácti měsících považujete za nejvýznamnější?

BL: „V oblasti dopravy zrušení projektu tzv. Jižní spojky a v říjnu 2012 otevření viaduktu na Rudolfovské ulici. V kultuře finále soutěže Maturantka roku 2012 (usmívá se), v oblasti komunální politiky výsledky krajských voleb.“
IP: „Ze svého hlediska považuji za důležité, že jsme se odhodlali k vypisování architektonických soutěží u významných zakázek. Dále pro řešení dopravy považuji za důležité, že auto přestalo být modlou a rada města měla odvahu schválit projekt koridoru MHD stejně tak, jako preferenční pruhy na Lidické.“

Jaké byly vaše konkrétní zastupitelské aktivity v období říjen 2011 až říjen 2012?

BL: „Kromě standardní účasti na jednáních zastupitelstva individuální pomoc a poradenství v sociální sféře.“
IP: „Jako náměstkyně primátora města zodpovědná za oblast rozvoje, územního plánu, dopravy, kultury, památkové péče a informačních technologií jsem plnila úkoly, vyplývající mi z této funkce.“

Daří se podle vás plnit volební sliby z roku 2010?

BL: „Za sebe odpovídám - snažím se je plnit, zejména v sociální oblasti. Ale pořád je co zlepšovat a navíc, jako nezávislá zastupitelka trochu postrádám zázemí v zastupitelském klubu a možnost spolupráce.“
IP: „Z velké části ano, i když ne vše jde tak hladce, jak by mohlo.“

Výstavba koncertní haly Rejnok - ano nebo ne?

BL: „Ano - za předpokladu, že stavba i provoz budou financovány soukromými investory a nebude požadována spoluúčast města.“
IP: „To je složitá otázka. Jedná se o investici, která není investicí města, město již několikrát investorovi opakovalo, že nelze z jeho strany počítat ani s investičním, ani s provozním vkladem. Domnívám se, že pokud se investorovi podaří potřebné finanční prostředky na realizaci stavby najít, tak bude muset zaručit, že prostředky budou na celou stavbu i na její provoz. Spíš jsem v této věci skeptik.“

Výstavba nové Sportovní haly - ano nebo ne?

BL: „Ano - pokud se na výstavbě budou podílet i soukromí investoři a bude garantováno, že halu budou moci využívat i další sportovní kluby - florbal, basketbal atd., případně veřejnost.“
IP: „V minulosti se hodně investovalo do sportovních zařízení, kde veřejnost zdaleka nemá možnost tolik aktivně sportovat jako ve sportovní hale. Fotbalový stadion se kromě extraligy nedá použít na nic, zimní stadion má naštěstí druhou ledovou plochu a sportovní hala je využívaná nejvíc, a to bez ohledu na VK Jihostroj. Jsem přesvědčena o tom, že toto měla být hlavní sportovní stavba, která se v minulosti rekonstruovala. Místo toho se podlehlo nátlaku úzkých lobbyistických skupin napojených na fotbal a hokej. Navíc volejbalisté, kteří tuto halu využívají, z extraligových sportů reprezentují město dlouhodobě nejlépe.“

Výstavba multifunkčního domu Diamant v lokalitě u Mánesovy ulice - ano nebo ne?

BL: „Ne - podobných multifunkčních domů je v Budějcích dost a zdaleka ne všechny jsou plně využité.“
IP: „Předpokládám, že se má jednat o Modrou hvězdu. Pokud došlo ke změně názvu na Diamant, omlouvám se, že to nevím. To území zastavitelné je a z urbanistického hlediska to problém není. Problém je, že se v minulosti, v rámci územního a stavebního řízení, podcenila dopravní obslužnost objektu.“

Rozšiřování sítě cyklostezek - ano nebo ne?

BL: „Ano, ovšem na základě promyšlené koncepce a v kontextu s dalšími kroky, které by mohly zklidnit dopravu ve městě - například budování odstavných parkovišť pro auta, zkvalitnění systému MHD atd.“
IP: „Ano, i když na samostatné cyklostezky úplně prostor ve městě nemáme, ale je třeba vyřešit cyklistické trasy, provoz cyklistů v jednosměrkách a pruhy pro cyklisty v hlavním uličním prostoru. Samozřejmě, že v mnoha případech to bude znamenat omezení dopravy v klidu.“

Vybudování ´tunelu´ (podjezdu) z Nádražní do Dobrovodské ulice, v rámci projektu takzvané Zanádražní komunikace - ano nebo ne?

BL: „Jestli nebude nalezeno lepší - zejména méně nákladné - řešení, pak ano. Otázkou je, jestli se hledáním lepšího řešení město zabývá dostatečně intenzivně.“
IP: „V tuto chvíli určitě ano. Hlavně je třeba mít připravený územní plán, projektová dokumentace je rozpracovaná. Vzhledem k tomu, že se jedná o finančně hodně náročnou stavbu, tak určitě dřív než budeme mít šanci zajistit její výstavbu, uvidíme, zda po vybudování Zanádražní komunikace vůbec bude toto propojení třeba. V současné době ale propojení mezi východní částí města a centrem v jižní části citelně chybí.“

Omezení průjezdnosti ulice Rudolfovská a Husova v souvislosti s koridorem MHD - ano nebo ne?

BL: „Ne. Už tak má město dopravních problémů víc, než je zdrávo.“
IP: „Ano. Nejedná se o zásadní omezení využití všech druhů dopravy a z hlediska preference MHD se jedná o zcela zásadní systémový krok.“

Kdy a jak bude dořešena kauza ´azbest v májských školách´?

BL: „Kdy? Záleží na kompetentních, za projekt a realizaci odpovědných představitelů města a úředníků. Jak? Záleží na kompetentních, za projekt a realizaci odpovědných představitelů města a úředníků. Svůj názor na věc mám a moc ráda bych se v něm mýlila - jestli se mne zeptáte i za rok, možná už bude jasno.“ (s úsměvem)
IP: „Kdy nedokážu říct, jak - pravděpodobně u soudu.“

Jak hodnotíte koncepci kultury města?

BL: „Město má nějakou koncepci kultury?“ (usmíví se)
IP: „Do současné doby se nikdo koncepcí rozvoje kultury zásadně nezabýval. Proto zde byla například i určitá podpora ´Rejnoka´, bez ohledu na to, že by byl znám dopad takového zařízení například na zařízení, která jsou v majetku města. Finanční prostředky na podporu nejen kultury se krátí a město by mělo mít jasno, jaké akce chce podporovat a s jakým efektem. Máme spíš podporovat alternativní kulturu nebo ´kamenné´ instituce zřizované městem či krajem? Anebo jen přispívat na celoroční činnost spolkům? Jakákoliv opatření jsou konfrontována s petičními akcemi (možnost zrušení galerie současného umění v Domě umění, zrušení provozu letního kina apod.). Často se potom rozhoduje na základě emocí a nikoliv systémově. Věčné jsou debaty, zda neprodat Dům umění či Slavii, opět je rozhodování emotivní, protože relevantní údaje nikdo nemá k dispozici. Nejde o to, aby město kulturu řídilo, to ani nejde, ale mělo by mít jasno, co na svém území podporovat chce a co nikoliv. A v neposlední řadě se hodně povídá o tom, že příští plánovací období EU bude zaměřené na kreativitu a kulturu a podmínkou bude připravenost strategických dokumentů.“

Který z problémů, které se týkaly veřejného života Budějc v uplynulém roce, považujete za nejzávažnější?

BL: „Dopravu, kauzu ´Azbest v májských školách´ a záležitosti, spojené s ne-koncepcí kultury - nejasnosti kolem personálního zajištění provozu KD Slavie, ´nepovedené´ výběrové řízení na provoz kina Kotva, ´zvláštní´ okolnosti vyúčtování dotací na pouliční divadlo a tak dále.“
IP: „Dlouhodobě je to doprava, i když je naprosto srovnatelná s jinými českými městy. V rámci jejího řešení jsou stavby, které jsou pro město stěžejní a na které sami nikdy mít nebudeme, a to například Severní spojka či obchvat města. Nicméně ani tyto stavby nepomůžou základním způsobem centru města, pokud nenaučíme jeho obyvatele se dopravně chovat. Málokdo si uvědomuje, že podpora alternativních druhů dopravy, byť znamená určité omezení pro individuální dopravu, v konečném důsledku znamená zlepšení situace i pro ty, kteří zkrátka autem musí, protože jim město neucpávají ti, kteří se na osm hodin do práce můžou dopravit i jinak.“

Tyto otázky jsme položili všem členkám a členům zastupitelstva Města České Budějovice. Jejich vyjádření je zveřejněno v celém rozsahu.

V příštích dnech vám přineseme reakce Jaroslavy Šporclové, Stanislava Rataje, Jana Tůmy, Františka Váchy a Milana Brabce. Od těchto zastupitelů jsme obdrželi odpovědi na položené otázky, zbytek do čtvrtka 20. prosince nereagoval.

ČTĚTE TAKÉ

Štítky Budějcké zastupitelstvo v poločase, seriál, zastupitelstvo Města České Budějovice, kultura, doprava, projekt, Volby do zastupitelstev obcí v Česku, Drbna.cz, České Budějovice, Občané pro Budějovice, Dům umění, Evropská unie, Jižní spojka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

SERIÁL: Budějcké zastupitelstvo v poločase - 5. díl  |  Krimi  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.